Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Att ni orkar hålla på ... och att jag orkar läsa det ni skriver! =)
Vem vet vilken hårfärg och ögonfärg de första människorna hade som flyttade in i Sverige för 10-15 tusen år sedan eller när det nu var? Spekulationer!
Folk har flyttat runt, och skaffat barn med alla möjliga människor, det är helt enkelt omöjligt och inte särskilt intressant att säga hur de "ursprungliga svenskarna" såg ut!
Sverige som koncept uppstod för övrigt inte förrän mot slutet av vikingatiden/början av medeltiden. Under lång tid identifierade sig människor med sin landsände: smålänningar, västgötar, upplänningar osv. Hade du frågat någon av dem om de var svenskar kanske de inte först hade förstått vad du menade.
Även när Sverige (och Finland) sedan var ett rike, var begreppet "etnisk svensk" inte till fullo utvecklat. Den romantiska föreställningen om en svensk nation baserad på kultur och språk uppstod under 1800-talet eller slutet av 1700-talet.
Att prata om hur "svenskarna" såg ut på vikingatiden är lika meningsfullt som att prata om hur amerikanerna såg ut på medeltiden (USA fanns inte då).
Trams att hår/ögon-färg skulle utgöra någon "ras" eller "etnicitet".
Svaret på frågan om var de "mörka etniska svenskarna" kommer ifrån är felställd - därför att "svenskheten" är helt enkelt är en etikett som vi som råkar bo här just nu och pratar svenska har satt på oss själva.
Vilken pk-nisse.
Italien då, som efter romarriket fragmenterades in i tysk-romerska riket och sedan fick en massa stater/republiker som blev självständiga fram tills fransmän å spanjorer började klyva landet itu, och senare, 1861 bestämt, blev landet erkänt och självständigt mao nutida "Italien".
Hur ska Italienare, likt mig själv, kunna identifiera med dess historia?
Ska jag kalla det "romersk/tysk-romerska/republikanska staterna/erövringsstat till spanien/frankrike- områdets historia" ?
Kan jag få klumpa ihop detta till Italien tack, utan att du och andra pk-nissar kallar mig fascist och påpekar att Italien är en ny konstruktion.
Man kan vara etnisk Italienskt, vi känner igen varandra i Italien. Vi är även medvetna om att Italien haft massinvandring, norra bla ifrån Tyskland,Schweiz och Österrike medans södra ifrån andra medelhavsländer. Det finns fortfarande en slags etnicitet.
Människor kan faktiskt urskilja Amerikansk-Italienska stadsbor i New York. Jag vet att många åt vänstern inte tror att man kan göra det, men visa mig 10 bilder på japaner, 10 på kineser, 10 på sydkoreaner så ska jag bevisa att man kan se skillnad på länders invånarna tack vare just deras "etnicitet".
Och så har det varit i 100-tals år, tusentals i vissa fall.
Skandinaver är en etnicitet därför är det svårt att urskilja oss åt.
Men ryssar, nope, de har något med kindbenen svårt att förklara men lätta att identifiera med.
Förr har invandrare jämt smält in, anammat kristendomen och sederna i landet.
Det är enbart förens nu vi har invandrare (mestadels araber och afrikaner) som vill ställa krav och förändra samhället. Jag menar, vi har galna muslimer som vill ta ned kristen konst i Italien. För det går inte ihop med Muhammed. Hur ofta hade man sådana problem i Italien? Denna massinvandring av främst muslimer har aldrig skett förr inom Europa , någonsin.
Detta är något nytt. Inte "identiteten" för vad man än kallade nutidens "Italien" så har folkslaget i många tider allierat sig med varandra hur separerade de än var, likt de grekiska staterna under antiken. Sedan att någon inte väljer att kalla det för Italien är irrelevant.
Poängen är att etniciteten och kulturen bestod jämt bland grannländerna.