2005-01-09, 02:38
Medlem
ssXs avatar
Jag gillar så gott som alla hårdostar förutom dom som luktar riktigt illa, som blå gotland å sånna..

Färskostar har jag inte träffat på nån som smakar illa..

Mjukost/smältost så e de dom naturella som går bort..

Av mögelostarna äter jag bara vitmögel sorterna, I mat e dom dock alla goda..

Mozzarella har jag dock aldrig förståt tjusningen av...
Citera
2005-01-09, 02:43
Medlem
Hushålls ost är det enda. Runda sorten ska det vara, av "triangel Formade" skapar jag bara skidbackar
Citera
2005-01-09, 02:50
Medlem
Ralfons avatar
Vanlig hederlig herrgårdsost!
Citera
2005-01-09, 03:08
Medlem
Blå Gotland är en favorit.
Men även Sorte Sara och Gamle Olle. Dessa 2 är dock en fara för kylskåpet och dess närhet.
Citera
2005-01-14, 15:10
Medlem
Inte som andras avatar
någon som har provat stiltonost?? va nog det vidrigaste ja någonsin testat..någon som tycker om den och va fan ska man äta den med?
Citera
2005-01-14, 16:01
Medlem
CauseIsaySos avatar
Alla ostars konung är i mitt tycke 'Monte Enebro', en välsmakande spansk getost. Jättegod i maten, på mackan men framförallt att bara äta med kniv. Prova den....
Annars är mozarella jättegod i sallader tycker jag. Till kex eller macka kanske en bit appenzeller eller Comté. Finns så många andra, men jag är lite dålig på namnen.
Hata grönmögel och cremeost!

/
Citera
2005-01-14, 16:21
Medlem
Hajar i poolen?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte som andra
någon som har provat stiltonost?? va nog det vidrigaste ja någonsin testat..någon som tycker om den och va fan ska man äta den med?

Min systers man gillar den, när han tar fram den så går jag från bordet. Jag smakade en gång och som du säger, den är satan i mig oätbar!

Citat:
Ursprungligen postat av Inte som andra
kilar du upp på rum 118 och hämtar mina röka!!

Eh, nej det ingår inte i mina arbetsuppgifter.
Citera
2005-01-14, 16:48
Medlem
Goddess_Purgatorys avatar
På mackan: Julost, klosterost (vällagrade varianten), Port salut.
Det är vad som brukar finnas hemma iallafall, annars så kan jag inte tänka mig att jag skulle tycka illa om någon "smörgåsost".

På ostbrickan: Brie (riktigt fet skall den vara) och annnan vitmögelost,
whiskeycheddar och de där små ostkuberna med kossan på, kan äta hur många som helst.

Övrigt: Tycker mycket om feta, vill inte leva utan parmesan och är en total slav under mozzarellan, västerbotten är gott i smördegsknyten.

Gillar inte blåmögelostar, tycker att det känns läskigt.
Det starkaste jag provat var en Stilton i julas,
styrkan gillade jag, men inte mögelsmaken.
Citera
2005-01-14, 17:34
Medlem
Inte som andras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goddess_Purgatory
På mackan: Julost, klosterost (vällagrade varianten), Port salut.
Det är vad som brukar finnas hemma iallafall, annars så kan jag inte tänka mig att jag skulle tycka illa om någon "smörgåsost".

På ostbrickan: Brie (riktigt fet skall den vara) och annnan vitmögelost,
whiskeycheddar och de där små ostkuberna med kossan på, kan äta hur många som helst.

Övrigt: Tycker mycket om feta, vill inte leva utan parmesan och är en total slav under mozzarellan, västerbotten är gott i smördegsknyten.

Gillar inte blåmögelostar, tycker att det känns läskigt.
Det starkaste jag provat var en Stilton i julas,
styrkan gillade jag, men inte mögelsmaken.
de va faktiskt på julafton som ja provade en stilton..tycker att den har en smak av gipsbruk och golvspån...annars så älskar ja ostar men detta va inte min kopp av the..
Citera
2005-01-14, 17:42
Medlem
Hispers avatar
Svår fråga det här, det finns för mycket att välja på.

Om jag skulle välja en och endast en ost så är det nog en vällagrad grevé

Det som jag undviker är ostar av typen Havarti, Blå Bertil dvs hårdostar som luktar flänsost.

Näst på listan att välja bort något så är det smältostar, tubostar, mesost. Mest för att det finns så mycket annat som är avsevärt godare.

Alltför övermogna ostar är också lite tveksamma.

Men annars är all ost god, stilton, gorgonzola, brie, cheddar, getost osv osv. Fetaosten är underskattad.
Citera
2005-01-14, 19:29
Medlem
Deannas avatar
Har aldrig gillat någon slags ost.. Tycker att det både luktar och smakar äckligt. Föredrar skinka eller tartexpastej på mackan.
Citera
2005-01-14, 21:39
Medlem
jenas avatar
Hallands fläder, vilken ost!!! Calvados varianten är också mycket god!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in