Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-05, 04:12
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiffenEk
Tycker jag absolut att du ska få ha den dagen du kan motivera riddarutrustning som en del av din religiösa tro....
Vänta nu, religiösa motiv väger alltså tyngre än andra?
Vem bestämmer det?
Citera
2011-12-05, 07:00
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pretorius
Du är så jävla rädd, det vet du mycket väl.
Rädd?
Jag är konsekvent, lika regler för alla.
Det är du som är rädd för att stöta dig med muslimer, därav ditt fjäskande och särbehandande.
Citera
2011-12-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Fyfan säger jag bara.
Islamismen blir mer och mer inarbetad och accepterad i vårt samhälle - och detta ÄR INTE BRA! Islamismen är inte demokratisk, och är därför än mer olämpligt inom polisväsendet. Islamismen går inte ihop med svenska värderingar och lagar - ännu än anledning till att aktivt religiösa personer inom någon annan religion än kristendomen (som vårt samhälle faktiskt är byggt kring) borde tjänstgöra inom polisväsendet.
Jag är inte på något sätt troende, men om det är någon religion som i min mening ska få lov att synas på våra poliser - så är det den kristna.

Sverige är inte heller demokratiskt, men det är väl en annan sak. För övrigt ska polisuniformer vara neutrala och inte avspegla trosbekännelse med tanke på att vi är sekulära, eller jag vill i alla fall tro det ibland.
Citera
2011-12-05, 09:46
Medlem
Ser inget fel med det. Så länge det inte är burka - då det försämrar synen och jag anser att en polis inte ska ha på sig kläder som kan förstöra deras arbete.
Men en tjej som har slöja stör mig inte alls.
Citera
2011-12-05, 10:13
Medlem
dayms avatar
Är det bara jag som tycker att det kommer bli oerhört spännande om hon måste beordra ett pack aggressiva muslimer att flytta på sig? Dom har ju svårt att ta order från kvinnor så det här kanske förbättrar läget.

EDIT: Ber hon 5 gånger per dag vid specifika tidspunkter? Kan hon skippa eller vänta lite med det när hon är på utryckning? Även om religiösa symboler på en polis är osmakligt så ser jag inga direkta hinder i det.
Senast redigerad av daym 2011-12-05 kl. 10:21.
Citera
2011-12-05, 10:19
Medlem
Grazpops avatar
Seriöst..

Hoppas hon ska patrullera med en segway. respekt ingivande!
Citera
2011-12-05, 11:50
Medlem
Hopplooses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Åh nej vad läskigt, en slöja. Akta så den inte biter er.

Till er som säger att "jag tycker inte det är OK att ha kors på sig heller", vilket jävla skitsnack. Ingen av er skulle bry er en millisekund om en polis bar t ex ett halsband med ett kors.

Nä, det skulle vi inte.

Senast redigerad av Hopploose 2011-12-05 kl. 12:11.
Citera
2011-12-05, 12:24
Medlem
Ofta hon får bära slöja i arbetet?

Skulle jag inte tro
Citera
2011-12-05, 12:43
Medlem
Det lär bli ett jävla tjöt när man ser henne på stan! Hon kommer säkert att få massor med glåpord riktade mot sig!
Citera
2011-12-05, 13:03
Medlem
Julavslutningar stoppas - beslöjad polis hyllas
Citera
2011-12-05, 13:05
Medlem
runefjuns avatar
Det blir vad man gör det till. Om ni inte gör det till en så stor grej så blir det inte det. Hade väl varit en grej om hon bar burka som täckte hela ansiktet, men en schal om håret är väl ingen big deal?
Citera
2011-12-05, 13:17
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sashasandi
Nej. Sålänge hennes arbetsuppgifter och skyldigheter inte påverkas utav hennes religiösa tillvaro, skall slöjan inte vara ett problem. De länder som straffar kvinnor som inte tar på sig slöjan styrs av idioter, och folk som inte är riktiga muslimer, det kan tyvärr inte användas här. Det är fel på den som reagerar på kvinnan med slöja, och inte fel på henne för att hon bär den. Tolkningsfråga, JA, om jag ser en kvinna med slöja, ser jag en individ. Om DU ser en kvinna med slöja ser du en religiös muslim plus dina fördomar plus vad din omgivning tycker plus lite politik kanske. Vad vet jag. Hon kommer förhoppningsvis bemöta en eventuell brottsling som vilken annan polis som helst, så sluta TOLKA en massa o slappna av. Sverige kommer inte bli islamiserat.

Folk som är muslimer och ställer en massa krav på Svenska samhället är faktiskt irriterande. Särbehandlingen är störig, men man får tänka att vissa har flytt ifrån förtryck och de äckliga styren i sina länder som oftast är LÅNGT ifrån islamiskt. Det är klart de vill känna sig hemma. Men men..
Fast min åsikt är ju nu inte att muslimer är farliga eller att slöjan hindrar synen eller att muslimer ska ha mindre rättigheter etc?

Om du ser en person med slöja så ser du en individ. Ja? Om jag ser en person med ett religiöst attribut så ser jag en individ med ett religiöst attribut som jag "tolkar" det i den mening som det religiösa attributet tolkas av genom dess bärare. Huruvida Sverige islamiseras är dock inte heller något som jag direkt är inne på i den mening som de flesta använder uttrycket på. Jag är inte direkt på väg att outa mig som Kent Ekeroth..

Jag är inne på att en polis ska bära uniforma (enhetliga) uniformer i enlighet med deras uppdrag, dvs att vara statens förlängda arm med ett våldsmonopol bland annat. Detta kräver ett stort förtroende som inte minst grundas i ett förtroende inför polisens neutralitet. Det är ingen slump att poliser i de andra europeiska länderna också har en uniform som inte ska avvika från varandra eller att man inte vill ha in politiska eller religiösa attribut. Det är viktigt i min mening och ska förbli neutralt.

Jag behöver inte diskutera slöjan i sig för den sakens skull, eftersom JAG inte vill se NÅGRA SOM HELST politiska eller religiösa attribut på en polisuniform. Vare sig det gäller slöja, kippa, stora kors, MFF-märken eller politiska partiers loggor. Det är en grundläggande sak.

I sammanhanget så kan jag dock irritera mig på att diskussionen vänds så att den som kräver särbehandling från denna norm (uniformt utseende) plötsligt avkräver en förklaring till huruvida ett nekande av dennes krav på särbehandling, nekar just den ende som kräver särbehandling eftersom denne kanske är rasist och islamofob?

Jag vill inte ha några attribut alls oavsett vad fan det nu gäller. Det känns som om en Sverigedemokrat kräver att få ha en SD-logga på polisuniformen och sedan antingen säger att "Jaha, är du antisvensk" medans andra hälften säger "Men herregud det är ju bara ett tygstycke med lite streck som ni tolkar fel". Det har inte med saken att göra.

Oavsett om det gapas om att slöjpolisen är en babianmuslimterrorist eller annat så är det skit samma. Särbehandling i viktiga frågor där det individuella tyckandet och ställningstagandet ska suddas ut till förmån för en viktig neutralitet kan inte bara besvaras med det snack om islamofobi som konsekvent dyker upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in