2011-11-30, 16:53
Medlem
Lång historia skriven kort.

Jag har ett helgjobb och ett mån-fredag jobb. Jag har inte lämnat in någon skattesedel till någon av mina arbetsgivare men eftersom att jag är rädd att jag skall skatta för lite så har jag bett att skatta 5% extra på båda jobben. Kan jag vara övertygad om att varenda krona hålls stenhårda ögon på och att jag får tillbaka eventuellt överskott vid skatteåterbäringen?

Mvh
Citera
2011-11-30, 16:57
Medlem
Spara 5% på banken istället och om det blir fel så får du använda dessa 5% till att betala rätt skatt. Ränta är bra, lol.
Citera
2011-11-30, 17:04
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Succes

Jag har ett helgjobb och ett mån-fredag jobb. Jag har inte lämnat in någon skattesedel till någon av mina arbetsgivare men eftersom att jag är rädd att jag skall skatta för lite så har jag bett att skatta 5% extra på båda jobben. Kan jag vara övertygad om att varenda krona hålls stenhårda ögon på och att jag får tillbaka eventuellt överskott vid skatteåterbäringen?

Mvh

Har du ingen jämkning från Skatteverket så är inte dina arbetsgivare skyldiga att dra extra skatt på din lön.
Citera
2011-11-30, 20:16
Medlem
JGGs avatar
Har du kollat dina lönespecificationer vad som drogs innan du bad dom att dra 5% extra och hur mycket som dras idag?
Citera
2011-12-01, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Har du ingen jämkning från Skatteverket så är inte dina arbetsgivare skyldiga att dra extra skatt på din lön.

Intressant, när upphörde 8 kap 7 § skattebetalningslagen att gälla?
Citera
2011-12-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Succes

Mvh

Ja du kan vara övertygad om att du får tillbaka det du skattat för mycket. Ganska vanligt att man ber arbetsgivaren dra lite extra för säkerhets skull eller för att man inte klarar av att spara det annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in