2011-11-30, 19:03
Medlem
Tidsgests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Svenskar kan vara mörkhåriga,med rätt mycket pigmentering(lätt att bli bruna i solen)
är jag själv.
Men ögonen är det som skiljer!!
min far var bland de mörkaste av sina syskon,i princip nästan svarthårig,men hade blonda syskon.
däremot hade nästan alla syskon blå ögon ,,hans var isblå.
Min mor var också mörk ,men hade gröna ögon..
Bruna ögon verkar alla invandrade ha i princip,och det verkar vara vad som ärvs vidare mest också..
Som Aake skrev i någon gammal tråd "bajsbrun blick"...

Jag är ledsen att avslöja dina föräldrars lögner men enligt din beskrivning så är du inte svensk, ens lite grand. En svensk som "i princip" är svarthårig är ingen svensk. Få svenskar är ens djupt mörkbruna. Antagligen är du en palestinier, eller kanske en zigenare då dessa grupper ibland föds med klara och blåa ögon.

Citat:
Ursprungligen postat av Cleanest
---Goterna vilka kan sägas vara svenskarnas förfäder kom från trakterna kring svarta havet.---

Det här är förstås helt felaktigt och direkt komiskt.
Citera
2011-11-30, 19:08
Medlem
SummaSummarums avatar
Jag var blond som barn men är mörkhårig nu, lite underligt. Blå ögon. Har blond mor och mörkhårig far så jag antar att mors anlag slog hårt i början medan fars anlag slog mer senare.
Citera
2011-11-30, 19:12
Bannlyst
Citat:
Alltså, det är något allvarligt fel på dig. Dolph Lundgren? De svenskar jag ser, och jag är troligen äldre och mognare och har rest mer, ser inte ut så. Och hur kan någon tycka att det skulle vara idealet? Ta bort musklerna och du har en mobbad äcklig tönt som borde skjutas av direkt.

Du driver någon slags rasism som gått i arv där svenskar skulle vara blonda och resten blattar. Ganska intressant. Då kan jag informera dig (Jonas Gardells eller Gunde Svans brorsa?) att isåfall är 80% av svenskarna blattar om vi förbjuder hårfärgning.

Med all säkerhet finns det INGA blonda svenskar utan dessa är senkomna från Tyskland eller Polen eller liknande.
Du är en psykiskt störd invandrare och vad du anser om saker spelar ingen som helst roll. Vi svenskar vet hur vårt eget folk ser ut, alla svenskar kan se skillnad på svartskallarna som invandrat till Sverige och det egna folket.
Citera
2011-11-30, 19:20
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirWinston
Du är en psykiskt störd invandrare och vad du anser om saker spelar ingen som helst roll. Vi svenskar vet hur vårt eget folk ser ut, alla svenskar kan se skillnad på svartskallarna som invandrat till Sverige och det egna folket.

Dom hade ett test nånstans där alla raser hade samma ögonfärg och samma hudfärg, det var ändå enkelt att skilja dom åt. Denna fokusering på hudfärg är egentligen enbart löjlig då det faktiskt är ansiktsdragen som skiljer raserna åt och kroppsbyggnad.
Citera
2011-11-30, 19:20
Bannlyst
Undrar oxå det, hur kommer det sig att jimmie åkesson är så jävla mörkhårig
Citera
2011-11-30, 19:21
Bannlyst
Det har jo att gör med att svenskar blandades något otroligt med samer och framförallt finnar. Här i norrlands inland finns det många kines-svenskar.
Citera
2011-11-30, 19:28
Medlem
DivisionUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Dom hade ett test nånstans där alla raser hade samma ögonfärg och samma hudfärg, det var ändå enkelt att skilja dom åt. Denna fokusering på hudfärg är egentligen enbart löjlig då det faktiskt är ansiktsdragen som skiljer raserna åt och kroppsbyggnad.

