• 1
  • 2
2011-12-01, 01:06
Medlem
Uses avatar
Hej kära flashbackare!

Jag och några vänner ska under den kommande veckan ha ett julbord och varje person har blivit tilldelad en uppgift, jag är efterättsansvarig. Problemet är att jag inte har en aning om vad jag ska bjuda på. Därför frågar jag er om råd, vad är era julefterättstips?

Ris a la malta är direkt uteslutet och sedan hade det inte skadat om efterrätten i fråga var relativt lätt att tillaga och inte alltför dyr.

Edit: efterrätten ska räcka till 9 personer

Tack på förhand,
Use
Senast redigerad av Use 2011-12-01 kl. 01:11.
Citera
2011-12-01, 01:09
Medlem
Gorillabass avatar
http://www.recepten.se/recept/risgrynsgroet.html

Ris ala malta görs bara på den gröten som blir över och serveras dagen efter... ( iaf är jag lärd så )
Citera
2011-12-01, 09:28
Medlem
dePauls avatar
http://www.google.se/webhp?sourceid=...w=1600&bih=775

~Paul~
Citera
2011-12-01, 13:57
Medlem
Aakes avatar
Pepparkakor glögg
Citera
2011-12-01, 15:00
Medlem
woords avatar
Kaffe och cognag, eller varför inte äggtoddy?
Citera
2011-12-01, 16:44
Medlem
Uses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Pepparkakor glögg

En god idé men det kommer vara tillgängligt under hela dagen

Citat:
Ursprungligen postat av woord
Kaffe och cognag, eller varför inte äggtoddy?

Jag glömde skriva det i trådstarten men en efterrätt av "fast" sort hade varit att föredra än om jag tycker om förslaget med äggtoddy.
Citera
2011-12-02, 19:21
Medlem
Kallebollans avatar
Med tanke på att man tenderar att bli lite däst och däven av att mula i sej julmat, så rekommenderar jag en enkel, fräsch fruktsallad!
Banan, äpple, apelsin, vindruvor... Blanda i hackade hasselnötter om det inte är nån allergiker i faggorna, och sen som grädde på moset... Just det! Lättvispad grädde, ev smaksatt med lite kardemumma

Mums!
Citera
2011-12-02, 19:46
Medlem
KaptenCrunchs avatar
Du menar alltså att de kilovis med socker du redan fått i dig genom glögg, läsk, godis och vörtbröd inte räcker?
Citera
2011-12-02, 20:08
Medlem
Softis...s avatar
När man har ätit julbord och kommer till efterrätten, så brukar man vara ruggigt däst. Jag skulle ha valt Kallebollans förslag och serverat en enkel fruktsallad på apelsin, kiwi, syrligt äpple samt eventuellt någon slags melon. Nötter och grädde hade jag skippat och istället satsat på en svalkande sorbet som tillbehör.

Har du möjlighet att göra egen sorbet så skulle du kunna smaksätta den med lite kardemumma och vanilj, annars tror jag att citrus eller liknande smak skulle passa bra.

Ställ en skål med riven mörk choklad på bordet så får gästerna själva välja om de vill strö den över efterrätten.
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenCrunch
Du menar alltså att de kilovis med socker du redan fått i dig genom glögg, läsk, godis och vörtbröd inte räcker?
Julbord är julbord.

Det är som på midsommar. Det räcker egentligen med kanske tre snapsar, men det slutar vid åtta-tio (lite mindre) eller så. Tack och lov är sockerbaksmälla inte lika illa som baksmälla efter ett alltför stort intag av alkohol.
Senast redigerad av Softis... 2011-12-02 kl. 20:11.
Citera
2011-12-04, 18:44
Medlem
http://www.bloggfamiljen.se/blog/201...d-vit-choklad/
eller varför inte
vispad grädde blandat med hjortronsylt.
som du serverar i knäckflarns skålar.
eller så gör du små formar med maräng i botten (aluminumformar) eller porslinsformar
gör en glass smet som du blandar lite blåbär eller frysta lingon i och häller uppå.
sen smälter du lite vitchoklad och blandar med grädde som du ringlar uppå bakelserna sen in i frysen i ca 4-5 timmar. servera med lite mer marängströssel, bär och ev ngn choklad dekoration.
Citera
2011-12-04, 20:00
Medlem
erlgs avatar
Creme brulee smaksatt med kanel? Lätt att förbereda, elegant, och ändå med lite julsmak.
Citera
2011-12-04, 20:05
Medlem
kirrem4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naset
http://www.bloggfamiljen.se/blog/201...d-vit-choklad/
Saffranskladdkaka med vit choklad lät faktist inte helt fel, Jag kommer nog testa det iår faktist!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in