2011-12-04, 19:41
Medlem
diacetyls avatar
Ungdomen ifråga är 15 år och vill förvalta sina sparpengar själv och påstår att bankerna inte är profitabla i dessa tider så han vill köpa obligationer och guld säger han... Jag har givetvis nekat honom men han påstår att målsman är skyldig att förvalta efter barnets bästa intresse eller liknande.

Har han juridisk rätt till sina pengar eller kan jag fortsätta neka honom tillgång? Får han omhänderta pengar så kommer han ju förlora allt inom en vecka, om till och med räntan på bankkontot bara ger lite över 0%.

Mvh
Citera
2011-12-04, 19:43
Medlem
cammos avatar
För att köpa obligationer och guld måste han ingå avtal och måste då vara 18år.
Citera
2011-12-04, 19:44
Medlem
diacetyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
För att köpa obligationer och guld måste han ingå avtal och måste då vara 18år.
Tack. Men har han rätt att ta ut pengar från sitt konto? Jag vet att hans kompisar håller på med sådant så han kan ju lika gärna ta ut kontanter och sedan göra allt via 18-åriga vänner.
Citera
2011-12-04, 19:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diacetyl
Tack. Men har han rätt att ta ut pengar från sitt konto? Jag vet att hans kompisar håller på med sådant så han kan ju lika gärna ta ut kontanter och sedan göra allt via 18-åriga vänner.

Fram tills han blir myndig är det förmyndaren som bestämmer, han har således inte rätt att "göra vad han vill". I samråd med förmyndare kanske förmyndaren kan göra vissa omplaceringar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in