2011-12-02, 00:16
Medlem
Riddarhusets avatar
säg att jag är 15 bast
jag tjänar 150 000 svart per år
jag lägger dessa pengar på ett bankkonto
1. kommer skattemyndigheterna att upptäcka detta?
2. går det kontoutdrag automatiskt fast man är 15?
3. om det upptäcks om tre år, vad blir påföljden?
retroaktivt?
Citera
2011-12-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
säg att jag är 15 bast
jag tjänar 150 000 svart per år
jag lägger dessa pengar på ett bankkonto
1. kommer skattemyndigheterna att upptäcka detta?
2. går det kontoutdrag automatiskt fast man är 15?
3. om det upptäcks om tre år, vad blir påföljden?
retroaktivt?

1. Finns inga garantier, men jag skulle säga att risken är hyfsat stor. Beror lite på insättningarnas storlek , hur insättningarna görs och hur aktiv banken sköter sitt arbete att motarbeta pengatvätt.
2. Så länge som du får mer än 100 kr i ränta så skickas kontrolluppgift till SKV. När det gäller tillgångar vet jag inte säkert vad den undre gränsen är. På de förtryckta deklarationsuppgifter står tillgångar och skulder upptagna.
3. Det beror på hur pengarna har intjänats. Men det allra lägsta straffet är att du får behållna skatt på den undangömda inkomsten samt skattetillägg på 40%. Utöver det kan det bli tal om böter och eller annan straffpåföljd. Räknas inkomsten som inkomst av tjänst (det vill säga att du har varit avlönad) så borde det bli drygt 27 000 x 3 x 1,4 = 113 400. Räknas det som inkomst av näringsverksamhet så kan man utöver retroaktiva egenavgifter räkna med åtal för skattebrott, bokföringsbrott. Skatteverket kan åtminstone granska 5 år bakåt i tiden.
Citera
2011-12-02, 23:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
1. Finns inga garantier, men jag skulle säga att risken är hyfsat stor. Beror lite på insättningarnas storlek , hur insättningarna görs och hur aktiv banken sköter sitt arbete att motarbeta pengatvätt.
2. Så länge som du får mer än 100 kr i ränta så skickas kontrolluppgift till SKV. När det gäller tillgångar vet jag inte säkert vad den undre gränsen är. På de förtryckta deklarationsuppgifter står tillgångar och skulder upptagna.
3. Det beror på hur pengarna har intjänats. Men det allra lägsta straffet är att du får behållna skatt på den undangömda inkomsten samt skattetillägg på 40%. Utöver det kan det bli tal om böter och eller annan straffpåföljd. Räknas inkomsten som inkomst av tjänst (det vill säga att du har varit avlönad) så borde det bli drygt 27 000 x 3 x 1,4 = 113 400. Räknas det som inkomst av näringsverksamhet så kan man utöver retroaktiva egenavgifter räkna med åtal för skattebrott, bokföringsbrott. Skatteverket kan åtminstone granska 5 år bakåt i tiden.

tack, jag får fundera.
men kollar de en 15-åring?
han lämnar ju ingen deklaration?
Citera
2011-12-03, 18:47
Medlem
De kan kolla precis vem som helst när som helst. Och risken blir ju större att de kollar just dig efter att du postat här.

Var ärlig och hederlig!
Citera
2011-12-05, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
tack, jag får fundera.
men kollar de en 15-åring?
han lämnar ju ingen deklaration?

Googla på deklaration och minderårig så hittar du lite läsvärt. Om det nu inte är 15-åringen själv som drar in dessa pengar så gör man honom en extrem björntjänst att använda honom som bulvan. Se t.ex. fallet med fusket med assistansbidrag, det drabbade barnet i fråga.
Citera
2011-12-07, 03:13
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Googla på deklaration och minderårig så hittar du lite läsvärt. Om det nu inte är 15-åringen själv som drar in dessa pengar så gör man honom en extrem björntjänst att använda honom som bulvan. Se t.ex. fallet med fusket med assistansbidrag, det drabbade barnet i fråga.

Tack alla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in