Flashback bygger pepparkakshus!
2011-11-30, 19:59
Medlem
Roxanas avatar
Såg att jag har en massa persisk saffran hemma som ska användas till jul och då dök denna fråga upp.
Citera
2011-11-30, 20:03
Medlem
Verdess avatar
"..men Persien finns ju inte längre."

Ja, det gör det absolut. Som med alla växande ting så påverkas de av den sol de får, jordens näringshalt, och så vidare. Dessa förutsättningar skiljer sig mellan olika platser. Sen kanske man måste vara lite av en Carl-Jan för att faktiskt känna någon skillnad i verkligheten, speciellt med tanke på att man använder det i bak med 800 andra smaker osv.
Citera
2011-11-30, 20:55
Medlem
Saffran kommer av en krokus,man får utgå ifrån att krokusen fått tillräckligt med vatten för att slå ut och att man därmed kommit åt att plocka pistillen.Så jag vill nog påstå att den alltid smakar likadant oavsett varifrån man plockar den.
Citera
2011-11-30, 23:30
Moderator
rotadents avatar
Iran är väl den största producenten av saffran i världen så det är nog rätt ofta den kommer därifrån. Annars är det väl mest Sydeuropa. Jag skulle inte tro att det spelar någon större roll, jag har aldrig hört något om skillnader i alla fall.

Det är åtminstone trevligt att saffranet är så pass billigt i år. Det måste ha varit goda skördar antar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in