2011-12-01, 23:14
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.Anselmo
Efter att ha sett det där så verkar jag absolut härstamma från invandrare, någon har påpekat att det kan vara valoner jag härstammar ifrån. Kan det vara troligt, såvitt jag vet så är mitt släktled från finland och sverige.

Har som jag skrev tidigare blek hy men mycket hårväxt med svart hår och lite ljusbruna ögon..

Det låter som vallondrag ja. Jag vet flera valloner idag, riktiga valloner alltså som bor och är födda i bl.a Namur (Wallonia), Belgien, där vallonerna kommer från.

De ser ut såhär...

http://img829.imageshack.us/img829/1497/francoisetvincentthys.jpg

http://imageshack.us/f/155/34322411935297961809497.jpg/
Citera
2011-12-01, 23:20
Medlem
tycker att det är lite fel å säga "är vallon" dessa män blandade in sig med etniskt svenskar och på så sätt är deras avkomma indirekt svenska med.
Jag menar, när min italienska farfars far blev svensk medborgare och fick sin första son, var den sonen 100% italiensk när mamman till barnet är svenska? Tycker inte barnet är Italienskt eller Svenskt, men min farfar fick barn med en svenska han med, vilket blev min faster och sedan min pappa.
Det är en riktig svensk, enligt mig.
Citera
2011-12-01, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johnnyhotter
Mörka etniska svenskar likt den frånlidna Emil Linnell :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14009534.ab

Är dessa rester av någon gammal invandringsvåg eller hur ligger det till. Man kan se liknande typer här och var med helsvenska namn men utseendet skvallrar om något annat.

Hur ser invandringshistoriken ut i Sverige?

edit: Jag såg att hans mamma hette Eva Vassilakis. Men skitsamma ni förstår principen. Det finns många liknande fall där bägge föräldrarna också är svenskar.

Fast frågan är om han verkligen är en etnisk svensk.
Hans mamma har två efternamn. Linell Vassilakis. Plus att de intervjuade hennes syster (Emils moster) och hon bröt på svenska.
Så jag skulle inte vara säker på att han verkligen är 100% etnisk svensk.
Citera
2011-12-01, 23:30
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Fast frågan är om han verkligen är en etnisk svensk.
Hans mamma har två efternamn. Linell Vassilakis. Plus att de intervjuade hennes syster (Emils moster) och hon bröt på svenska.
Så jag skulle inte vara säker på att han verkligen är 100% etnisk svensk.
1/4 Grek då? Det är i allafall enligt med utseendet.
Citera
2011-12-01, 23:35
Medlem
tojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Har inget med Frankrike att göra, Drottningens släkt några generationer tillbaka kommer från ursprungsfolket i Syd-Amerika. Alltså infödingar, riktiga indianer. Därav kungabarnens "mörka" utseende.

Några generationer? Nice try. 14 generationer närmare bestämt, tillbaka till 1500-tal där du hittar en gammal indiansk hövding (Scrolla längst ner, Tibiricá): http://www.wargs.com/royal/silvia.html

Citat:
Ursprungligen postat av lanzer
Det låter som vallondrag ja. Jag vet flera valloner idag, riktiga valloner alltså som bor och är födda i bl.a Namur (Wallonia), Belgien, där vallonerna kommer från.

De ser ut såhär...

http://img829.imageshack.us/img829/1497/francoisetvincentthys.jpg

http://imageshack.us/f/155/34322411935297961809497.jpg/

Särskilt killen längst ner till vänster på andra bilden ser vallonsk ut. Riktiga valloner vore inte svårt att hitta med tanke på att Vallonien utgör halva Belgien.
Citera
2011-12-01, 23:57
Medlem
bollen_1s avatar
Valloner kan vara riktigt muskiga, här kommer en till riktig vallon:

http://www.google.se/imgres?q=wallonians&start=781&um=1&hl=sv&sa=N&biw= 1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=Uv9iOL6-u_g0gM:&imgrefurl=http://www.stormfront.org/forum/t827315/&docid=VU6In8s_uh2t8M&imgurl=http://rexlibris.hautetfort.com/media/02/01/703485162.jpg&w=391&h=500&ei=tgXYTsG7AfCO4gSJsvCKD g&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=441&vpy=164&dur=544&h ovh=254&hovw=198&tx=114&ty=157&sig=107854814269605 622485&page=12&tbnh=117&tbnw=91&ndsp=74&ved=1t:429 ,r:26,s:781

Leon Degrelle, nazist på det med.
Citera
2011-12-02, 00:22
Avslutad
Att ni orkar hålla på ... och att jag orkar läsa det ni skriver! =)

Vem vet vilken hårfärg och ögonfärg de första människorna hade som flyttade in i Sverige för 10-15 tusen år sedan eller när det nu var? Spekulationer!

Folk har flyttat runt, och skaffat barn med alla möjliga människor, det är helt enkelt omöjligt och inte särskilt intressant att säga hur de "ursprungliga svenskarna" såg ut!

