Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-03, 22:52
Medlem
Hej!

Nu har vår lägenhet ombildats till bostadsrätt och bostadsrättsföreningensavgift är på 685 kr per kvm och vi har cirka 85 kvm på fyra rum. Det blir alltså totalt 4825 kronor per månad i avgift.

Sen till priset.. Det ligger på 21-22k per kvm och totalt blir det 1.8 miljoner i kostnad. Vår nuvarande hyra är på 9k men vi har utrymme för ytterligare ett k att betala. Så med dagens ränteläge och den billigaste räntan - det vi får dra av (30% skatt) så blir det ungefär totalt samma pris som vi hyr den för. Min farsa har samtidigt lån för 140k hos andra banker men hörde att man kan förhandla net boräntan om man samlar alla sina andra lån till banken (Nordea i detta fall) plus ge namn på banker som har lägre ränta. Går det?

Vi vill gärna binda det till fem år eftersom att vi vill vara på den säkra sidan och affären ska vara 5-10 år. Eller hur tycker ni fö maximal vinst?

Sen till försäljningen av lägenheten. Först och främst vill jag säga att min pappa arbetar som taxiåkare med sitt eget företag och har ett eget företag men han har varken privatsparande eller den här tjänstepensionen. Han kommer få drygt 9k den dag han fyller 65 (om 10 år) och jag vill att han ska ha det bättre.

Är det vettigt att kunna tänka sig 3.5m - 4m vid försäljning? Med tanke på att de är billigare vid ombildningar, bra placerat i enskede, inget invandrarställe, lugnt, mycket dagis och väl ansedda skolor, lekplats, grill, mest svenskar, bra placering geografiskt, öppna rum, osv.

Om man t.ex. säljer för 3.5m då, vad av detta får man behålla?

Tack.

skrivet på mobil i all hast så ursäkta grammatik och stavning.
Citera
2011-12-04, 10:02
Medlem
Ingen som vet lite om bostadsmarknaden?
Citera
2011-12-04, 11:03
Medlem
Codens avatar
Nu skriver du inte rakt ut NÄR ni skulle sälja...eller var det det du menade med "affären ska vara 5-10 år"?

Finns ju INGEN som kan göra något annat än vilda gissningar om hur bostadsmarknaden kommer se ut om så lång tid tyvär. Det är alldeles för många okända faktorer. Your guess is as good as ours liksom eller vill du bara höra andra gissa för att sen i ditt huvud behandla det som vettig information?
Citera
2011-12-04, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markserilo
Är det vettigt att kunna tänka sig 3.5m - 4m vid försäljning?

Nej det är knappast vettigt, jag skulle gissa att när ni säljer om 5-10 år får ni tillbaka mindre än 1.8...
Citera
2011-12-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
Nej det är knappast vettigt, jag skulle gissa att när ni säljer om 5-10 år får ni tillbaka mindre än 1.8...

Varför? Genomsnittspriset ökade med 153% från 2000-2010 på bostäderna i Sverige. Varför skulle just vår utav alla andra sjunka i värde?
Citera
2011-12-04, 13:52
Medlem
Codens avatar
Citat:
Varför? Genomsnittspriset ökade med 153% från 2000-2010 på bostäderna i Sverige. Varför skulle just vår utav alla andra sjunka i värde?

Om du inte begriper att historisk utveckling inte har ett skit med framtida utveckling att göra så säger jag bara lycka till. Du saknar uppenbart grundläggande kunskaper om hur bostadsmarknaden i Stockholm fungerar och vilka bakomliggande orsaker som styr priset på bostäder.

Inget illa ment faktiskt, man kan inte veta allt men dina kunskapsbrister är STORA och det är farligt att ge sig in på områden som påverkar ens egen ekonomi så pass mycket som ett bostadsköp med så dåliga förkunskaper.

Rekomenderar dig att läsa på en hel del och försöka sätta dig in i de större sammanhangen runt bostadspriser, för att läsa en tråd här på FB lär du dig inte så mycket av tror iaf jag.
Citera
2011-12-04, 14:05
Medlem
Men vad är då meningen med att läsa på om man inte kan lära sig någonting? Man kan inte ens få en estimate på morgondagens priser och man får inte använda den historiska utvecklingen heller..

Då förstår jag inte anledningen med att lägga flera timmar på att läsa på. Då är det ju en 50-50 chansning och man är aldrig säker. Jag som trodde att bostäder och hus var den säkraste investeringen enligt de flesta.
Citera
2011-12-04, 15:16
Medlem
Klart det är en bra investering men inte på 5-10 år utan kanske 20-30 år
Citera
2011-12-04, 15:54
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Didde85
Klart det är en bra investering men inte på 5-10 år utan kanske 20-30 år

En liknande bostad får du i Berlin för 1/3 av priset. Med detta sagt så finns det vissa saker som driver upp priserna så mycket här i Sverige, om dessa spärrar tas bort kommer bostadspriserna rasa med massor.
Citera
2011-12-04, 23:31
Medlem
Citat:
Men vad är då meningen med att läsa på om man inte kan lära sig någonting? Man kan inte ens få en estimate på morgondagens priser och man får inte använda den historiska utvecklingen heller..

Då förstår jag inte anledningen med att lägga flera timmar på att läsa på. Då är det ju en 50-50 chansning och man är aldrig säker. Jag som trodde att bostäder och hus var den säkraste investeringen enligt de flesta.

Läsa på är inte detsamma som att kolla historiskt. Om du faktiskt läser på kommer du inse att det är en relativt osäker framtid eftersom det finns ett antal beslut som kan dra ned priserna en hel del.
Citera
2011-12-05, 11:29
Medlem
Codens avatar
Citat:

Detta min vän är anledningen att du bör bo kvar i hyresrätt.
Precis som Plogg säger, du fattar inte skillnaden mellan att kolla statistik och skaffa dig KOLL på bostadsmarknaden och din omvärld.

Det ÄR helt OK, alla kan inte vara experter men om man jämför med matte så kan man kanske säga att alla inte måste kunna lösa integraler men du är på den nivån att du inte ens fattar VARFÖR man ska addera 1 och 1 för att få 2.

Vet faktiskt inte vad som är det bästa för dig att göra. Kanske behöver du både lite mer allmänbildning och lite mer specifikt ekonomiska kunskaper för att greppa det här.
Citera
2012-01-09, 09:06
Medlem
sonnyblacks avatar
Lyssna inte på pessimisterna. Finns inget som pekar på att bostadsmarknaden rasar i stockholm, tror snarare enskede kommer räknas till innerstan om 10 år.

1,8 är rena fyndet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in