Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Ett vanligt fel brukar vara att det steks vid för hög temperatur. Min spis är graderad
från 1 - 12. Vid "normal" stekning ställer jag reglaget på 7, 5. (från start, till slut)
Tidigare hade jag en spis graderad från 1 - 6. Där var 4:an det optimala stekläget
Varierar naturligtvis från spis till spis. Man får prova sig fram.
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finner att ha de spisarna jag haft i mitt liv, att det blir för kallt när man lägger i köttet vid den nivån.
Pratar inte om en enstaka liten kött bit i pannan, där kan det fungera om den inte är för stor.
Sen betyder ju inte att man fräser full 12:a rätt igenom.
Som jag skrev, så varierar optimal stektemp. (vid "
normalstekning") från spis till spis
och man får pröva sig fram hur man lämligast ställer reglaget.
Jag har ofta noterat att hemmakockar använder för hög stektemp. i pannan, det stänker
och bränns vid. Då skruvas reglaget snabbt ned och temperaturen blir i stället för låg.
Viktigt i sammanhanget är,
att man verkligen ger stekpannan/järnet tid, att uppnå
inställd temperatur. Ofta har jag sett att pannan sätts på högsta värme (t.ex. 12.an),
i en iver att snabbt komma igång med stekningen (för att sedan) sänkas. Lite tålamod
är alltså här på sin plats. 4 minuter är ett riktvärde, men kan variera från spis till spis
och även naturligtvis beroende på stekpanna/järn.
Jag menar nu inte att du -klyban- gör på detta sätt, då jag noterat att du verkar
mycket kunnig i matlagning.
Jag har endast återgett vad jag genom åren iaktagit hos en del av mina barn, barnbarn,
släkt, bekanta och vänner. Dock kommenterar jag aldrig detta fel privat. Som de flesta
kockar tycker jag andras mat alltid smakar gott och älskar att äta borta. Är aldrig kinkig
och backar inte ens för korvmojens tunnbrödrulle – om det kniper.