Detta är sant. Ansiktsdragen är mer avgörande än exempelvis hud- och hårfärg som är föränderliga över årstiderna.
Citera
2011-11-30, 20:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nej, du är inte "akademiskt skolad i ämnet" och det är ingen. Komiskt om ni tror att svenskar per definition är blåögda och blonda då de alltid varit en minoritet i Sverige. Goterna vilka kan sägas vara svenskarnas förfäder kom från trakterna kring svarta havet. De andra som kan urskiljas som ett riktigt svenskt folk är Samerna och där har en del blondhet kommit in pga rasblandning, men de är i princip fortfarande rasrena.

Hur fan kan man tro att "tattarna" skulle ha doppat i överallt. Det finns inget folkslag i världen som håller sig mer avsides och avskyr att sammanblandas med andra lägre stående folkslag, sett från deras sida.

Blondhet var inte alls någon vedertagen stereotyp. Vad har du för källor på det? För kvinnor var det önskat med ljushet medan män som var blonda ansågs under medelmåttet och misslyckade.

Håller med. Det har alltid funnits massor med mörka och svarthåriga svenskar. Enligt min uppfattning vanligt förekommande i Östergötland, Småland etc, men givetvis också i övriga Sverige.

Att alla svenskar skulle vara blonda är faktiskt en myt. I vissa områden kanske det har varit så, men absolut inte generellt.
Citera
2011-11-30, 20:24
Medlem
urquinaonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Jag var blond som barn men är mörkhårig nu, lite underligt. Blå ögon. Har blond mor och mörkhårig far så jag antar att mors anlag slog hårt i början medan fars anlag slog mer senare.

Rätt vanligt även i Sydeuropa, skulle uppskatta att i Spanien, åtminstone i de norra delarna (katalonien, baskien etc), så har säkert hälften av alla yngre barn upp till, säg förskoleåldern, blont eller iaf ljusbrunt hår medan det är tämligen ovanligt bland de vuxna då de allra flesta har mörkbrunt eller svart hår även om de ibland har blå eller gröna ögon.
Citera
2011-11-30, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirWinston

Nej, jag är inte en psykiskt störd invandrare. Du verkar vara det.
Ingemar Stenmark är blatte. Vad du inte fattar när du ser dig i spegeln, om du någonsin gjort det, är att svenskar inte ser ut som Dolph Lundgren med hans germaska käkparti och är dessutom endast känd för att spelat ryss i en Rockyrulle.

Det egna folket? Alla svenskar kan se skillnad på vadå? Frågan gällde mörka ETNISKA svenskar. Eftersom hissen inte verkar gå ända upp på dig så kan det meddelas dig att majoriteten av svenska folket har mörkt hår.

Du blandar ihop äpplen och päron här. Att folk från Indien inte ser ut som vi svenskar är ju självklart, men att blonda personer som är i minoritet skulle vara norm för oss svenskar kan ju bara en idiot hävda.
Citera
2011-11-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Håller med. Det har alltid funnits massor med mörka och svarthåriga svenskar. Enligt min uppfattning vanligt förekommande i Östergötland, Småland etc, men givetvis också i övriga Sverige.

Att alla svenskar skulle vara blonda är faktiskt en myt. I vissa områden kanske det har varit så, men absolut inte generellt.

Tack kära medsvensk. Blattarna i tråden, eller trollen försöker driva någon slags buskisversion av rasism. Se på alla äldre svenska filmer t ex. Där finns knappt en blond människa i sikte någonstans. I skåne och delar av Dalarna ärblondhet ganska vanligt. Skåne för att dom är nyinflyttade hit och i Dalarna för antagligen en flyktingström letat sig dit någon gång.
Citera
2011-11-30, 20:32
Medlem
P.Anselmos avatar
Är själv väldigt mörk i hår och mörka bruna ögon. Dessutom ganska grovt med hårväxt, i övrigt ser jag svensk ut skulle jag vilja säga relativt blek (typ som de flesta svenskar) och inte heller några andra drag som skulle vittna om att jag härstammar från t.ex en arab eller liknande.

Tycker själv att detta är ganska märkligt, någon som har en förklaring på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in