• 2
  • 3
2005-01-08, 03:18
Medlem
tror inte det finns en gud. Varför skulle denne gud låta vissa människor lida så inihelvete i så fall och låta vissa människor leva ett fördjävligt liv från den dag de föds till den dag de dör?
Citera
2005-01-08, 03:22
Medlem
Lost dreamers avatar
Skitsvårfråga.
Men en sak man kan vara överens om är att ifall många fler brydde sig om dem som levde i misär så skulle fler må bra. Fast å andra sidan så brottas ju världen med många globala problem såsom vatenbrist, överbefolkning osv. Nånstans tror jag att livet kunde vara så mycket drägligare om vi alla som hade det bra gjorde mer för de som lider dagligen. Vi lever efter av självisk drivkraft, det är det som för oss framåt, och även det som krossar andra.
Citera
2005-01-08, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
tror inte det finns en gud. Varför skulle denne gud låta vissa människor lida så inihelvete i så fall och låta vissa människor leva ett fördjävligt liv från den dag de föds till den dag de dör?

för att i lidandet visar människan sin sannaste halt. lidandet är något positivt åtminstone i kristlig bemärkelse. Lidandet som en väg till frälsning, ett slags martyrskap. Jesus led svåra kval, och blev vår störste ledsagare och martyr
Citera
2005-01-11, 04:03
Medlem
GucKishs avatar
människan har brister för att den måste känna sig upphöjd över andra eller har speciella begär som den känner er "sina" och införlivat i sin personlighet. det är bristerna som gör varje person unik, bland annat.

jag tror att människan har en viss samlarinstinkt, det är det som gör den girig.
Citera
2005-01-11, 04:54
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ja vilken underbar värld vi lever i. Det skulle vara intressant att veta vad de fattiga barnen i afrika tycker om ditt resonemang om balans osv. JAg tror han undrar varför han ska lida för att nån rik i västvärlden ska få njuta...
mitt resonnemang förutsätter inte att det måste just till en liten afrikan för att en västerlänning ska må bra, kan lika gärna vara en annan västerlänning som mår skit. balansen finns från minsta individ till största ekosystem, går inte att undkomma då naturen och livet strävar efter balans både filosofiskt och fysiskt. ett tråkigt resonnemang? tough shit, det var inte min idé men likt förbannat finns den där.
Citera
2005-01-11, 13:22
Medlem
Mamonakus avatar
Citat:
Låt oss anta att Gud eller något högre väsen skapade människan (som vissa påstår). Varför gjordes då inte människan mer fulländad än vad vi är idag. Vi har som människor en massa svagheter. vissa människor elaka, onda, empatilösa. Visst, uppväxt och miljö spelar in men är inte hela sanningen.

En tanke är ju att gud/skaparen helt enkelt inte är allsmäktig. Att han inte kunde göra perfekta varelser.

Att vi inte är perfekta är ju knappast ett bevis på att vi inte skapats av någon annan, snarare ett tecken på att vi faktiskt är det.

(Nu låter jag som en raelian eller nåt Själv tror jag helt enkelt på alternativet: Gud finns inte)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in