Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
Som jag tolkade det så menade han, likt Egosum sa, att människan som individ alltid måste sträva framåt för att kunna nå sin egen utvecklingstopp eller åtminstone eftersträva den hela tiden.
Många filosofer pratar gärna om människans förbättrande som att det måste ske i större sociala grupper/samhällen och de verkar oftast att förverkligandet (vilket förverkligande de nu talar om) inte kommer ske förrän det passerat genom generationer. Det var här jag tyckte Nietzsche skiljde sig, visst talade han om ett gudomligt samhälle men jag tolkade det som att först måste individen uppnå det tillståndet för att det ska sprida sig genom ex. samhället.
Eftersom han gärna såg till de nihilistiska teorierna tror jag att han inte såg denna process som skulle ta generationer att utveckla, utan att vara något som faktiskt skulle kunna ligga inom räckhåll inom ens livstid. Den gudomliga människan skulle kunna existera utan det gudomliga samhället och detta fick in mig på spåret om att detta var ett rent psykologiskt tillstånd för individen. Medan det å andra sidan skulle betyda något helt annat för ett helt samhälle (som antagligen skulle dröja generationer innan förverkligandet) så fanns gudomligheten att nå för individen så mycket närmare.
Jag kanske är inne på helt fel spår men det öppnade mig för egna teorier kring individens självförverkligande och gudomlighet som något att kämpa och uppnå inom sin egen livstid. Frågan där är bara hur?
lev som en sann narcissist, känn varken empati eller sorg. gör allt vad du vill och om någon hindrar dig sopar du honom/henne av banan.
jag är inte alls förtjust i den galna tanken om den "perfekta människan". vi är och kommer alltid vara kuvade av köttet och beroende av varandra.
Ett samhälle kräver samhällsklasser. dvs, det behövs en elit som leder massan. Om inte underklassen funnits hade vi alla levt som trälar. Eliten är oftast bäst på att prata och tänka, när det ska till att handla är de rädda att skita ner händerna.
det som är självaste poängen är att människan återskapar sig själv för varje generation. det vill säga, stoppet ligger i människans korta livstid. klokhet förs inte vidare annat än i efterlämnade pergament eller hemsidor. och vi kan studera hur mycket vi vill, men teorin är alltid underlägsen praktiken. varje människa måste gå på sina egna nitar, och själv upptäcka vad som funkar och inte. (de gamla KAN ju haft fel)
Jag måste dock säga, att vi i allra högsta grad utvecklas som människor. på bara hundra år kan vi se generationernas helt olika synsätt. från de gamla obildade pensionärerna till dagens högintelligenta ungdomar (ja, trots dokusåpor och datorspel så är vi betydligt intelligentare idag än för 100 år sedan) Vi har ifrågasatt och åsidosatt dum envishet till förmån för en humanare livsåskådning till exempel. från feodalistiska ståndsamhällen till dagens socialdemokrati.