• 1
  • 2
2011-12-04, 08:53
Medlem
Nu r det dags.

Det ska vara julgran i r igen ven om jag tycker att det r den mest opraktiska mbel som finns.
S i veckan ska jag ut och skjuta mig en julgran fr att upprtthlla den gamla traditionen. Man behver dessutom inte slpa med sig en yxa.

Nu nr det inte finns ngon sn s r det lttare att hitta en fin gran. Jag brukar normalt mrka fina granar med plastband p sommaren/hsten s r dom lttare att hitta ven om det r massor med sn framt jul.

Fr man dessutom en julhare p det s vore det perfekt..

r det ngon fler som brukar skjuta sin julgran?

http://www.youtube.com/watch?v=5Mog3-aTXPM

.
Citera
2011-12-04, 10:10
Medlem
Det har hnt men jag ser det inte som ngon tradition. Enda anledningen till att gra det (fr mig) r om jag gr frbi ngon fin gran och tycker att det r fr bkigt att g/ka och hmta en sg fr att ta granen.
Citera
2011-12-04, 10:48
Medlem
Kasakis avatar
Trevlig tradition !

Man fr kanske brja med det.
Fr vrigt fick jag en vldig julstmning av ditt klipp av nn anledning.
Citera
2011-12-04, 12:33
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Sjlv har jag mycket svrt fr detta. Man ska inte anvnda gevr fr att f ner granar, det r oansvarigt i mitt tycke. Ta mig inte fr en person som r emot gevr osv, utan sjlvklart ska folk f inneha gevr. Men gevr skall endast anvndas fr att frsvara sig sjlv samt dda ett djur eller en mnniska (om situationen s krver det).

Men att anvnda ett gevr fr att f ner granar, nej usch.
Citera
2011-12-04, 13:40
Medlem
veyloons avatar
Frsta knslan jag fick nr jag lste rubriken, var att jag kopplade till den dr n(r det nnstans p vstkusten?) dr folk r helt jvla galna i granar. Kommer inte ihg hur deras tradition ser ut, om det var att man ska ha den finaste granen i slutet av julen och gr allt fr att frstra fr andra. Sno dem, brnna upp dem osv osv. Ngon som vet vad jag pratar om?
Bara fr att dra en parallell till konstiga traditioner och bjelser fr julgranar.
Citera
2011-12-04, 13:50
Medlem
TheMouses avatar
Frr skts det alltid gran i vr familj. Nu nr alla bor p var sitt hll r traditionen inte lika stark lngre.
Citera
2011-12-04, 15:24
Medlem
Mosin-Nagants avatar
Nja ifall man ska gra det s ska det vara med en ak och en 10mm

http://www.youtube.com/watch?v=D8uC2MteTlo
Citera
2011-12-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Frsta knslan jag fick nr jag lste rubriken, var att jag kopplade till den dr n(r det nnstans p vstkusten?) dr folk r helt jvla galna i granar. Kommer inte ihg hur deras tradition ser ut, om det var att man ska ha den finaste granen i slutet av julen och gr allt fr att frstra fr andra. Sno dem, brnna upp dem osv osv. Ngon som vet vad jag pratar om?
Bara fr att dra en parallell till konstiga traditioner och bjelser fr julgranar.

Jag har ngot minne av att det r ngon sdan dr konstig tradition p Tjrn eller Orust?

.
Citera
2011-12-04, 16:00
Medlem
pieces avatar
Jag skjuter mig alltid en gran till jul p harjakten innan jul.
Citera
2011-12-04, 17:07
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mosin-Nagant
Nja ifall man ska gra det s ska det vara med en ak och en 10mm

http://www.youtube.com/watch?v=D8uC2MteTlo

Runt 70 skott fr att flla trdet r inte helt gratis. Det hade gtt snabbare att sga ner det men det hade ju inte varit lika manligt.
Citera
2011-12-04, 18:22
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Jag har ngot minne av att det r ngon sdan dr konstig tradition p Tjrn eller Orust?

.

Helt fel, det r en tradition fr de inavlade ungdomarna p Hn och cker och mjligtvis ngn eller 2 till i Gteborgs norra skrgrd. Ungdomar och ungdomar frresten, tror dessvrre att ven ett frsvarligt antal vuxna r inblandade.
Konceptet gr ut p att samla in julgranar efter julen fr att spara till arnas olika pskbrasor. Som man sedan tvlar med om jag frsttt saken rtt.

Naturligtvis r detta p blodigt allvar fr imbecillerna och man gr grna inbrott hos fienden fr att f ett vertag.
D min familj hade sommarstlle dr ute, s fick man ju se skiten p nra hll. T ex gjorde de inbrott i vrt garage fr att de fick fr sig att vi hade granar frvarade dr.
En bekant till familjen rkade ut fr en hel mobb som stod utanfr huset p natten fr att stjla hans sons granar som fanns i ngt frrd eller liknande. Slutade med att mannen fick mota bort mobben med hagelbssa.

Fr ngot r sen blev ngn rejt misshandlad och fick sin scooter kastad p brasan

Sorry fr ot
Citera
2011-12-04, 19:09
Medlem
Mjor, nog har har man varit med vid ett par granskjutningar genom ren. En trevlig tradition som skilsmssor och annat dessvrre satt punkt fr!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in