Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: När brukar ni borsta tänderna?
Borstar före frukosten
13,84%
22 röster
Borstar efter frukosten
74,21%
118 röster
Borstar bara på kvällen
8,81%
14 röster
Borstar aldrig tänderna ändå
3,14%
5 röster
  • 8
  • 9
2012-09-15, 13:07
  #97
Medlem
MC.Hammers avatar
Man ska borsta tänderna efter frukosten, fast man ska vänta åtminstone 40 min. Man borstar för att få bort matrester och plack för att inte det ska leda till karies och hål.
Citera
2012-09-15, 14:08
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katladraken
Jag har i hela mitt liv borstat tänderna efter frukost och innan jag går och lägger mig. Sen ca 5 år tillbaka sköljer jag med fluor efter tandborstningen på kvällen också. Jag är 33 år och har aldrig haft ett hål! Hörde en expert på radion för några år sedan som sa att det mest korrekta var att borsta tänderna innan frukosten för man har som mest bakterier i munnen när man vaknar, men vem vill äta frukost med tandkrämssmak i munnen?
Sen fattar jag inte hur man bara kan borsta en gång om dagen eller mindre, fattar ni hur ruttna tänder ni kommer att få när ni blir gamla, för att inte tala om vilken vidrig andedräkt ni måste ha. Blää!! Det är ju inte bara karies man kan få utan även tandsten och skit som i sin tur kan leda till tandlossning.

Jag är tandläkarstudent och borstar tänderna efter frukost (försöker vänta lite med det om jag druckit något surt dock och jag sköljer munnen innan). Egentligen skall man nog borsta tänderna innan frukost dock, men men. De som säger att de inte haft hål på 30år har väl bra och rikligt med saliv, men de med hög kariesfrekvens/risk kan förebygga sjukdomen genom att borsta tänderna på ett korrekt sätt, helst med en elektrisk tandborste, använda tandtråd och fluormunskölj.

Håller även med dig om att borsta tänderna en gång om dagen eller inte alls är galet. Dålig munhygien, dåliga kostvanor osv leder inte bara till karies men även en massa plackansamling på tänderna och tandsten både ovanför och under tandköttet -> gingivit, dålig andedräkt och icke-estetiskt tilltalande tänder pga missfärgningar, inflammerat tandkött, blottade tandhalsar etc. Har man otur och röker man dessutom kan man åka på fördjupade tandköttsfickor som blöder, benförlust -> tandlossningssjukdom.

Som tandläkarstudent har jag själv blivit väldigt medveten om min munhygien, hehe. Man sparar dessutom en hel del pengar på att sköta sina tänder gott folk! Tänk långsiktigt!

http://www.therabreath.com/images/re...um-disease.jpg ser väl inte så fräscht ut?
__________________
Senast redigerad av ihatejuice 2012-09-15 kl. 14:19.
Citera
2012-09-16, 12:27
  #99
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihatejuice
Jag är tandläkarstudent och borstar tänderna efter frukost (försöker vänta lite med det om jag druckit något surt dock och jag sköljer munnen innan). Egentligen skall man nog borsta tänderna innan frukost dock, men men.

Varför skulle man borsta tänderna innan frukost?
Citera
2013-02-04, 20:33
  #100
Medlem
Bowens avatar
Stiger upp runt 05:00 tiden, borstar munnen direkt med eltandborste ca 3 minuter. Käkar frukost i bilen på väg till jobb ca 30 minuter senare. Kommer hem mellan 13:30-14:00 och sköljer munnen med Flux om jag äter någon "lunch". Sen innan läggdags blir det mellanrums borstning följt av 3 minuters elborstning. Rätt eller fel!?
Citera
2017-08-15, 05:53
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Varför skulle man borsta tänderna innan frukost?

Jag är också nyfiken på detta uttalande. Kan någon, så här 5 år efteråt, ge något svar?
Citera
2017-08-15, 08:57
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bowen
Stiger upp runt 05:00 tiden, borstar munnen direkt med eltandborste ca 3 minuter. Käkar frukost i bilen på väg till jobb ca 30 minuter senare. Kommer hem mellan 13:30-14:00 och sköljer munnen med Flux om jag äter någon "lunch". Sen innan läggdags blir det mellanrums borstning följt av 3 minuters elborstning. Rätt eller fel!?

Jag tror det är ganska smart att skölja tänderna med Flux mitt på dagen, dvs. inte i anslutning till tandborstning.
Citera
2017-08-15, 08:58
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Jag är också nyfiken på detta uttalande. Kan någon, så här 5 år efteråt, ge något svar?

Det kan ju vara vettigt att borsta dem "innan" frukost om man äter frukost sent. Säg att du vaknar 7, har ett möte 8-9 och äter frukost 9-12. Då är det ju rimligen vettigt att borsta tänderna innan mötet.
Citera
2017-08-16, 05:38
  #104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det kan ju vara vettigt att borsta dem "innan" frukost om man äter frukost sent. Säg att du vaknar 7, har ett möte 8-9 och äter frukost 9-12. Då är det ju rimligen vettigt att borsta tänderna innan mötet.

Om jag inte har ett möte då? Är det bäst att borsta tänderna en halvtimme efter frukost eller en halvtimme innan? Jag dricker gärna apelsinjuice.
Citera
2017-08-16, 18:23
  #105
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenspann
Ät, skölj med vatten/mjölk/flour och borsta sedan. Sköljningen gör att ämnen som mjukar upp emaljn försvinner, inte helt men åtminstone delvis. Vänta gärna så länge som möjligt efter sköljningen med att borsta (en halvtimme är optimalt men inte nödvändigt).

Det är tuggumi man ska tugga på efter som neutraliserar. Då räcker det att vänta ungefär tio minuter.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback