• 1
  • 2
2005-01-06, 16:02
Medlem
Låt oss anta att Gud eller något högre väsen skapade människan (som vissa påstår). Varför gjordes då inte människan mer fulländad än vad vi är idag. Vi har som människor en massa svagheter. vissa människor elaka, onda, empatilösa. Visst, uppväxt och miljö spelar in men är inte hela sanningen.

Möjligtvis kan det vara så att Gud skapade världen och liv, för att detta liv sedan genom evolutionen skulle utvecklas. I så fall har inte människan utvecklats tillräckligt än men i framtiden kommer vi att nå en nivå där vi kanske kan sätta oss in i varandras tankar genom telepati lr. liknande och därigenom få bättre förståelse för varandra osv. Men då är frågan varför Gud inte skapade liv som utvecklades snabbare. Idag tar ju evoultionen så fruktansvärt lång tid. Vi människor har t.ex. fortfarande hår och liknande på kroppen trots att det var flera tusen år sedan vi behövde hår på kroppen för att värma oss... osv.

hoppas nån fattar vad jag menar
Citera
2005-01-06, 16:19
Medlem
smartypantss avatar
Det finns två vanliga svar:

1. Gud finns inte.
2. Guds vägar äro outgrundliga.

Det här är standardsvaren för alla religiösa problem. Take your pick.
Citera
2005-01-06, 16:35
Medlem
ja det är väl så. Om det nu finns en Gud så vore det väl konstigt att vi förstod denne. Allt talar dock för att det inte finns en gud... Men då är ju frågan vad som skapade universum. Antagligen har väl universum funnits jämt... eller? Iofs... det har det ju inte... !! Nej nu blir jag förvirrad.
Citera
2005-01-06, 16:40
Medlem
zZZzzzZzzzz vilket fräscht ämne leta i forumet och du skall finna svar.
Citera
2005-01-06, 16:46
Medlem
orkar inte
Citera
2005-01-06, 16:51
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
ja det är väl så. Om det nu finns en Gud så vore det väl konstigt att vi förstod denne. Allt talar dock för att det inte finns en gud...
Mja, det är ju en tolkningsfråga. Det finsn inga bevis för en Gud, men hela grejen med att be om bevis för en Gud är felriktat. Om vi kunde bevisa Gud skulle det ju inte vara en Gud, typ.

Det är som med magi: Om man fattar hur det funkar är det inte magi längre.

Citat:
Men då är ju frågan vad som skapade universum.
Ja, antingen en skapare, eller ingenting. Vilket kommer vi nog aldrig få veta.
Citera
2005-01-06, 16:54
Medlem
en annan fråga. Är det meningslöst att fundera över dessa frågor eftersom man inte kommer att komma fram till svaret? Ska man bara fortsätta leva sitt liv, vara en ytlig människa och bara tänka ytliga tankar?
Citera
2005-01-06, 16:59
Medlem
smartypantss avatar
Du har ju svaret. Eller svaren. Sedan är det upp till dig vilket av svaren du vill ty dig till. Det är inte alls meningslöst att fundera över det. Det verkar snarast lite märkligt att plocka ett av svaren på måfå, tycker jag.

Men nån SÄKERHET kan du inte få. Du får ta det svar som känns rätt, helt enkelt.

Att försöka bevisa gud på ett eller annat sätt kan vi nog lugnt konstatera är ett komplett slöseri med tid. Dock ett populärt sådant bland medeltida filosofer.
Citera
2005-01-06, 16:59
Medlem
Citat:
en annan fråga. Är det meningslöst att fundera över dessa frågor eftersom man inte kommer att komma fram till svaret? Ska man bara fortsätta leva sitt liv, vara en ytlig människa och bara tänka ytliga tankar?

man kan inte fundera fram giltiga teorier som kräver vetenskapliga mätningar/bevis. du kan fundera abstrakt hur mycket du vill, men utan matematik kommer du ingen vart. det man gör är att man filosoferar fram en teori som man sedan prövar matematiskt/vetenskapligt.
Citera
2005-01-06, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smartypants
Du har ju svaret. Eller svaren. Sedan är det upp till dig vilket av svaren du vill ty dig till. Det är inte alls meningslöst att fundera över det. Det verkar snarast lite märkligt att plocka ett av svaren på måfå, tycker jag.

Men nån SÄKERHET kan du inte få. Du får ta det svar som känns rätt, helt enkelt.

Att försöka bevisa gud på ett eller annat sätt kan vi nog lugnt konstatera är ett komplett slöseri med tid. Dock ett populärt sådant bland medeltida filosofer.

jag har inga svar, bara frågor. Jag kommer aldrig att kunna ty mig till någon annas svar eftersom inga svar kan bevisas. Därför kommer jag bara att fortsätta leva mitt liv som ett tvivlande frågetecken. Det är ganska jobbigt att gå runt och tvivla egentligen. Synd att jag inte kommer att leva den dagen då man motbevisar Guds existens...
Citera
2005-01-06, 17:18
Medlem
Citat:
jag har inga svar, bara frågor. Jag kommer aldrig att kunna ty mig till någon annas svar eftersom inga svar kan bevisas. Därför kommer jag bara att fortsätta leva mitt liv som ett tvivlande frågetecken. Det är ganska jobbigt att gå runt och tvivla egentligen. Synd att jag inte kommer att leva den dagen då man motbevisar Guds existens...

sänk dina krav på vad du "måste veta" och fokusera på det som finns i din omgivning. du svävar min unge man, ner på jorden med dig
Citera
2005-01-06, 17:27
Medlem
hehe. Jo men jag blir fan knäpp. Går jämt runt och funderar på vår existens och frågor som jag inte får svar på. Ett alternativ är att bli religiös men det är absolut inget som lockar mig. Jag är förblir hellre agnostiker... Fast jag måste väl erkänna att jag mer och mer funderar i banor att det inte finns en gud. Det är liksom det mest logiska. Alla andra svar är helt otänkbara för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in