• 1
  • 2
2011-12-05, 10:26
Medlem
Hej,

Jag skulle behöva köpa en gryta för att tillaga en del rätter. Mitt problem är att järngrytorna är väldigt dyra, de kostar från 800 kr till 1500 kr. Finns det något alternativ?
Citera
2011-12-05, 10:29
Medlem
klybans avatar
IKEA´s 365+ grytserie är inte så dyra och är rätt okey.
Men du kanske skulle ha riktigt stora grytor +10L?
Citera
2011-12-05, 10:56
Medlem
Fast IKEAs produkter är inte gjutjärn. En gjutjärnsgryta kostar visserligen runt tusenlappen, och förutom att maten blir bättre så håller de i en evighet (många producenter har livstidsgaranti) och är således en bra investering om man gör mycket långkok. Det är dessutom mer energieffektivt och man sparar in en del i minskade elräkningar.

Visst, en kastrull fungerar ju också om man inte gör grytmat så ofta och IKEAs produkter är helt okej med tanke på priset.
Citera
2011-12-05, 11:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
Fast IKEAs produkter är inte gjutjärn. En gjutjärnsgryta kostar visserligen runt tusenlappen, och förutom att maten blir bättre så håller de i en evighet (många producenter har livstidsgaranti) och är således en bra investering om man gör mycket långkok. Det är dessutom mer energieffektivt och man sparar in en del i minskade elräkningar.

Visst, en kastrull fungerar ju också om man inte gör grytmat så ofta och IKEAs produkter är helt okej med tanke på priset.
Tänkte inte på gjutjärn när han skrev järngrytor, borde gjort det antar jag

I så fall rekommenderar jag tradera eller blocket, finns bra priser där rätt ofta.
Och att dom är begagnade spelar ju ingen roll, utom att se till att dom inte slått sig i botten för då vill man ju inte ha grytan.
Citera
2011-12-05, 11:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benthor
Hej,

Jag skulle behöva köpa en gryta för att tillaga en del rätter. Mitt problem är att järngrytorna är väldigt dyra, de kostar från 800 kr till 1500 kr. Finns det något alternativ?
Mitt råd är att hålla utkik på diverse loppisar och second hand-affärer. Det är bl a Ronneby Bruks, Lyckeby Bruks, Skeppshult samt Kockums du skall hålla utkik efter.

~Paul~
Citera
2011-12-05, 11:29
Medlem
köper du en gryta på loppis bör du kolla extra noga på att emaljen är hel. Sprickor kan bli en bakteriehärd som är omöjlig att rengöra.
Citera
2011-12-05, 11:52
Medlem
Finns på Clas Ohlson, vad sägs om denna? : http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164634832
Citera
2011-12-05, 12:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av copacablanca
köper du en gryta på loppis bör du kolla extra noga på att emaljen är hel. Sprickor kan bli en bakteriehärd som är omöjlig att rengöra.
Jag förmodar att du syftar på Bacillus cereus-varianten?

~Paul~
Citera
2011-12-05, 12:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killbydeath
Finns på Clas Ohlson, vad sägs om denna? : http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=164634832
Ser ut som en Le Creuset-klon. Intressant. Har dock aldrig provat den själv.

~Paul~
Citera
2011-12-05, 12:36
Medlem
rfvs avatar
Inte är järngrytor dyra med tanke på att dom håller minst 2 generationer om man sköter dom rätt.
Citera
2011-12-05, 13:55
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killbydeath

En riktig gjutjärnsgryta ska väl inte ha insidan belagd med emalj...
Citera
2011-12-05, 14:04
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
En riktig gjutjärnsgryta ska väl inte ha insidan belagd med emalj...
Det beror på vad man menar med "riktig"? Personligen föredrar jag de belagda.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in