Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-01, 21:08
Medlem
civ-ekonoms avatar
Detta är första gången jag skriver i denna delen av forumet, i vanliga fall brukar jag inte bry mig så mycket om debatter och sakfrågor kring detta ämne. Obervera att jag inte generellt hyser något förakt för invandrare, muslimer etc. Detta handlar om någonting helt annat.

Nu har det fan gått för långt Hela grundtanken med att överhuvudtaget bära uniform är dels för dess praktiska användning då vi talar om arbetskläder, dels för att utövarna (polisen i detta fall) ska vara enhetliga. Vidare ska uniformen vara neutral, och inte på något sätt spegla personliga värderingar, åsiker, tro eller liknande. Inför uniformen är alla lika. För att denna uppgift överhuvudtaget ska kunna upprätthållas måste de, åtminstone, vara enhetliga.

Ett enormt bakslag för Sverige och dess poliskår.
Citera
2011-12-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Det här inlägget säger ungefär allt som behöver sägas.

Många verkar vara hispiga över detta i tanken om att hon är en potentiell terrorist.. Det känns kanske inte så sannolikt.

Däremot så förstår jag inte varför man så ofta gör undantag från gängse regler när det gäller just islam? Det är väl helt självklart att man som polis måste ge en helt neutral framtoning? Inga slöjor, inga politiska emblem, inga stora kors, inga stora davidsstjärnor, inga supporteremblem. Alla har varit helt överens om detta av en helt uppenbar orsak. Tills det kommer till slöja. Och då blir det uppenbarligen skitjobbigt. Debatten kommer att hamna i ett läge där man säkerligen anses få motivera varför en polis INTE ska ha slöja. Istället för den mer verklighetsbaserade bilden: varför ska man göra ett undantag för slöja?

Jävla trams.

Vad skall man ha en polis med slöja till? Skrämma små barn så dom får men för livet? Skicka burkan till Iran där hon hör hemma!!!!
Citera
2011-12-01, 21:12
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag skrev tidigare att hon ingår bland de fundamentala eftersom hon vägrar att arbeta utan religiösa symboler. Då är det inte en miljard som vi pratar om. Tänk lite!
Tror du vi kan enas om att hon tänkt igenom sitt beslut att bli polis och anser sig kunna förena de polisiära uppgifterna med hennes tro och att polishögskolan haft gott om tid på sig att se om hon (eller någon av hennes kurskamrater) är lämpad att bli polis? Varför tror du någon skulle bli polis om man inte kan genomföra polisiära uppgifter? Det verkar helt galet och absurt, men det ringer liksom inga klockor hos de främlingsfientliga snillena här på Flashback.
Citera
2011-12-01, 21:15
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killa_Mike
Polisens uniform ska ha en neutrala framtoning. Den ska inte kombineras med plagg med religiös prägel. Polisen ska upprätthålla rättssystemet, inte gulla med civilsamhället. Det är staten som anställer de, en sekulär stat. Vi lever i ett sekulärt samhälle och då ska polisen reflektera det. Religion har ingen plats i det offentliga rummet, det ska hållas i det privata. En polis som representerar det sekulära samhället ska inte uttrycka någon religiös tillhörighet.
Kan inte göra annat än att hålla med. Jag har ändå någon slags respekt för de flesta religionsutövare, men då ska deras tro inte inkräkta på min personliga sfär.

Jag skulle kanske inte reflektera över att polisen framför mig bar slöja, men det finns det uppenbarligen andra som gör. Att religion är någonting privat tycker jag borde vara självklart - särskilt när det gäller neutrala yrken som till exempel polis och brandman.
Citera
2011-12-01, 21:16
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Tror du vi kan enas om att hon tänkt igenom sitt beslut att bli polis och anser sig kunna förena de polisiära uppgifterna med hennes tro och att polishögskolan haft gott om tid på sig att se om hon (eller någon av hennes kurskamrater) är lämpad att bli polis? Varför tror du någon skulle bli polis om man inte kan genomföra polisiära uppgifter? Det verkar helt galet och absurt, men det ringer liksom inga klockor hos de främlingsfientliga snillena här på Flashback.
Om hon är så islamistisk så att hon inte kan avvara sin förbannade slöja så tror jag att hon inte är kapabel att bli en bra och neutral polis. Använd din fantasi! Sedan så får du skriva vilka invektiv du vill om mig. Det ändrar inte min inställning. Vi är klara med varandra nu.
Citera
2011-12-01, 21:19
Medlem
Jag anser att en polis eller andra auktoriteter med uniform inte har nån religion. Inte heller politiska åsikter, homo/hetrosexuell. En person i uniform ska inte ha några som helst åsikter i något utan vara helt objektiv.
Citera
2011-12-01, 21:19
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Om hon är så islamistisk så att hon inte kan avvara sin förbannade slöja så tror jag att hon inte är kapabel att bli en bra och neutral polis.
Vad baserar du det på? Dina egna förnimmelser eller fakta?
Citera
2011-12-01, 21:22
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad baserar du det på? Dina egna förnimmelser eller fakta?
Fakta.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Vad tänker man med när man stationerar en polis med slöja i Södertälje, och framförallt Ronna?
Muslimer är i stor utsträckning trakasserade där. När en muslimsk familj flyttar in, härjar ungdomarna konstant tills de flyttar därifrån.
Hon har redan stuckit ut hakan tillräckligt med att bära slöja som polis, men vill tydligen göra det i ett väldigt ortodoxt kristet område.

Lycka till med karriären

De flesta diverse blattar i Sverige är ju muslimer. Eller har jag fel?
Citera
Medlem
zizacons avatar
Om man är polis tycker jag inte det är särskilt lämpligt. Det är väl okej om man jobbar på IKEA som där de hade löst problematiken med en gul-blå slöja i företagets färger: fair enough. Men om man är polis och representerar statsmakten så bör man vara opartisk. Det är klart som fan att vissa människor kan bli provocerade och våldsamma i onödan - i synnerhet vissa kristna minoriteter - om de blir arresterade av vad de upplever som någon slags islamist-polis som bär tydliga religiösa symboler. Det är ju tillräckligt besvärligt för poliser idag, utan att man ska behöva blanda in religion i alltsammans också.

Och hur fungerar det i skarpt läge egentligen? Vad hindrar någon buse från att bara dra ner den där trasan över ögonen på konstapeln? Det känns ju inte som en särskilt praktisk detalj att gå runt i, i ett ofta väldigt utsatt yrke.

Men det är klart, så fort det är religion inblandat så har man plötsligt någon universal rättighet att få all sin vilja igenom, oavsett om det är lämpligt eller inte. Man borde kanske skapa en egen religion, och kräva att få gå runt i hög hatt och påfågelfjädrar - inte kan de väl neka mig det om jag vill bli polis, vi har väl religionsfrihet?
Citera
2011-12-01, 21:24
Medlem
Tyskland har på allvar funderat på att hyra in turkiska poliser direkt från Turkiet för att hålla ordning i de hopplösa turkkvarteren i tyska städer.
Citera
2011-12-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbroderna.se
Personligen finner jag det något obehagligt med en polis som uttrycker sin fundamentalistiska tankar på ett visuellt öppet sätt. Polis ska vara i uniform, utan tokstollerier som religiösa symboler.

Sagor är för barn, uniform för vuxna.

Skulle jag få kombinera min Marylin-Manson-"religon" ihop med min Polis uniform? Tror knappast det och det skall hon inte heller få göra ... PUNKT!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in