Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-12-01, 19:48
Medlem
RastaSouls avatar
Hej alla livsnjutare!

Idag kom min beställning och jag körde igång mitt första mäsk/hembrännings projekt.

Så klart ska jag ju destillera spriten och sen rena den med aktivt kol, där efter kanske lägga till någon smak, har inte kommit så långt i planeringen ännu!

Jag har laddat 2 st 30 liters dunkar med 25 liter i varje
(1 påse Turbo 6 jäst, den pallar 6 kg. och sen 6 kg socker i varje)

Ni med erfarenhet!
1: När ska jag ha klarningsmedel i blandningen? direkt eller när jag har destillerat?
2: klarningsmedlet bestod av 2 påsar. en med gelatin i, ska båda i eller är det för något annat ändamål?
2: Jag tänkte koka mäsken i ett kokkärl så det destilleras över i en tunna, är där någon max temperatur eller jag kan bara ösa på?

Några andra synpunkter över mitt lilla projekt? eller tips och idéer?

Nu bubblar det gott från badrummet

Mvh
Senast redigerad av RastaSoul 2011-12-01 kl. 20:00.
Citera
2011-12-01, 20:11
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RastaSoul
1: När ska jag ha klarningsmedel i blandningen? direkt eller när jag har destillerat?
2: klarningsmedlet bestod av 2 påsar. en med gelatin i, ska båda i eller är det för något annat ändamål?
2: Jag tänkte koka mäsken i ett kokkärl så det destilleras över i en tunna, är där någon max temperatur eller jag kan bara ösa på?

1. efter att det jäst klart, sen använder du en hävert för att separera mäsken från bottensatsen när det klarnat.
2. båda samtidigt, om det nu är klarningsmedel i båda påsarna.
3. temperaturen blir vad den blir. det går inte att säga så mycket om utan att veta vad det är för typ av apparat du ska bygga.
om det är en potstill/stripper (vilket det låter som) så kommer det inte ha någon direkt betydelse vad du använder för effekt i kokkärlet, så länge produktkylaren klarar av att kyla ångorna.
det du i första hand måste tänka på är att göra cuts. separera heads (sprit med mycket finkel som kommer i början av koket) från body (som är det som kommer i mitten, som du vill kola och dricka) och tails (som är det som kommer i slutet, och även det har en större mängd finkel).
gör du inga cuts så får du i princip samma skit som är i din mäsk från början, fast med mindre vatten.
Citera
2011-12-01, 20:20
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Hej alla livsnjutare!

Nu bubblar det gott från badrummet

Mvh
Vem är inte livsnjutare som inte har fått dofta på den härliga aromen av turbomäsk. Säger bara, mums.

Lycka till med projektet, annars.
Citera
2011-12-01, 20:23
Medlem
RastaSouls avatar
Hur fungerar häverten? (spcifikt)
har suttit och tittat på den nu och tänkt lite och kommer inte fram med någon bra slutsats.
Citera
2011-12-01, 20:28
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Hur fungerar häverten? (spcifikt)
har suttit och tittat på den nu och tänkt lite och kommer inte fram med någon bra slutsats.
Inga som helst problem, själv brukar ställa jäsdunken ovanför behållaren till brännaren
sen är det bara ett liten sug i ändan på häverten så sköter fallhöjden resten.

Lätt som en plätt.
Citera
2011-12-01, 20:31
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Inga som helst problem, själv brukar ställa jäsdunken ovanför behållaren till brännaren
sen är det bara ett liten sug i ändan på häverten så sköter fallhöjden resten.

Ja okej. man ska inte ha någon form av filter i häverten eller något sånt? för annars sugs väll allt som är i mäsk tanken ner i kokkärlet?
Citera
2011-12-01, 21:15
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ja okej. man ska inte ha någon form av filter i häverten eller något sånt? för annars sugs väll allt som är i mäsk tanken ner i kokkärlet?
det brukar finnas en liten stopp i botten på hävertröret som gör att den inte suger från botten, och därmed inte bottensatsen följer med. finns det ingen stopp så får du se till att hålla röret ovanför bottensatsen och avbryta när det bara är bottensats kvar.
Citera
2011-12-01, 21:19
Medlem
charkovs avatar
Citat:
Beror helt och jäfla hållet på hur pedant man vill vara med filter. Kör bara själv raka rör "utan filter".

Den färdiga spriten går s.a.s. ut undantagslöst sedan vidare på inkomst till "money".
Citera
2011-12-03, 15:04
Medlem
RastaSouls avatar
Är inne nu på 3e dygnet och alkometern har gått från 85+ till 5+ betyder detta att den är snart klar? eller kan jag ösa i mer socker?
Citera
2011-12-03, 16:58
Medlem
Fluffass avatar
Citat:
Är inne nu på 3e dygnet och alkometern har gått från 85+ till 5+ betyder detta att den är snart klar? eller kan jag ösa i mer socker?

Vet inte vilka färger du har på din mätare men förmodligen svart och vit. Du ska ligga på det svarta. Om det nu är plus eller minusgrader håller jag inte reda på.
Mitt brukar vara klart vid 10 +?grader
Citera
2011-12-03, 20:08
Medlem
stilltons avatar
låt den gå några dagar till. du borde landa på närmare -10.
kontrollmät då två dagar i rad för att se om det slutat jäst. eller låt den helt enkelt stå en vecka eller två till för att självklarna.
tillsätt inte mer socker.
Citera
2011-12-05, 01:17
Medlem
RastaSouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
låt den gå några dagar till. du borde landa på närmare -10.
kontrollmät då två dagar i rad för att se om det slutat jäst. eller låt den helt enkelt stå en vecka eller två till för att självklarna.
tillsätt inte mer socker.

(uppdatering)
Dag 4 (kväll)

Mätaren är nere på minus 10. så den har gått från +85 - -10 och jag har gått efter uträkningen på beskrivningen mellanskillnaden/7.5 = 95/7.5 = 12.6 %

Det bubblar väldigt oregelbundet nu.
Tänkte låta det gå till dag sex sen tänkte jag koka det slutet med en slang som går från kokkärlet igenom en hink med kallt vatten, denna process har jag ingen aning om hur lång tid den tar.

Sen tänkte jag låta det gå igenom ett rör med aktivt kol.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in