Sverige som koncept uppstod för övrigt inte förrän mot slutet av vikingatiden/början av medeltiden. Under lång tid identifierade sig människor med sin landsände: smålänningar, västgötar, upplänningar osv. Hade du frågat någon av dem om de var svenskar kanske de inte först hade förstått vad du menade.

Även när Sverige (och Finland) sedan var ett rike, var begreppet "etnisk svensk" inte till fullo utvecklat. Den romantiska föreställningen om en svensk nation baserad på kultur och språk uppstod under 1800-talet eller slutet av 1700-talet.

Att prata om hur "svenskarna" såg ut på vikingatiden är lika meningsfullt som att prata om hur amerikanerna såg ut på medeltiden (USA fanns inte då).

Trams att hår/ögon-färg skulle utgöra någon "ras" eller "etnicitet".

Svaret på frågan om var de "mörka etniska svenskarna" kommer ifrån är felställd - därför att "svenskheten" är helt enkelt är en etikett som vi som råkar bo här just nu och pratar svenska har satt på oss själva.
Citera
2011-12-02, 00:25
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesfemma
Har inget med Frankrike att göra, Drottningens släkt några generationer tillbaka kommer från ursprungsfolket i Syd-Amerika. Alltså infödingar, riktiga indianer. Därav kungabarnens "mörka" utseende.
wow. Så de är icke-vita. Ännu en anledning att bli av med hela cirkusen.
Citera
2011-12-02, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam

Vem vet vilken hårfärg och ögonfärg de första människorna hade som flyttade in i Sverige för 10-15 tusen år sedan eller när det nu var? Spekulationer!

Folk har flyttat runt, och skaffat barn med alla möjliga människor, det är helt enkelt omöjligt och inte särskilt intressant att säga hur de "ursprungliga svenskarna" såg ut!

Sverige som koncept uppstod för övrigt inte förrän mot slutet av vikingatiden/början av medeltiden. Under lång tid identifierade sig människor med sin landsände: smålänningar, västgötar, upplänningar osv. Hade du frågat någon av dem om de var svenskar kanske de inte först hade förstått vad du menade.

Även när Sverige (och Finland) sedan var ett rike, var begreppet "etnisk svensk" inte till fullo utvecklat. Den romantiska föreställningen om en svensk nation baserad på kultur och språk uppstod under 1800-talet eller slutet av 1700-talet.

Att prata om hur "svenskarna" såg ut på vikingatiden är lika meningsfullt som att prata om hur amerikanerna såg ut på medeltiden (USA fanns inte då).

Svaret på frågan om var de "mörka etniska svenskarna" kommer ifrån är felställd - därför att "svenskheten" är helt enkelt är en etikett som vi som råkar bo här just nu och pratar svenska har satt på oss själva.

Vilken pk-nisse.
Italien då, som efter romarriket fragmenterades in i tysk-romerska riket och sedan fick en massa stater/republiker som blev självständiga fram tills fransmän å spanjorer började klyva landet itu, och senare, 1861 bestämt, blev landet erkänt och självständigt mao nutida "Italien".
Hur ska Italienare, likt mig själv, kunna identifiera med dess historia?
Ska jag kalla det "romersk/tysk-romerska/republikanska staterna/erövringsstat till spanien/frankrike- områdets historia" ?
Kan jag få klumpa ihop detta till Italien tack, utan att du och andra pk-nissar kallar mig fascist och påpekar att Italien är en ny konstruktion.
Man kan vara etnisk Italienskt, vi känner igen varandra i Italien. Vi är även medvetna om att Italien haft massinvandring, norra bla ifrån Tyskland,Schweiz och Österrike medans södra ifrån andra medelhavsländer. Det finns fortfarande en slags etnicitet.
Människor kan faktiskt urskilja Amerikansk-Italienska stadsbor i New York. Jag vet att många åt vänstern inte tror att man kan göra det, men visa mig 10 bilder på japaner, 10 på kineser, 10 på sydkoreaner så ska jag bevisa att man kan se skillnad på länders invånarna tack vare just deras "etnicitet".
Och så har det varit i 100-tals år, tusentals i vissa fall.
Skandinaver är en etnicitet därför är det svårt att urskilja oss åt.
Men ryssar, nope, de har något med kindbenen svårt att förklara men lätta att identifiera med.

Förr har invandrare jämt smält in, anammat kristendomen och sederna i landet.
Det är enbart förens nu vi har invandrare (mestadels araber och afrikaner) som vill ställa krav och förändra samhället. Jag menar, vi har galna muslimer som vill ta ned kristen konst i Italien. För det går inte ihop med Muhammed. Hur ofta hade man sådana problem i Italien? Denna massinvandring av främst muslimer har aldrig skett förr inom Europa , någonsin.
Detta är något nytt. Inte "identiteten" för vad man än kallade nutidens "Italien" så har folkslaget i många tider allierat sig med varandra hur separerade de än var, likt de grekiska staterna under antiken. Sedan att någon inte väljer att kalla det för Italien är irrelevant.
Poängen är att etniciteten och kulturen bestod jämt bland grannländerna.
Senast redigerad av quezen 2011-12-02 kl. 00:58.
Citera
2011-12-02, 00:59
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam

