2011-12-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Nej det beror också på opiaterna i sig. Finns en tjeckisk studie där de gravida kvinnorna inte fick röka tobak. Isåfall uteslöts de från studien. De var indelade i tre grupper, 47 gravida heroinister, 32 med metadon och 38 med subutex. Gruppen med heroinisterna fick de barn med allra lägst födelsevikt, betydligt mindre än normalt. Hämmad tillväxt osv.
Finns också en hel del andra på samma tema med ungefär samma resultat.

Med andra förändringar menar jag tex. ett antal förändringar av placentan (moderkakan).

Jag har heller aldrig påstått att opioiderna ger irreversibla hjärnskador.

Jag har inte sagt att du har påstått det heller.. Du behöver inte förklara det för mig, det var två helt andra som påstod det och på den väen var det att jag tog upp graviditet som exempel..
Okej, men lägre födelsevikt har jag känt till sedan länge. Någon tillförlitlig studie för vad det beror på har jag hittils inte fått presenterad. Denna studie du nämner låter ju däremot intressant. Hurdant var de 47 heroinisternas intag? Var det via sjukvården de fick sitt läkemedel eller var de på gatan medans de övriga omfattades av sjukvård och sociala stödinsatser?
2011-12-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Nix, men de med metadon och subutex hade också barn med lägre födelsevikt än normalt, dock inte alls som de barn som föddes av heroinmissbrukarna.
En annan studie hade de morfin som depot istället för heroinet, även där fanns en lägre födelsevikt vill jag minnas. Kan kolla upp lite mer sen, var ett tag sedan jag läste om de studierna!

Va synd! Det är just en sådan studie som saknas ! Som det setr nu blir alla studier missvisande..
2011-12-14, 16:14
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeroinChick
Jag har inte sagt att du har påstått det heller.. Du behöver inte förklara det för mig, det var två helt andra som påstod det och på den väen var det att jag tog upp graviditet som exempel..
Okej, men lägre födelsevikt har jag känt till sedan länge. Någon tillförlitlig studie för vad det beror på har jag hittils inte fått presenterad. Denna studie du nämner låter ju däremot intressant. Hurdant var de 47 heroinisternas intag? Var det via sjukvården de fick sitt läkemedel eller var de på gatan medans de övriga omfattades av sjukvård och sociala stödinsatser?

De fick fixa på gatan i den studien, men däremot finns det studier där de fått från sjukvården i form av morfin (depot) som också visat lägre födelsevikt utan tobaken. Finns rätt många studier om detta att läsa om, lånade en del böcker på biblioteket om det förut. Skulle tro att det finns massor om man kikar lite på internet också.
2011-12-14, 16:18
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Va synd! Det är just en sådan studie som saknas ! Som det setr nu blir alla studier missvisande..

Fast studier med morfin istället för heroin lär ju också duga tycker jag, för att visa att opioider faktiskt också påverkar vikten hos barnet, men säkert inte alls lika mycket som giftet tobak.
2011-12-14, 16:25
Medlem
Yohomies avatar
Påstår inte att jag vet bättre än någon annan och så, utan detta är bara vad jag läst mig till om opioider, graviditet.

Någon får gärna rätta mig om det är nåt som inte stämmer.

Nu läre vi gå ont; TS hur går det?
Senast redigerad av Yohomie 2011-12-14 kl. 16:35.
2011-12-14, 16:41
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Jag är inlagd på en metadon avdelning, men jag lever även tillsammans med en läkare..

Ja, precic han studerade x antal fall där gravida brukat/missbrukat heroin metadon subutex vid olika skeden av graviditeten. Jag deltog i forskningen då jag hade använt heroin samt metadon första 4 veckorna..

Du som är så oerhört smart.
Går det bra för dig i livet?
2011-12-14, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase

Det går faktist ganska bra tack
2011-12-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase

Om du försöker säga att jag inte varit särskilt smart då jag har tillåtit mig bli beroende utav heroin kan jag bara svara dig att man måste vara smart för att lyckas få ihop de pengarna man behöver för att finansiera ett heroinberoende. Det är inte många som från att ha ingenting, inte ens tak över huvudet, att lyckas få ihop de pengarana jag har lagt på heroin.
Alla är sen inte födda med silversked i arslet, att jag började missrBuka heroin var en förbättring jämfört med det liv jag hade innan. Jag var då 17 år gammal och hade inga föräldrar i Sverige, jag hade varken pass eller legitimation, och jag var inte ens skriven i Sverige så jag kunde inte få hjälp trots att jag sökte hjälp hos olika instanser. Jag har levt på gatan till och från sen jag var 14 och blev diagnostiserad med PTSD som 10åring(samma utredning där man på barnpsyk upptäckte att jag har ett IQ på över 140), det är mkt krävt av ett barn att använda sig utan ENBART hennes IQ för att upprätthålla ett socialt accepterat leverna då hon saknar alla förutsättningar och möjligheter till det. Jag är stolt över att jag har överlevt och jag står för alla val jag gjort i mitt liv. Jag LEVER hellre med ett beroende än inte lever alls.
2011-12-14, 17:21
Medlem
PS. Majoriteten av de som är inskrivna på denna avdelning är inte narkomaner. De flesta som är här just nu ska trappa ur sin medicin / bytra den mot en annan. De allra flesta är dessutom inte här för sitt beroende utan är här för att testa ut lämplig smärtlindring mot kronsiska smärtor, antingen är de sjuka eller så har de råkat ut för olyckor och lider av ständig verk av den anledningen. Se är det 2 som medicineras mot ett beroede, eller själslig smärta som jag väljer att se det.. När jag ska skaffa barn även så är det just denna avdelningen jag kommer vara på när man trappar ner medicinen/byter ut den mot en lindrigare. Så det är ju lustigt att du avslöjar hur trångsynt och dåligt informerad du är när du i själva verker menade att underminera mig..
2011-12-14, 17:27
Medlem
Scamps avatar
Lycka till !
2011-12-14, 17:43
Medlem
hoodrobs avatar
Ok.
2011-12-14, 18:14
Medlem
jenna20s avatar
Nej men sluta nu...Du skriver ju i princip under din dödsdom. Det är inte många vägar ut från ett heroin-missbruk. 99% dör.
Är du beredd på att det är din enda utväg förmodligen?

Jag såg en dokumentär senast igår om heroin-missbruk och satan så deprimerande det var. Jag förstår kärleken till ruset då jag själv varit beroende av opiater, dock inte heroin. Jag förstår vad du menar med tomrum. Men varför inte fylla detta tomrum med saker i livet som är bra för dig? Resor? Kärlek? Motion? Djur? Andra upplevelser helt enkelt?
Denna vägen valde jag. Jag skulle aldrig välja heroin. Jag är nu mer eller mindre helt tolerant mot citodon/oxycontin så min enda chans att få uppleva det där ruset är att ta nästa steg. Men fan heller...ALDRIG!

Se dokumentären jag såg igår och återkom till tråden då du sett den,
hette Black tar heroin och finns på TPB.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in