2016-10-27, 20:52
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Nån som kan tipsa om en god svensk ost att riva på pasta med köttfärsås? Förutom Västerbotten.

Personligen gillar jag att riva en riktigt vällagrad Prästost eller Svecia. Är ju lite i samma härad.
Morfars extrastarka brännvinsost från Falbygdens ost är också kanon. Annars så funkar ju alltid en cheddar.
Citera
2016-10-27, 21:40
Medlem
Köpte 2 kg "falbygdens hårdost - 18 månader" för att det var löjligt billigt extrapris och för att man såg på långt håll att det var en vällagrad västerbotten-aktig ost på kristallerna och smuligheten samt "tårarna." Har ätit en och den var precis som man misstänkte väldigt likt v-botten och ska lagra de andra och försöka komma upp i 2,5 år (gör egna ostar men det är ju hopplöst att orka lagra dem så pass länge). St Agur, som någon nämnde, är mycket god, och stilton, som många här klagar på, är naturligtvis en mycket god klassiker.

Jag har bl.a. en egen 3 veckor gammal brie just nu som jag pressade lite hårt, så den är medelhård nu. Den har utvecklat en vacker, tjock vitmögel och den doftar frisk brie, men jag är nyfiken på hur den kommer bli i och med att den kommer vara lite hårdare än en tallegio. Ju hårdare ost desto längre kan den lagras, så det vore intressant att testa nån slags långlagrad brie med konsistens nånstans mellan taleggio och herrgård
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-10-27 kl. 21:44.
Citera
2016-10-28, 12:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mannen.i.kostym
Köpte 2 kg "falbygdens hårdost - 18 månader" för att det var löjligt billigt extrapris och för att man såg på långt håll att det var en vällagrad västerbotten-aktig ost på kristallerna och smuligheten samt "tårarna." Har ätit en och den var precis som man misstänkte väldigt likt v-botten och ska lagra de andra och försöka komma upp i 2,5 år (gör egna ostar men det är ju hopplöst att orka lagra dem så pass länge). St Agur, som någon nämnde, är mycket god, och stilton, som många här klagar på, är naturligtvis en mycket god klassiker.

Jag har bl.a. en egen 3 veckor gammal brie just nu som jag pressade lite hårt, så den är medelhård nu. Den har utvecklat en vacker, tjock vitmögel och den doftar frisk brie, men jag är nyfiken på hur den kommer bli i och med att den kommer vara lite hårdare än en tallegio. Ju hårdare ost desto längre kan den lagras, så det vore intressant att testa nån slags långlagrad brie med konsistens nånstans mellan taleggio och herrgård

Det var nog någon misslyckad 2:a sortering , eftersom de inte ens ville ge den ett namn!

http://www.falbygdensost.se/ostar_och_tillbehor/
Citera
2016-10-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det var nog någon misslyckad 2:a sortering , eftersom de inte ens ville ge den ett namn!

http://www.falbygdensost.se/ostar_och_tillbehor/

Nej, det var en standard basost som var mycket lyckad (som västerbotten som också är ganska standardrecept men som blir god genom lång lagring). Har bra koll på ostkvalite iom att jag gör egna. De sålde även prästost till samma pris men denna såg man såg bättre ut. Men det är väl möjligt att de hade tänkt sig en ny ostlinje som de övergav och bara sålde av under namnet hårdost.
Senast redigerad av Mannen.i.kostym 2016-10-28 kl. 13:11.
Citera
2017-04-14, 13:53
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Köpte för första gången en cheddar ost då dem hade den väldigt billigt på netto. Blev lite konfunderad över hur den är förpackad dock. Det är något plastigt och något tyg? runt osten. Rör sig alltså om en kvibille 6 mån rund cheddar. Ska man ta bort det? Eller hur gör man. Använde förövrigt osten som en vanlig ost och hyvlade på brödet. Vet inte ens om det är tanken med sådana ostar att man ska ha dem så. Läste på delikatesskungen tror jag dem hette att deras cheddar sa skivas och inte hyvla osten. Vet inte om det är olika sorter eller om samma gäller alla cheddar. Gott tyckte jag det var iallafall. Men lite skum paketerad bara. Var ett jäkla grejande av få ner det som lår runtomkring för att kunna hyvla osten ordentligt.
Citera
2017-04-15, 20:31
Medlem
StigAllans avatar
Det är bara att dra av tyget, tycker att det brukar lossna lätt om man börjar rätt.
Ids inte bry mig om resterna som alltid finns på cheddarostens undersida, den blir antingen fågelmat eller kastad när det inte längre går att hyvla från den.
Citera
2017-06-01, 12:48
Medlem
Dranghoffs avatar
Någon som vet vad som har hänt med Allerums Van Kaas?
Det är ju en hårdost av holländsk lagrad Gouda-typ (tänk Beemster, Oude Amsterdam, Primadonna) som lanserades med buller och bång häromåret men som nu är nästan omöjlig att hitta i butik.

Det är en fantastiskt god ost som inte liknar de gamla nedärvda svenska ostarna, så det vore skittråkigt om den försvunne ur sortimentet och den svenska osthistorien.
Citera
2017-06-01, 13:04
Medlem
japanskbruds avatar
någon som provat den där italienska osten med fluglarver? casu marzu
https://sv.wikipedia.org/wiki/Casu_marzu
Senast redigerad av japanskbrud 2017-06-01 kl. 13:06.
Citera
2017-08-26, 21:32
Medlem
Dranghoffs avatar
Tillverkningen av Van Kaas har upphört på grund av dålig efterfrågan.
Svenskarna äter hellre Stureost.
Vilket barbari!

Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Någon som vet vad som har hänt med Allerums Van Kaas?
Det är ju en hårdost av holländsk lagrad Gouda-typ (tänk Beemster, Oude Amsterdam, Primadonna) som lanserades med buller och bång häromåret men som nu är nästan omöjlig att hitta i butik.

Det är en fantastiskt god ost som inte liknar de gamla nedärvda svenska ostarna, så det vore skittråkigt om den försvunne ur sortimentet och den svenska osthistorien.
Citera
2017-08-27, 00:35
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Tillverkningen av Van Kaas har upphört på grund av dålig efterfrågan.
Svenskarna äter hellre Stureost.
Vilket barbari!
Svensk WT vill inte ha något de inte känner igen. Sture, präst, grevé och herrgård ska det vara. Sverige har alltid varit ett ostens uland även om det blivit bättre på senare tid.
Citera
2017-08-31, 00:05
Medlem
maxorrs avatar
Hur gör man exakt sibyllas smältost, samma smak? Så den håller sig likadant i kyl eller frys?
Citera
2017-10-05, 15:53
Medlem
Vladulvens avatar
Den nya osten Folke var inte särskilt god. Den känns torr och fastnar liksom i munnen. Smakar messmör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in