• 1
  • 2
2011-12-05, 13:33
Bannlyst
Kan ju bli väldigt störande ibland, kom gärna med tips på vad man kan göra för att åtgärda detta..
Citera
2011-12-05, 13:37
Medlem
antiadmins avatar
Jag har ibland på mig en ugns-vante när det stänker som f*n.
Citera
2011-12-05, 13:41
Medlem
pazzions avatar
Jag brukar försöka att ha så lite vätska, på t.ex. proteinet, som möjligt när jag ska steka det i en het panna med olja. Med andra ord torkar jag alltid av proteinet innan jag lägger det i pannan, för om det är vätska på så upplever iaf jag det som att det stänker av bara helvete jämfört med om det inte är någon vätska på ytan. Annars vet jag inte!
Citera
2011-12-05, 13:42
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Kan ju bli väldigt störande ibland, kom gärna med tips på vad man kan göra för att åtgärda detta..

När du steker vad?
Detta har varit ett hatobjekt även för mig, men kom på en lösning. Häll på allteftersom Då försvinner det du hällde i pannan innan och det nya siprar ut och reder sig riktigt bra
Citera
2011-12-05, 13:43
Moderator
evilhoneys avatar
Köp ett stänkskydd, det är som ett finmaskigt nät man lägger över pannan.
Typ sånna här: http://www.kelkoo.se/c-100410023-kok...t%C3%A4nkskydd
Citera
2011-12-05, 13:43
Medlem
evolzors avatar
Undvik mycket olja i kombination med vätska. Släng t.ex. inte i 1 kg frysta grönsaker i en panna med ett tjockt lager olja. Att ha "stekvaran" rumstempererad borde hjälpa en hel del också. Om du nyss har diskat en panna du ska ha mycket olja i så låt den lufttorka ett tag först så att allt vatten verkligen försvinner.
Citera
2011-12-05, 14:21
Medlem
FruGondols avatar
Ett vanligt fel brukar vara att det steks vid för hög temperatur. Min spis är graderad
från 1 - 12. Vid "normal" stekning ställer jag reglaget på 7, 5. (från start, till slut)
Tidigare hade jag en spis graderad från 1 - 6. Där var 4:an det optimala stekläget
Varierar naturligtvis från spis till spis. Man får prova sig fram.
Citera
2011-12-05, 14:43
Medlem
dePauls avatar
Så fort en råvara vars yta innehåller tillräckligt mycket vatten i någon form och kommer i kontakt med het olja så avdunstar vattnet så våldsamt att det nästan ser ut som att den exploderar. Den river då med sig en del oljemolekyler och man får stänk som består av en blandning av både olja och vatten. Detta kan ske i större eller mindre omfattning. En mardröm är ju att försöka släcka en brand orsakad med brinnande olja med just vatten. Gör inte det!

~Paul~
Citera
2011-12-05, 14:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Ett vanligt fel brukar vara att det steks vid för hög temperatur. Min spis är graderad
från 1 - 12. Vid "normal" stekning ställer jag reglaget på 7, 5. (från start, till slut)
Tidigare hade jag en spis graderad från 1 - 6. Där var 4:an det optimala stekläget
Finner att ha de spisarna jag haft i mitt liv, att det blir för kallt när man lägger i köttet vid den nivån.
Pratar inte om en enstaka liten kött bit i pannan, där kan det fungera om den inte är för stor.

Sen betyder ju inte att man fräser full 12:a rätt igenom.
Citera
2011-12-05, 15:28
Medlem
Gothenburgers avatar
Stek i skirat smör.
Citera
2011-12-05, 16:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Stek i skirat smör.
Fast det spelar ingen roll. Kör du på skirat smör så når du långt över hundra grader och resultatet blir det samma som i samband med oljan.

Indiskt ghee är ju den renaste formen, där vattnet är helt avdunstat till skillnad från den franska och den svenska varianten. Det går därför att steka och fritera ända upp till 190 grader Celsius, det vill säga samma temperatur som olja.

De europeiska varianterna tillåter fritering upp till ca 175-180 grader. Man får dock hetta upp det skirade smöret något försiktigare än den indiska varianten.

Men som sagt, vattnet kommer att reagera på samma sätt som när du friterar/steker i olja.

~Paul~
Citera
2011-12-05, 17:17
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Finner att ha de spisarna jag haft i mitt liv, att det blir för kallt när man lägger i köttet vid den nivån.
Pratar inte om en enstaka liten kött bit i pannan, där kan det fungera om den inte är för stor.

Sen betyder ju inte att man fräser full 12:a rätt igenom.

Som jag skrev, så varierar optimal stektemp. (vid "normalstekning") från spis till spis
och man får pröva sig fram hur man lämligast ställer reglaget.
Jag har ofta noterat att hemmakockar använder för hög stektemp. i pannan, det stänker
och bränns vid. Då skruvas reglaget snabbt ned och temperaturen blir i stället för låg.
Viktigt i sammanhanget är, att man verkligen ger stekpannan/järnet tid, att uppnå
inställd temperatur
. Ofta har jag sett att pannan sätts på högsta värme (t.ex. 12.an),
i en iver att snabbt komma igång med stekningen (för att sedan) sänkas. Lite tålamod
är alltså här på sin plats. 4 minuter är ett riktvärde, men kan variera från spis till spis
och även naturligtvis beroende på stekpanna/järn.

Jag menar nu inte att du -klyban- gör på detta sätt, då jag noterat att du verkar
mycket kunnig i matlagning.
Jag har endast återgett vad jag genom åren iaktagit hos en del av mina barn, barnbarn,
släkt, bekanta och vänner. Dock kommenterar jag aldrig detta fel privat. Som de flesta
kockar tycker jag andras mat alltid smakar gott och älskar att äta borta. Är aldrig kinkig
och backar inte ens för korvmojens tunnbrödrulle – om det kniper.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in