Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: När brukar ni borsta tänderna?
Borstar före frukosten
13,84%
22 röster
Borstar efter frukosten
74,21%
118 röster
Borstar bara på kvällen
8,81%
14 röster
Borstar aldrig tänderna ändå
3,14%
5 röster
  • 1
  • 2
2010-11-30, 16:21
  #1
Medlem
Jag har funderat i det här banorna en del. Har pratat med flera tandläkare och de verkar inte ha något gemensamt svar. Vissa säger borsta tänderna före frukosten så slipar du inte bort lika många emaljmolekyler som du gör efter frukost då syra angrepp från exempelvis jos mjukar upp emaljen.
Sedan finns de de tandläkarna som säger att Det givetvis ska borstas efter frukost för att få bort rester från maten och hämma bakterie tillväxten.

Vad tror ni?
Citera
2010-11-30, 16:25
  #2
Medlem
Caens avatar
Borstar både före och efter.
Skiter faktist i hur dumt eller bra det är, klarar inte av andedräkten precis när jag gått upp och jag vill vara fräsch när jag går hemifrån.
Citera
2010-11-30, 16:27
  #3
Medlem
RandomAccs avatar
Om det är bättre att borsta före frukost, borde det vara bättre att borsta före middag, vet INGEN som gör det
Citera
2010-11-30, 16:27
  #4
Medlem
Kendras avatar
Jag borstar efteråt. Känns lite onödigt att borsta innan, för man har ju borstat tänderna det sista man gjort innan man gått och lagt sig kvällen innan, så de bör inte finnas så mkt skit där
Citera
2010-11-30, 16:32
  #5
Medlem
Borstar man innan smakar hela frukosten tandkräm och blandat med juice blir det helt fel, därför borstar jag efter.
Citera
2010-11-30, 16:37
  #6
Medlem
Dumbbells avatar
Jag borstar inte över huvud taget, slöseri med tid imo.
Citera
2010-11-30, 16:38
  #7
Medlem
Dino-ZaUries avatar
När jag blev liten blev jag tvingad att borsta tänderna före frukosten, aldrig mer

Det är hemskt! Ät frukost tidigt så du kan borsta runt minst 20 min efteråt eller nåt sånt!
Citera
2010-11-30, 16:39
  #8
Medlem
Jag borstar en stund innan. Efter frukosten kör jag med munskölj. Annars kan man vänta nån stund efter frukosten, speciellt om man dricker läsk eller annat skräp som sliter på tänderna.
Citera
2010-11-30, 16:39
  #9
Medlem
Vattenspanns avatar
Ät, skölj med vatten/mjölk/flour och borsta sedan. Sköljningen gör att ämnen som mjukar upp emaljn försvinner, inte helt men åtminstone delvis. Vänta gärna så länge som möjligt efter sköljningen med att borsta (en halvtimme är optimalt men inte nödvändigt).
Citera
2010-11-30, 17:05
  #10
Medlem
Rubarth23s avatar
Efter såklart, allt man äter eller dricker (utom vatten) smakar förjävligt precis efter man borstat tänderna.
Citera
2010-11-30, 17:32
  #11
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Borstar efter frukosten, men inte direkt efter. min morgon i huset består av en timma för det mesta. Då börjar jag med att käka frulle och sist borsta. Då hinner ju tänderna lugna ner sig lite eller vad man ska säga
Citera
2010-11-30, 18:35
  #12
Medlem
hmm ok men vilket är bäst ur en snygga tänder längst perspektiv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback