2011-11-30, 03:17
Medlem
Hej!

Jag har funderat på att sätta in pengar på ett fasträntekonto. Det jag inte kan hitta information om är huruvida det sker en ränta på ränta effekt på ett sådant konto eller ej? Säg att jag sätter in 100 000 på ett fasträntekonto med 5% ränta med bindningstiden 5 år. Är det enda jag tjänar 5000 kr då?!
Citera
2011-11-30, 07:51
Bannlyst
Det är olika mellan banker, om du sätter in pengar brukar du redan vid insättning få besked hur mycket du har efter t e x 5 år
Citera
2011-11-30, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av missmoi
Hej!

Jag har funderat på att sätta in pengar på ett fasträntekonto. Det jag inte kan hitta information om är huruvida det sker en ränta på ränta effekt på ett sådant konto eller ej? Säg att jag sätter in 100 000 på ett fasträntekonto med 5% ränta med bindningstiden 5 år. Är det enda jag tjänar 5000 kr då?!

Det normala är att räntan kapitaliseras vid spartidens slut, du kan alltså inte räkna med ränta på ränta. I ditt exempel så kommer du att få 5% * 5år * 100.000 = 25.000 kr i ränta minus 30% skatt.

Ett obundet sparande eller ett bundet sparande med kortare bindningstid kan därför ge mer pengar i ränta än ett bundet sparande på lång tid t.ex. 5 år även om räntesatsen är lägre än för det långa bundna sparandet.

Mitt råd är att sätta pengarna på ett 3-månaders konto. Då får du ränta var tredje månad som accumuleras på kontot och du får ränta på ränta.
Citera
2011-11-30, 09:06
Medlem
perfas avatar
Du får 5000 kr per år.

Däremot kan det skilja sig åt ifall du får ut pengar varje år (dvs 5kx5) eller allt på en gång (25x1). Det får du kolla med din bank.
Citera
2011-11-30, 22:26
Medlem
Finns det några banker/institut som erbjuder 5 % på pengarna nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in