2012-07-14, 20:04
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Just den delen var allmänt ställd även om jag högg ÅG som tog upp just den biten.

Sedan är det så att jag själv märkt att det inte är helt lätt att få till en bra trådstart från en mobil, det är lite krångligt att kopiera citera artiklar osv, jag menar lite att det kanske inte alltid är tanklöshet som är bidragande orsak till undermåliga trådstarter.

Själv avstår jag från att starta trådar när jag sitter på mobilen tack vare att det är lite bökigt.

Men det är bra att veta att det är OK att hjälpa till för att rädda en tråd som har potential och är intressant.
Det viktigaste är att infon finns i tråden. Jag vet inte riktigt hur det är nu för tiden, men tidigare har det varit väldigt mycket prestige i att stå som TS till en enorm tråd med mycket aktivitet, och det resulterade i riktiga skit-trådstarter som i praktiken bara var någon form av platshållare med ett användarnamn. För att stävja det beteendet började vi i allt större utsträckning slänga trådar med värdelös trådstart och där inget av större värde ännu framkommit.

Om folk däremot fyllt på eller en bra diskussion kommit igång så finns det ingen anledning att slänga tråden bara för att vi kan, det gynnar ingen.

Att ha lite info om vad som bör anses vara minimikrav på en trådstart är en god idé, så vi tar och fixar en sådan i O&k också. Hur många som sen läser det är en annan sak, men då har vi åtminstone gjort vad vi kan utifrån de förutsättningar forumet erbjuder oss.
Citera
2012-07-14, 20:17
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Just den delen var allmänt ställd även om jag högg ÅG som tog upp just den biten.

Sedan är det så att jag själv märkt att det inte är helt lätt att få till en bra trådstart från en mobil, det är lite krångligt att kopiera citera artiklar osv, jag menar lite att det kanske inte alltid är tanklöshet som är bidragande orsak till undermåliga trådstarter.

Själv avstår jag från att starta trådar när jag sitter på mobilen tack vare att det är lite bökigt.

Men det är bra att veta att det är OK att hjälpa till för att rädda en tråd som har potential och är intressant.
Jag har noterat det där med att posta från mobiltelefoner. Ibland skriver någon något i stil med "ursäkta stavfel/kortfattad/annat, jag postar från mobil".

Men i en trådstart hjälper det inte riktigt att ha det som ursäkt. Då kanske man kan överväga att avstå från trådstarten tills man sitter vid en dator. Om en tråd har en dålig trådstart utan behövlig information (och ingen annan postar information) så hjälper det inte när länken har dött att säga att "jamen den dåliga trådstarten berodde ju på att TS postade från en mobil".
Saknas information så gör det, oavsett orsak.
Citera
2012-07-14, 20:22
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det viktigaste är att infon finns i tråden. Jag vet inte riktigt hur det är nu för tiden, men tidigare har det varit väldigt mycket prestige i att stå som TS till en enorm tråd med mycket aktivitet, och det resulterade i riktiga skit-trådstarter som i praktiken bara var någon form av platshållare med ett användarnamn. För att stävja det beteendet började vi i allt större utsträckning slänga trådar med värdelös trådstart och där inget av större värde ännu framkommit.

Om folk däremot fyllt på eller en bra diskussion kommit igång så finns det ingen anledning att slänga tråden bara för att vi kan, det gynnar ingen.

Att ha lite info om vad som bör anses vara minimikrav på en trådstart är en god idé, så vi tar och fixar en sådan i O&k också. Hur många som sen läser det är en annan sak, men då har vi åtminstone gjort vad vi kan utifrån de förutsättningar forumet erbjuder oss.
Det tackar vi för, det lär ju inte bli sämre och man kan hänvisa på ett annat sätt om man ändå behöver slänga trådar.

Angående att stå som TS så ligger det bevisligen sedan länge och fortfarande en hel del prestige i det
Personligen ser jag hellre en riktigt bra start som möjligen kan behöva kompletteras med länkar till sammanfattningar, domar osv än en tafflig start med en länk och frågan "Vem vare?"

EDIT:
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag har noterat det där med att posta från mobiltelefoner. Ibland skriver någon något i stil med "ursäkta stavfel/kortfattad/annat, jag postar från mobil".

Men i en trådstart hjälper det inte riktigt att ha det som ursäkt. Då kanske man kan överväga att avstå från trådstarten tills man sitter vid en dator. Om en tråd har en dålig trådstart utan behövlig information (och ingen annan postar information) så hjälper det inte när länken har dött att säga att "jamen den dåliga trådstarten berodde ju på att TS postade från en mobil".
Saknas information så gör det, oavsett orsak.

På ett sätt skulle det vara intressant att höra vad det finns för orsaker till dessa som startar trådar med enbart en länk och en fråga.

Vad finns det för orsak till att man gör så?
Handlar det om att man postat från mobilen, eller är man bara lat?
Jag har nog aldrig ens övervägt att starta en tråd från mobilen av just det skälet, det blir inte bra.

En del av svaret på frågan ligger säkert i just detta med att vara först oavsett hur det ser ut.
Senast redigerad av epost72 2012-07-14 kl. 20:30.
Citera
2012-07-14, 20:34
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
På ett sätt skulle det vara intressant att höra vad det finns för orsaker till dessa som startar trådar med enbart en länk och en fråga.

Jag har nog aldrig ens övervägt att starta en tråd från mobilen av just det skälet, det blir inte bra.

En del av svaret på frågan ligger säkert i just detta med att vara först oavsett hur det ser ut.
I just O&k kan det nog ibland vara så att personen som startar tråden sitter på ett tåg som står till efter ett självmordsförsök eller att de passerat en större utryckning någonstans. Personligen tycker jag dock inte det räcker som ursäkt till 'Någon som vet mer?'.
Citera
2012-07-14, 20:57
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Det varierar nog, men jag upplever det som inte helt ovanligt att en trådstartare som får sin tråd kastad på grund av dålig trådstart gör ett nytt försök, och att det nya försöket är mycket bättre. Då drar jag slutsatsen att det helt enkelt beror på att trådstartaren inte har förstått vare sig vad som gäller eller hur nödvändigt/bra det är med en informativ trådstart.

Det är inte ovanligt att jag skickar ett PM till den som har har gjort ett nytt försök och påtalar att "nu var det mycket bättre". Det är ju inte meningen att trådstartare ska skrämmas iväg och aldrig mer våga starta en tråd.

Här nedan finns ett bra exempel på usel trådstart:

https://www.flashback.org/t319838

Tråd startad 2006, var aktiv i flera år men är inte jättelång. Länken i startinlägget är stendöd och återupplivning har misslyckats. I inlägg 5 och 7 finns också länkar, även de bortom all räddning.
I inlägg 33 finns en fungerande länk.
Däremellan finns förstås inlägg som antyder lite om vad det handlar om, men någon samlad bild är svårt att få.
Citera
2014-05-31, 21:46
Medlem
Hestapos avatar
Ett enhetligt datumformat hade underlättat för Ts och läsarna av rubriker. Som det är nu kan det se ut hur som helst,
31 maj 2014
140531
31.05.2014
31/5-14
2014-05-31 osv. i oändlighet.

En mall för datum i rubriken eller om moderatorerna kan enas om ett datumformat och ändra i efterhand. Det skulle öka läsbarheten och därmed höjd kvalité på trådstarter i aktuella forumsdelar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in