2013-02-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Det är en Roquefort Société président. Det märkliga är att den är klassad som blåmögelost.
Men möglet på min ostbit är grönt. Felpaketering?
Roquefort Papillon ska jag ta och införskaffa!
Tack för tipset!

Grönmögelost existerar inte, det är bara ett namn på blåmögelost som vi omedvetna konsumenter har kommit på och använder för att beskriva ett mögel vars färg ibland ser grönare ut än den blå nyans det faktiskt har.
Dvs blåmögel/Grönmögel = samma sak
Citera
2013-02-26, 05:07
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostninja
Grönmögelost existerar inte, det är bara ett namn på blåmögelost som vi omedvetna konsumenter har kommit på och använder för att beskriva ett mögel vars färg ibland ser grönare ut än den blå nyans det faktiskt har.
Dvs blåmögel/Grönmögel = samma sak

Exakt, finns dock vitmögel om jag inte missminner mig. Blå/grön är samma stam.
Citera
2013-03-05, 05:47
Medlem
SpaceCats avatar
Såhär i hästlasagnens tider slog mig en tanke.

Finns det ost på hästmjölk?
En snabb googling (ögnade bara igenom träffarna) gav lite spretande resultat.
Allt från "man kan inte göra ost av hästmjölk, då den inte koagulerar" till "Italienarna bereda ost äfven af hästmjölk".

Så hur är det egentligen - hästost eller hästost inte?
Citera
2013-03-05, 08:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Såhär i hästlasagnens tider slog mig en tanke.

Finns det ost på hästmjölk?
En snabb googling (ögnade bara igenom träffarna) gav lite spretande resultat.
Allt från "man kan inte göra ost av hästmjölk, då den inte koagulerar" till "Italienarna bereda ost äfven af hästmjölk".

Så hur är det egentligen - hästost eller hästost inte?
Det finns befolkningar som använt hästmjölk till att tillverka bl a ost. I dessa ingår kosacker, mongoler och en del andra asiatiska grupper.

Också i England har detta testats på senare tid, bl a i samband med raser som Percheron, Draft och Clydesdale.

Problemet med höstmjölk är att den tillkommer endast i samband med att ston lakterar, dvs producerar mjölk i samband med ett föl.

~Paul~
Citera
2013-03-06, 01:26
Medlem
Klartos avatar
Tror jag nyss råkade äta en macka där brieosten hade lite ludd (vitt ludd typ) på kanterna, d.v.s. mögel . Vad kommer hända? Vad göar?
Citera
2013-03-06, 02:03
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Tror jag nyss råkade äta en macka där brieosten hade lite ludd (vitt ludd typ) på kanterna, d.v.s. mögel . Vad kommer hända? Vad göar?
Hahahahahaha

Brie är en vitmögelost och det ska vara så.
Hade det inte varit "vitt ludd" på skulle jag bekymrat mig, för då är det något där som dödat möglet.
Citera
2013-03-06, 02:40
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceCat
Hahahahahaha

Brie är en vitmögelost och det ska vara så.
Hade det inte varit "vitt ludd" på skulle jag bekymrat mig, för då är det något där som dödat möglet.

Mjo men det var nästan som små små hårstrån typ, ska det verkligen vara så?
Citera
2013-03-08, 04:41
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Mjo men det var nästan som små små hårstrån typ, ska det verkligen vara så?
Säker på att det inte var lillsyrrans dansmus då åt upp?
Men möss kan ju innehålla ost, så det blir ju lite rätt i alla fall.

För att inte ha en tramsvarning hängade över mig lyfter jag en annan ostfråga.

Det fanns en tråd om Tryffelbrie.
Den raderades visst pga något fel, men osten låter intressant.

Någon som provat?
Produceras av vem, inhandlas var och till vilket pris?
Är det fråga om äkta tryffel?
Och var den värd sitt pris?
Senast redigerad av SpaceCat 2013-03-08 kl. 04:47.
Citera
2013-03-08, 09:34
Medlem
Dejads avatar
Kan rekommendera lite norska gårdsostar som jag använt på jobbet sista tiden. Vet inte om man kan få tag på dem i Sverige men får ni chansen så kör på.

Kraftkar från Tingvoll, en blåmögelost som har en bra balansering mellan sälta och syra. Man måste gilla blåmögelostar för att gilla den men tillsammans med lite hjortron marmelad är den fin.

Holtefjell XO från Eiker är en trevlig ost. Vällagrad som sneglar mot västerbotten och parmesan. Använt en hel del i risottos och liknande och går även bra att äta rent.

Munkeby klosterost en ost som ger god "gymnastikstrumpkänsla" som när den övermognat kan tävla med en bra gorgonzola.

Jag blev positivt överraskad av osten från de små norska gårdsmejerierna och försöker att hitta nya smakupplevelser hela tiden.
Citera
2013-03-10, 10:08
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Hade en racletteafton igår. Trots att det var budgetvariant ala Migros var det bra.

Raclette isch guet und git e gueti luune
Senast redigerad av Lasse Berghagen 2013-03-10 kl. 10:14.
Citera
2013-03-11, 15:07
Medlem
SithBoboSiths avatar
För någon eller några veckor sedan hade min ICA-butik en ost märkt Marsvinsholms ost till bra pris, idag öppnade jag den och provade och det var nog en av de mest prisvärda 50:-/kg ostar jag köpt. Mycket smakrik och skarp. Har aldrig sett den förr, hoppas den återkommer.
Citera
2013-03-11, 19:25
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
För någon eller några veckor sedan hade min ICA-butik en ost märkt Marsvinsholms ost till bra pris, idag öppnade jag den och provade och det var nog en av de mest prisvärda 50:-/kg ostar jag köpt. Mycket smakrik och skarp. Har aldrig sett den förr, hoppas den återkommer.

Lagrad herrgårdsost från Skånemejerier? Om det är den kan jag bara hålla med!

Den danske osten Gamle Ole är också mycket trevlig. Luktar riktigt illa men smakar fantastiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in