• 1
  • 2
2011-12-03, 00:35
Medlem
Hejsan

det är så att jag tänkte studera till pilot och det i sig kräver en ganska ordentlig investering, så han på flygskolan rekommenderade att man skulle belåna huset, vilket vi kom fram till att det var en helt okej ide med tanke på låga räntan.

Men frågan vad deras krav är, våra bostadsrätt är värd ca 900 000 kr och man får ca 85% av den summan d.v.s. 765 000kr, men min fråga är följande, vi har ca 200 000 kr kvar av själva bolånet, d.v.s. det vi amorterar för själva huset, men inget är belånat på bostaden.

Tror ni att det kommer att fungera hos banken?

Mvh
Citera
2011-12-03, 00:46
Medlem
Charlatanens avatar
Du har bolån men inget är belånat på bostaden? Kan du förklara det lite närmre?

Oavsett vad så verkar det som om du har låneutrymme i fastigheten/bostadsrätten. Däremot ställer bankerna även krav på fast inkomst. Det verkar som om ni är två i hushållet, har din sambo fast arbete så kanske hon kan stå med på lånet? Förutsatt att ni inte har stora blanco-skulder, betalningsanmärkningar, mängder med låneansökningar senaste tiden så borde det finnas ett låneutrymme på ca. 500 000 kr (om lånet borgas av någon med inkomst från förvärvsarbete).
Citera
2011-12-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Du har bolån men inget är belånat på bostaden? Kan du förklara det lite närmre?

Oavsett vad så verkar det som om du har låneutrymme i fastigheten/bostadsrätten. Däremot ställer bankerna även krav på fast inkomst. Det verkar som om ni är två i hushållet, har din sambo fast arbete så kanske hon kan stå med på lånet? Förutsatt att ni inte har stora blanco-skulder, betalningsanmärkningar, mängder med låneansökningar senaste tiden så borde det finnas ett låneutrymme på ca. 500 000 kr (om lånet borgas av någon med inkomst från förvärvsarbete).

Det jag menar är att vi lånade för att köpa huset, husets värde var runt 400 000 kr lånade ca 300 000, betalat av ca 100 000. Så att nuvarande bostadslån är 200 000kr, fast inkomst finns hos båda, inga alltför stora skulder existerar. Så att inget "pant" tagits på själva huset, förstår du vad jag menar?
Citera
2011-12-03, 04:41
Bannlyst
Om ni inte gjort det redan; renovera huset lite lätt be mäklaren komma titta om han tycker det ser bra ut eller om ni borde göra lite mer så gör han en ny värdering på huset och så har ni ökat husets värde och blir lättare för att belåna på den.
Citera
2011-12-03, 11:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
Om ni inte gjort det redan; renovera huset lite lätt be mäklaren komma titta om han tycker det ser bra ut eller om ni borde göra lite mer så gör han en ny värdering på huset och så har ni ökat husets värde och blir lättare för att belåna på den.

De har blancolån på 200k, en lägenhet värderad till 400k (innan det började sjunka högst troligt). Det ger inte mycket utrymme till värdehöjning genom renovering. Ponera att lägenheten är värd 380k idag, bara att renovera ett kök går loss på 100k lätt och det blir inte lätt att räkna hem den "vinsten".
Citera
2011-12-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
De har blancolån på 200k, en lägenhet värderad till 400k (innan det började sjunka högst troligt). Det ger inte mycket utrymme till värdehöjning genom renovering. Ponera att lägenheten är värd 380k idag, bara att renovera ett kök går loss på 100k lätt och det blir inte lätt att räkna hem den "vinsten".

Inte direkt, huset är renoverat, som det står högst upp är huset värderat till 900 000kr, men vi köpte det för 400 000kr.

Men det med blancolånet stämmer på 200 000 kr, det är det min fråga är, om blanco lånet kommer neka oss till att belåna huset
Citera
2011-12-04, 00:16
Medlem
Ta ett bolån, lös blancolånet och betala din utbildning. inga konstigheter.
Citera
2011-12-04, 21:34
Medlem
Den gudomliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Inte direkt, huset är renoverat, som det står högst upp är huset värderat till 900 000kr, men vi köpte det för 400 000kr.

Men det med blancolånet stämmer på 200 000 kr, det är det min fråga är, om blanco lånet kommer neka oss till att belåna huset

Gå och gör en hel översyn av er lånesituation med er bankkontakt. Med tanke på husets värde borde det, förutsatt tillräckliga inkomster, gå att lägga både resterande blancolån samtidigt ett lån för din utbildning under ett och samma lån med huset som säkerhet. Då kommer ränta troligen sjunka för de 200 000 kr som återstår på blancolånet samtidigt som du får in utbildningen. Sammanlagt borde det inte förändra era månatliga räntekostnader nämnvärt uppåt, kanske kan de sjunka. Givetvis beror det på hur mycket ni behöver för din utbildning.
Citera
2011-12-04, 22:48
Medlem
Är det inte möjligt att ta CSN-lån för den där pilotskolan?

Om det är fallet är det att rekommendera framför bolån då villkoren är väldigt förmånliga.
Citera
2011-12-04, 22:52
Medlem
Tack för svaren allihopa

Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Är det inte möjligt att ta CSN-lån för den där pilotskolan?

Om det är fallet är det att rekommendera framför bolån då villkoren är väldigt förmånliga.

Jag tror inte det med CSN, de betalar veckovis som jag uppfattat det, och inte klumpmässigt, visserligen ger de 8676 plus 5400 i merkostnadslån per månad, men det tar inte än långt med tanke på att flygskolorna vill ha mycket på en gång.

Det är planen, så vi får se hur det går nu i veckan.
Citera
2011-12-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airy
Tack för svaren allihopa

Jag tror inte det med CSN, de betalar veckovis som jag uppfattat det, och inte klumpmässigt, visserligen ger de 8676 plus 5400 i merkostnadslån per månad, men det tar inte än långt med tanke på att flygskolorna vill ha mycket på en gång.

Det är planen, så vi får se hur det går nu i veckan.

Normalt betalas CSN ut månadsvis, men jag har för mig att det är möjligt att få det i terminssumma om man exempelvis studerar utomlands. Vet dock inte hur det ser ut i ditt fall, men det är klart värt att höra med både flygskolan och CSN själva om möjligheterna till de lånen.
Citera
2011-12-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Normalt betalas CSN ut månadsvis, men jag har för mig att det är möjligt att få det i terminssumma om man exempelvis studerar utomlands. Vet dock inte hur det ser ut i ditt fall, men det är klart värt att höra med både flygskolan och CSN själva om möjligheterna till de lånen.

Jo det är sant, ska väll kontakta de imorgon, men i bästa fall ger 80 000 i en klumpsumma, annars månadsvis. Det skulle vara en riktigt bra fördel att få allt i en klumpsumma, men det är väll banken som kommer med andra halvan och det är väll det som oroar än, att det inte skall gå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in