Korkat resonemang, bara för att ett ord inte finns betyder det inte att saken som beskrivs inte finns. Existerande inte grundämnet syre innan någon hittade det och kom på ett namn?
Citera
2011-12-02, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av quezen
Vilken pk-nisse.
Italien då, som efter romarriket fragmenterades in i tysk-romerska riket och sedan fick en massa stater/republiker som blev självständiga fram tills fransmän å spanjorer började klyva landet itu, och senare, 1861 bestämt, blev landet erkänt och självständigt mao nutida "Italien".
Hur ska Italienare, likt mig själv, kunna identifiera med dess historia?
Ska jag kalla det "romersk/tysk-romerska/republikanska staterna/erövringsstat till spanien/frankrike- områdets historia" ?
Kan jag få klumpa ihop detta till Italien tack, utan att du och andra pk-nissar kallar mig fascist och påpekar att Italien är en ny konstruktion.
Man kan vara etnisk Italienskt, vi känner igen varandra i Italien. Vi är även medvetna om att Italien haft massinvandring, norra bla ifrån Tyskland,Schweiz och Österrike medans södra ifrån andra medelhavsländer. Det finns fortfarande en slags etnicitet.
Människor kan faktiskt urskilja Amerikansk-Italienska stadsbor i New York. Jag vet att många åt vänstern inte tror att man kan göra det, men visa mig 10 bilder på japaner, 10 på kineser, 10 på sydkoreaner så ska jag bevisa att man kan se skillnad på länders invånarna tack vare just deras "etnicitet".
Och så har det varit i 100-tals år, tusentals i vissa fall.
Skandinaver är en etnicitet därför är det svårt att urskilja oss åt.
Men ryssar, nope, de har något med kindbenen svårt att förklara men lätta att identifiera med.

Förr har invandrare jämt smält in, anammat kristendomen och sederna i landet.
Det är enbart förens nu vi har invandrare (mestadels araber och afrikaner) som vill ställa krav och förändra samhället. Jag menar, vi har galna muslimer som vill ta ned kristen konst i Italien. För det går inte ihop med Muhammed. Hur ofta hade man sådana problem i Italien? Denna massinvandring av främst muslimer har aldrig skett förr inom Europa , någonsin.
Detta är något nytt. Inte "identiteten" för vad man än kallade nutidens "Italien" så har folkslaget i många tider allierat sig med varandra hur separerade de än var, likt de grekiska staterna under antiken. Sedan att någon inte väljer att kalla det för Italien är irrelevant.
Poängen är att etniciteten och kulturen bestod jämt bland grannländerna.

Jag trodde tråden handlade om de mörkhåriga "etniska svenskarna".

Jag påstår inte heller att den genomsnittlige kinesen inte skulle gå att skilja från den genomsnittlige svensken.

Vad jag vände mig emot var ju att det skulle finnas någon ursprunglig "ren ras" av blonda blåögda svenskar som har bott här sedan urminnes tider och sedan "smutsats ner" av inflyttning.

Sedan när det gäller Italien - italienska språket (vilket egentligen är flera) uppkom under medeltiden någon gång efter Roms nedgång. Författaren Dante var väl en av de första som skrev på italienska om jag minns rätt. Sedan kan man diskutera när "italienarna" uppstod, jag skulle i alla fall inte kalla de gamla romarna italienare, men allt beror på hur man definerar begreppet.

Problemet blir ju när t. ex. jag - med rötter i både Sverige och ett arabiskt land - inte betraktas som "svensk" pga. mitt efternamn, (och kanske mitt utseende) fastän jag bott här hela mitt liv, talar svenska, aldrig har identifierat mig med något annat land.

Så om jag inte har rätt utseende eller efternamn är jag inte svensk? Och om jag påpekar att "svenskhet" och iden om de blonda och blåögda "ursprungliga svenskarna" är kulturella uppfinningar så är jag PK?

give me a break...
Citera
2011-12-02, 01:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Korkat resonemang, bara för att ett ord inte finns betyder det inte att saken som beskrivs inte finns. Existerande inte grundämnet syre innan någon hittade det och kom på ett namn?

Jo, men syre är ju något fysiskt som kan mätas, vägas osv. alltså en rent fysisk egenskap i materien. Begreppet "syre" syftar på en fysisk verklighet i form av atomer.

Begreppet "svensk" däremot finns bara i våra huvuden. Det motsvaras inte av någon fysisk verklighet på samma sätt som syre, utan det är ju våra föreställningar om kultur osv.

Du utgår från att "saken" som ordet "svensk" beskriver alltid har funnits, men om du går tillbaka till vikingatiden pratade de ett språk som du och jag inte skulle förstå (mer likt isländska), de pratade säkert olika språk eller dialekter i olika delar av landet, om de skulle se en blågul flagga skulle de inte förstå vad det var osv. Sverige uppstod när vi började prata om Sverige och tänka på oss själva som svenskar, till skillnad från atomerna som ju fanns redan innan begreppet/ordet för dem fanns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in