2011-12-01, 16:18
Medlem
Hej,

jag har problem med min nya dator. Titt som tätt fryser den, datorn är på och stängs inte av automatiskt, skärmen är helt fryst, musen går inte ens att röra på och ljudet försvinner. Det funkar att hålla in powerknappen i någon sec så stängs den av och funkar bra vid nästa start tills den fryser vid ett slumpmässigt tillfälle igen. Datorn funkar som sagt felfritt tills dess att den fryser.

Jag var först övertygad om att det var min SSD med sandforce kontroller som orsakade problemet. Men nu har jag bytt SSD 3 ggr och har en helt annan modell (Fick dom gratis av komplett och dom köpte att det var fel på dom (vet dock inte om dom verkligen testade att dom var trasiga)).

Jag märkte för någon dag sedan en överrepresentation av frysningar när jag laddade ner 7 torrents samtidigt i µtorrent. Då fryste datorn varje gång jag startade utorrent efter bara någon minut, fick starta om datorn 8 ggr på kanske 15 minuter. I vanliga fall går datorn i timmar utan att frysa och vissa dagar fryser den inte alls.

µtorrent är installerat på min systemdisk (ssdn) och jag sparade torrentsarna på en annan intern hårdisk (samsung spinpoint 1TB).

Jag har köpt mina datordelar ungefär 50/50 på komplett och webhallen. Så det känns inte som jag kan lämna in datorn till någon av dom för att få hjälp med att pinpointa felet...

Vad kan felet vara? Tips på företag som skulle kunna hjälpa mig ta reda på vad felet är? (bor i Stockholm)

Tack på förhand, skulle verkligen uppskatta hjälp med detta för jag kommer inte på vad det skulle kunna vara.
Citera
2011-12-01, 16:24
Medlem
Dirtydivers avatar
Plockade du ihop datorn själv? Isåfall bör du checka datorns temperatur så att ingen komponent är överhettad. Försök även att uppdatera grafikkortets drivrutiner, jag fick nämligen ett liknande problem på min gamla dator just pga av det!
Citera
2011-12-01, 16:29
Medlem
Hej! vet att allt detta som du kommer att läsa nu skulle vem som helst kunna skriva. Men så här i alla fall så du får göra!

Frysningarna framgår oftast som hårdvara eller mjukvaru fel.. (givetvis) Har också en dator med SSD disc och har inte haft något annat en problem och BSOD (Blue Screen of Death)

se till att alla dina komponentar har senaste uppdateringarna från respekrive hemsidor.
Om du fortsätter att få frysningar.
Lossa på dina komponenter förutom CPU (dock se till att den e dammfri, så att du inte har täpt till den helt)
Fortfarande frysningar?
Ta ut 1 RAM minne å kör ett i taget å kolla om det kan va ett minnes problem.
låt säga då fortfarande får frysningar.
Ja! då är det inte mycket mer att göra än att försöka installera en LAGLIG version av Win 7 med Windows uppdateringar. INGA program.

Så är tyvärr procceduren för att ta reda på vad som orsakar dina frysningar. Får du ingen Bluescreen eller någon annan Error Code! så har man inget att utgå ifrån.

Kan inte säga att jag kan se vart ditt problem är men du får köra uteslutningsmetoden..

Hoppas det löser sig.

Mvh
Lasse
Citera
2011-12-01, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydiver
Plockade du ihop datorn själv? Isåfall bör du checka datorns temperatur så att ingen komponent är överhettad. Försök även att uppdatera grafikkortets drivrutiner, jag fick nämligen ett liknande problem på min gamla dator just pga av det!

Jepp, plockade ihop den själv.

Dessa tempraturer visar speccy (workload: surfar bara lite och har skype, µtorrent och lite annat i bakgrunden som jag brukar när den kan frysa):

CPU: i5 2500K - 39° C

MB: P8Z68-V PRO - 60° C

GPU: GTX 570 - 41° C

Är det för mycket? Moderkortet är kanske lite varmt? (om man ska tro på speccys orangea text och att den ligger lite över mitten i "stapeln")

EDIT: Kanske bra att nämna att jag kört memtest två ggr och den passade båda utan problem.
Citera
2011-12-01, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solvold84
Hej! vet att allt detta som du kommer att läsa nu skulle vem som helst kunna skriva. Men så här i alla fall så du får göra!

Frysningarna framgår oftast som hårdvara eller mjukvaru fel.. (givetvis) Har också en dator med SSD disc och har inte haft något annat en problem och BSOD (Blue Screen of Death)

se till att alla dina komponentar har senaste uppdateringarna från respekrive hemsidor.
Om du fortsätter att få frysningar.
Lossa på dina komponenter förutom CPU (dock se till att den e dammfri, så att du inte har täpt till den helt)
Fortfarande frysningar?
Ta ut 1 RAM minne å kör ett i taget å kolla om det kan va ett minnes problem.
låt säga då fortfarande får frysningar.
Ja! då är det inte mycket mer att göra än att försöka installera en LAGLIG version av Win 7 med Windows uppdateringar. INGA program.

Så är tyvärr procceduren för att ta reda på vad som orsakar dina frysningar. Får du ingen Bluescreen eller någon annan Error Code! så har man inget att utgå ifrån.

Kan inte säga att jag kan se vart ditt problem är men du får köra uteslutningsmetoden..

Hoppas det löser sig.

Mvh
Lasse

Jag har inte en "laglig" version av windows 7. Jag kör med Microsoft.Windows.7.ULTIMATE.x64.Integrated.Novemb er.2009.OEM.DVD-BIE och den funkar klockrent med windows update också, enda updaten jag sket i var den där antipiratuppdateringen och den behöver man ju inte.

Har som sagt kört memtest och klarat det. Men bara ett "pass" vardera gång jag körde. Ska man köra längre?

Vad är det för komponenter jag ska plocka ut? grafikkortet? Kan verkligen ett felaktivt sånt få hela datorn att frysa?

Och jag har alla dom senaste drivrutinerna. Till och med uppdaterat mitt bios.
Citera
2011-12-01, 17:30
Medlem
Dirtydivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback3r123
Jepp, plockade ihop den själv.

Dessa tempraturer visar speccy (workload: surfar bara lite och har skype, µtorrent och lite annat i bakgrunden som jag brukar när den kan frysa):

CPU: i5 2500K - 39° C

MB: P8Z68-V PRO - 60° C

GPU: GTX 570 - 41° C

Är det för mycket? Moderkortet är kanske lite varmt? (om man ska tro på speccys orangea text och att den ligger lite över mitten i "stapeln")

EDIT: Kanske bra att nämna att jag kört memtest två ggr och den passade båda utan problem.
Temperaturerna verkar inte speciellt höga. Men du borde testa att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet som jag sa tidigare och om inte det funkar kan du alltid testa att installera windows på din andra hårddisk och kolla ifall du får samma problem! Om det funkar då så har du precis hittat vart felet sitter
Citera
2011-12-01, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydiver
Temperaturerna verkar inte speciellt höga. Men du borde testa att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet som jag sa tidigare och om inte det funkar kan du alltid testa att installera windows på din andra hårddisk och kolla ifall du får samma problem! Om det funkar då så har du precis hittat vart felet sitter

Jag har ju testat tre olika systemdiskar, så nu känner jag mig rätt säker på att det inte är det. Och jag har som sagt senaste drivrutinerna till allt.

Jag skulle behöva lämna in datorn till någon felsökningsexpert, är det någon som känner till någon sån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in