Hej.
En jättekonstig fråga. Vi har en uppg i skolan där vi ska skruva isär valfri teknisk produkt och redovisa om vad komponenterna (utvalda) ät gjorda utav för material. Även hur produkten är tillverkad. Vi valde att skruva isär en iMac från 2004 (lugn den var trasig från början). Så min fråga är nu; är det någon som vet vad moderkortet är gjort av (behöver inte vara extremt ingående) samt vad hårddiskens "skal" är för slags metall.
Tack på förhand.
Kretskort brukar vara gjorda av kompositmatereial (glsfiber+plast) och kretsarna sammankopplade med koppar. Ytterhöljet på en hårddisk kan vara vad som, men mer vanligt är nog plåt.
Ja, glasfibrerna i kretskortet är ju tillverkat av bland annat kisel och sand. Halvledare görs också av kisel som man tillsätter olika andra ämnen för att ändra de elektriska egenskaperna.
TS: Eftersom den är tillverkad i 2004 vore det intressant att ta reda på om lodet på kretskorten innehåller bly eller inte.
Senast redigerad av pr0teus 2011-12-04 kl. 18:41.
Kretskort brukar vara gjorda av kompositmatereial (glsfiber+plast) och kretsarna sammankopplade med koppar. Ytterhöljet på en hårddisk kan vara vad som, men mer vanligt är nog plåt.
"hemläxan" är att jag ska ta reda på materialen. Hur jag ska ta reda på det spelar definitivt ingen roll...
Nyckelordet är att du ska ta reda på det. Inte lämna över uppgiften på någon annan. Dessutom kan du ju inte ens formulera frågorna så vi kan svara på dem. Silverpluttar? Ljusa streck?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!