Citat:
Ursprungligen postat av Sashasandi
Nej. Sålänge hennes arbetsuppgifter och skyldigheter inte påverkas utav hennes religiösa tillvaro, skall slöjan inte vara ett problem. De länder som straffar kvinnor som inte tar på sig slöjan styrs av idioter, och folk som inte är riktiga muslimer, det kan tyvärr inte användas här. Det är fel på den som reagerar på kvinnan med slöja, och inte fel på henne för att hon bär den. Tolkningsfråga, JA, om jag ser en kvinna med slöja, ser jag en individ. Om DU ser en kvinna med slöja ser du en religiös muslim plus dina fördomar plus vad din omgivning tycker plus lite politik kanske. Vad vet jag. Hon kommer förhoppningsvis bemöta en eventuell brottsling som vilken annan polis som helst, så sluta TOLKA en massa o slappna av. Sverige kommer inte bli islamiserat.
Folk som är muslimer och ställer en massa krav på Svenska samhället är faktiskt irriterande. Särbehandlingen är störig, men man får tänka att vissa har flytt ifrån förtryck och de äckliga styren i sina länder som oftast är LÅNGT ifrån islamiskt. Det är klart de vill känna sig hemma. Men men..
Fast min åsikt är ju nu inte att muslimer är farliga eller att slöjan hindrar synen eller att muslimer ska ha mindre rättigheter etc?
Om du ser en person med slöja så ser du en individ. Ja? Om jag ser en person med ett religiöst attribut så ser jag en individ med ett religiöst attribut som jag "tolkar" det i den mening som det religiösa attributet tolkas av genom dess bärare. Huruvida Sverige islamiseras är dock inte heller något som jag direkt är inne på i den mening som de flesta använder uttrycket på. Jag är inte direkt på väg att outa mig som Kent Ekeroth..
Jag är inne på att en polis ska bära uniforma (enhetliga) uniformer i enlighet med deras uppdrag, dvs att vara statens förlängda arm med ett våldsmonopol bland annat. Detta kräver ett stort förtroende som inte minst grundas i ett förtroende inför polisens neutralitet. Det är ingen slump att poliser i de andra europeiska länderna också har en uniform som inte ska avvika från varandra eller att man inte vill ha in politiska eller religiösa attribut. Det är viktigt i min mening och ska förbli neutralt.
Jag behöver inte diskutera slöjan i sig för den sakens skull, eftersom JAG inte vill se NÅGRA SOM HELST politiska eller religiösa attribut på en polisuniform. Vare sig det gäller slöja, kippa, stora kors, MFF-märken eller politiska partiers loggor. Det är en grundläggande sak.
I sammanhanget så kan jag dock irritera mig på att diskussionen vänds så att den som kräver särbehandling från denna norm (uniformt utseende) plötsligt avkräver en förklaring till huruvida ett nekande av dennes krav på särbehandling, nekar just den ende som kräver särbehandling eftersom denne kanske är rasist och islamofob?
Jag vill inte ha några attribut alls oavsett vad fan det nu gäller. Det känns som om en Sverigedemokrat kräver att få ha en SD-logga på polisuniformen och sedan antingen säger att "Jaha, är du antisvensk" medans andra hälften säger "Men herregud det är ju bara ett tygstycke med lite streck som ni tolkar fel". Det har inte med saken att göra.
Oavsett om det gapas om att slöjpolisen är en babianmuslimterrorist eller annat så är det skit samma. Särbehandling i viktiga frågor där det individuella tyckandet och ställningstagandet ska suddas ut till förmån för en viktig neutralitet kan inte bara besvaras med det snack om islamofobi som konsekvent dyker upp.