2011-12-03, 00:15
Medlem
xion1986s avatar
är det någon mer än jag som hör röster i huvudet precis innan man somnar?
jag hör endast röster när jag sover, inte annars. Visste inte riktigt vart jag skulle posta detta
Citera
2011-12-03, 00:19
Medlem
Du hör alltså röster när du sover men efterfrågar folk som hör röster innan de sover/somnar?
Citera
2011-12-03, 00:31
Medlem
Miiiiias avatar
Jag kan höra musik ibland precis innan jag somnar. Det beror med största sannolikhet på att man befinner sig i ett tillstånd där man inte är riktigt vaken, men inte riktigt är inne i en dröm heller. En vakendröm eller sömnparalys, helt enkelt.
Citera
2011-12-03, 00:31
Medlem
Charlatanens avatar
Går under namnet hypnagoga hallucinationer. Helt ofarligt och nog ganska vanligt förekommande för många i perioder.

Från Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnagogia

"Hypnagogic imagery is often auditory or has an auditory component. Like the visuals, hypnagogic sounds vary in intensity from faint impressions to loud noises, such as crashes and bangs (exploding head syndrome). People may imagine their own name called or a doorbell ringing. Snatches of imagined speech are common. While typically nonsensical and fragmented, these speech events can occasionally strike the individual as apt comments on—or summations of—their thoughts at the time. They often contain word play, neologisms and made-up names. Hypnagogic speech may manifest as the subject's own "inner voice", or as the voices of others: familiar people or strangers. More rarely, poetry or music is heard".
Citera
2011-12-03, 01:09
Medlem
Säkerligen helt ofarligt men det är nog ingen trevlig upplevelse. Får hoppas detta problem försvinner efter ett tag ts.
Citera
2011-12-03, 21:38
Medlem
imperatrixs avatar
Jag trodde alla hade så? När en befinner sig i ett mellanläge/halvsömn.
Citera
2011-12-03, 22:08
Medlem
Cyrals avatar
Kommer ihåg att jag hörde Mindheist en gång innan jag sommnade... Och det var innan jag någonsin hade hört den. Vet inte hur det hände.

Jag hör inget före jag sover, men min första MP3 som jag hade när jag var 11 var ganska mystisk. Mellan låtarna hörde jag ibland mamma som skrek mitt namn även om jag var ensam i skogen bakom skolan.
Citera
2011-12-04, 00:07
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlatanen
Går under namnet hypnagoga hallucinationer. Helt ofarligt och nog ganska vanligt förekommande för många i perioder.

Tack !

Hade detta faktiskt i min ungdom, sporadiskt men det var rejält otäckt. Skedde precis innan man somna.., typ tankarna/ord som helt plötsligt kunde börja gå upp i "varv". Vaknade man till så var pulsen i högvarv o rädd var man, skrämmande. Visste inte att man har forskat i det.

Tack igen.
Citera
2011-12-04, 00:43
Medlem
Jag har aldrig upplevt detta själv (jo det har jag såklart, men inte vad jag kan minnas), men är det inte så att det ofta sker när man försöker utföra en astralprojektion (innan vibrationsstadiet brukar man höra sådant) eller går in i en sömnparalys? Har för mig att jag läst om detta i dessa sammanhang då hjärnan varit rädd för vad som ska hända och vill att man ska avbryta, har även läst om folk som ser och hör helvetet, ser djävular med horn i huvudet och liknande i dessa sammanhang. Har det med samma fenomen att göra?
Citera
2011-12-04, 22:10
Medlem
xion1986s avatar
ahh ok, tackar
Citera
2011-12-06, 18:28
Medlem
Det beror på hur du uppfattar rösterna. I ett avlappnat tillstånd kan man bli mottaglig för både det ena och det andra. Man kan också påbörja en dröm innnan man riktigt somnat in och vara i ett medvetet halvaket tillstånd då man uppfattar både det som sker runtomkring och det som sker i drömmen. Jag befinner mig ofta i detta tillstånd men är fullt medveten om vad som pågår och kan välja att antingen somna in eller avbryta processen. Andar tycker också att det är kul att störa en i denna fas. Fenomenet kan öka om du tex dricker kaffe och röker strax innan du lägger dig eller om du har en mobil liggandes nära ditt huvud när du ska sova.
Citera
2011-12-07, 15:35
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag har varit med om att jag hört röster från personer jag känner precis innan jag somnar. Inget jag tolkar som övernaturligt eller tycker är läskigt. Ser det bara som ett tecken på att jag är på väg att somna.

Exploding head syndrome har jag också varit med om och det är ett jävla helvete, eftersom det ofta har hänt när jag har haft svårt att somna. Så känner man sig helt utslagen men lyckas ändå inte somna. När man tillslut ändå känner man äntligen är på väg att falla in i sömn så hör man ett högt, obehagligt ljud så man nästan hoppar ur sängen.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2011-12-07 kl. 15:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in