• 1
  • 2
2005-01-06, 23:33
Medlem
Ja jag köpte lite köttfärs såhär på kvällskvisten, var lite hungrig. Så jag tog bara bitar av köttfärsen och plattade till till pannbiffar, på med salt och peppar och stekte upp allt.

Så nu sitter jag och käkar pannbiff på macka, med mellanlagrad prästost underst och njuter av en kall öl. Så jäkla gott!

Så enkelt och snabbt, men ibland blir det inte godare än så här! Detta rekommenderas!
Citera
2005-01-06, 23:43
Medlem
Pendeltågs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BJB
Ja jag köpte lite köttfärs såhär på kvällskvisten, var lite hungrig. Så jag tog bara bitar av köttfärsen och plattade till till pannbiffar, på med salt och peppar och stekte upp allt.

Så nu sitter jag och käkar pannbiff på macka, med mellanlagrad prästost underst och njuter av en kall öl. Så jäkla gott!

Så enkelt och snabbt, men ibland blir det inte godare än så här! Detta rekommenderas!

Tackar för tipset! Det enda jag gjort av köttfärs är faktiskt köttfärssås, Finns kanske nån som anbesitter ett bra recept på lite mer avancerade pannbiffar?
Citera
2005-01-06, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Tackar för tipset! Det enda jag gjort av köttfärs är faktiskt köttfärssås, Finns kanske nån som anbesitter ett bra recept på lite mer avancerade pannbiffar?

Skulle nog vilja säga att just dem enklaste som jag gjorde, utan tillsatser och grejer ibland bara är bäst. Platta bara till köttfärsen, på med salt och peppar och stek upp. Hur gott som helst!

Men vill du ha mer avancerade grejer så kan du ju blanda i lök, ägg och paprika och sånt... men jag skulle nog rekommendera den enklare varianten ovan!
Citera
2005-01-07, 04:32
Medlem
snuffiss avatar
Om man bara vill vara lite avancerad kan man trycka i några bitar fetaost i varje biff. Annan ost funkar iofs också. Kanongott!
Köttfärs och ost är en riktig höjdare.
Citera
2005-01-07, 04:51
Medlem
StigAllans avatar
Om vi nu ska börja hetsa upp burgaren lite så kan vi ta ett recept från en bok som heter "Husmans Fest".
Detta tema blev tyvärr stulet av Buffes redaktion för ett par månader sedan!
Min åsikt om Buffes integritet föll till närmast noll när jag läste det exemplaret!

Som upprättelse till originaluppsättningen av recept så vidarebefodrar jag detta.

Pannbiff.

1 dl crème fraiche
2 ägg
1/2 dl riven kavring
450 g nötfärs
1 1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk smör

Blanda crème fraiche, ägg och den rivna kavringen. Låt stå i 5 minuter. Blanda ner nötfärs, salt och peppar. Forma färsen till 8 runda biffar ( använd gärna mitt tips i "Tips och Knep I Köket").
Forma färsen till 8 runda biffar och stek dem i smör i en stekpanna 2-3 minuter per sida.
Därefter använd det som finns tillgängligt för att komplettera.
Citera
2005-01-07, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJB

OMG!! genialt!! jag vet, vi lägger dit lite sallad och kallar det hamburgare!!
Citera
2005-01-07, 05:29
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko

Tycker att det liknar en ostburgare!!
Citera
2005-01-07, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko

Ja eller tomat och ost på mackan en morgon... det kan man ju helt klart kalla för pizza... eller äter du yoghurt på morgonen? Ja har du gurka på mackorna så blir det ju tzatziki juh... eller om du äter kokt potatis, och formar dem till avlånga rektanglar så får du ju pommes frites...

Eller äter du makrill i tomatsås på macka ibland? det måste ju vara precis som skaldjurspizza asså...
Citera
2005-01-09, 02:44
Medlem
ssXs avatar
Inskaffa lammfärs, Forma färsen till bollar fylda med fetaost, grilla dom ute på grillen..
Servera med tzatsiki å klyfpotatis å lite grönt å rött..
Citera
2005-01-16, 23:17
Medlem
Evil Eggplants avatar
Själv tar man köttfärs och steker tillsammans med taco-/grillkrydda och käkar. Svingott
Citera
2005-01-16, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ssX
Inskaffa lammfärs, Forma färsen till bollar fylda med fetaost, grilla dom ute på grillen..
Servera med tzatsiki å klyfpotatis å lite grönt å rött..

jaha? tack för det aktuella grilltipset. tror jag ska ta på mig täckjackan och grilla lite!
Citera
2005-01-17, 02:16
Medlem
OliTs avatar
Som vädret ligger i vissa delar av södra Sverige (ett par grader över noll) är det faktiskt inte helt tokigt att grilla, om inte annat blir man lite uppmuntrad och ser kanske sommaren närma sig i ögonvrån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in