• 1
  • 2
2011-12-02, 12:46
Medlem
Jag bor i en hyreslägenhet, och jag undrar om det finns nåt bra sätt att hacka elementen utan att förstöra dem så man kan dra upp dem lite till?
Man kan bara skruva upp dem till trean (av fyra), sedan är det någon spärr som sätter stopp. Idealet vore ju om man kan plocka bort spärren och sedan sätta dit den igen innan jag flyttar. Skulle bara vilja ha upp tempen ett par grader så jag slipper sitta och småfrysa.
Citera
2011-12-02, 12:53
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Jag bor i en hyreslägenhet, och jag undrar om det finns nåt bra sätt att hacka elementen utan att förstöra dem så man kan dra upp dem lite till?
Man kan bara skruva upp dem till trean (av fyra), sedan är det någon spärr som sätter stopp. Idealet vore ju om man kan plocka bort spärren och sedan sätta dit den igen innan jag flyttar. Skulle bara vilja ha upp tempen ett par grader så jag slipper sitta och småfrysa.

Har du provat att sätta aluminiumfolie bakom elementen? Då studsar värmen från väggen ut i lägenheten istället för att tas upp av väggen. Annars är det väl bara att skruva av vredet och fixeringen bör sitta där.
Citera
2011-12-02, 12:55
Medlem
epost72s avatar
Tag bort termostaten helt...
Hur ofta är man inne och kollar så att termostaten sitter på plats?
Dessutom kan man äntra fast termostaten ett par gängor så ser det ut att vara i sin ordning.
Citera
2011-12-02, 13:41
Medlem
Tack för svaren!

Jag var lite rädd att försöka, blev utskälld av en hantverkare för att jag mixtrat med termostaten när jag bodde hemma Men det här visade sig vara den lättaste sak i världen, det satt en liten metall- eller plastflärp instucken på insidan (mot elementet), ungefär klockan tio om man ser från siffersidan. Bara att dra ut den så gick det att använda hela spannet. Danfoss termostater.

Om en liten stund sitter jag här i shorts om jag vill =)
Citera
2011-12-02, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SminkyPinky
Man kan bara skruva upp dem till trean (av fyra), sedan är det någon spärr som sätter stopp. Skulle bara vilja ha upp tempen ett par grader så jag slipper sitta och småfrysa.

Hyr du av faschister?
Hyran brukar ligga på runt 4000 kr för en tvåa, vilket betyder att det blir väldigt mycket pengar över till hyresvärden.
Den reella kostnaden för lägenheten ligger runt 400 kr i månaden, vilket betyder att hyresvärden skulle kunna tjäna runt 3600 kr i månaden på dej.
Kan hända han anställt en hög av entrepenörer, vad vet jag, men råd att höja värmen har han då utan problem.
Visst ska det gå att pilla bort spärren, men hyresvärden kan lika gärna sänka värmen på annat håll, så alla i bostadshuset får frysa lika mycket.
Nu vet jag inte om det är lagligt eller ej, av hyresvärden att göra så, menar jag.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-12-02 kl. 14:02.
Citera
2011-12-02, 14:09
Medlem
Njae, vanligt kommunalt hyresbolag i en medelstor stad. Jag har bara bott här några månader så jag vet inte hur temperaturen ser ut under ett helt år, har fått känslan av att det är just vid väderomslag som systemet inte hänger med och det blir för kallt. Nu har det växlat mellan plus- och minusgrader så det är kanske inte så konstigt, men med spärrarna borta slipper jag ha tjocktröja på mig då också

Vad jag har hört så säger lagen bara att det måste vara över 18 grader så det finns nog inga garantier för att det ska vara behagligt.
Citera
2011-12-02, 15:02
Bannlyst
18 grader är ju svinkallt.
Ja, det kan vara kallt en dag om vädret slår om fort som du säger, men med dom här bostadspriserna ska man kunna ha 32 grader om man vill, så den där spärren skulle jag ha pillat bort och kastat, då gör du en tjänst även åt nästa hyresgäst som eventuellt någon gång ska flytta in.
Tänk även att kroppen gör av med mindre energi om det är lagomt varmt i lägenheten.
Citera
2011-12-02, 15:26
Medlem
Sant, jo jag skäms inte för det..men det är klart, om de har 30 000 lägenheter eller nåt och alla höjer ett par grader så blir det säkert miljoner så jag är inte förvånad att de försöker hålla nere temperaturen.

Nä, 18 grader är helt sjukt, är nog bra att höra sig för innan man hyr så man vet att bolaget är seriöst. Tydligen rekommenderas det att temperaturen är över 20 men det finns ingen lag på det

http://www.hyresgastforeningen.se/fr...agenheten.aspx
Citera
2011-12-02, 15:52
Medlem
zorroxs avatar
Plocka bort termostaten helt ock hållet,gå sen ner i källaren leta upp stammarna till just dina radiatorer ock öppna Stad ventilerna för fullt sitter på retur ledningen.
Eventuellt behöver du en sexkantnyckel för att gå in ventilen ock öppna den oxå för fullt motsols.
Lycka till med operation"hu jag fryser"
Citera
2011-12-02, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zorrox
Plocka bort termostaten helt ock hållet,gå sen ner i källaren leta upp stammarna till just dina radiatorer ock öppna Stad ventilerna för fullt sitter på retur ledningen.
Eventuellt behöver du en sexkantnyckel för att gå in ventilen ock öppna den oxå för fullt motsols.
Lycka till med operation"hu jag fryser"

Ja och gör man detta så är det inte säkert att grannarna får någon värme på sina radiatorer om det är en delad stam... Dessutom så märker hyresvärden detta betydligt lättare än om han plockar bort sina termostater då hans grannar kanske kommer att klaga och då går värden ner dit och skruvar tillbaka STAD-ventilen till det rätta värdet.
Citera
2011-12-02, 16:10
Medlem
Plus att problemet redan är löst, det räckte gott att pilla bort spärrarna ur termostaterna
Citera
2011-12-02, 16:14
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Dessutom kan man äntra fast termostaten ett par gängor så ser det ut att vara i sin ordning.
De förutsätter att termostaten skruvas fast...mina dras fast med en skruv från sidan så där är de kört att göra som du skriver, därför de legat på golvet sen 3år tillbaka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in