• 1
  • 2
2011-11-30, 02:11
Medlem
Vad är den mest grundläggande frågan i människans existens? Svaren är alltid olika beroende på vilken subjekt som svarar men frågan är alltid nödvändigtvis mindre subjektiv än svaret.

Hur överlever man som best?
Hur uppnår man lycka?
Hur lever man ett gott liv?
Vad är meningen med livet?
osv...

Jag är inte alls ute efte svaren. Jag är intresserad av att veta vad ni tycker är den mest grundläggande frågan som rör människan som sådan om det nu finns en sådan. En enda fråga som alla kulturer och raser kan tänka sig ställa om sina liv innan all handling börjar. Varför handla som man gör med andra ord?

Efter en del reflektion verkar det för mig som att den grundläggande nödvändiga handlingen i våra liv sker utan hjälp av förnuft men är istället instinktiv då det handlar om säkerhet och överlevnad.
Citera
2011-11-30, 03:26
Medlem
Som best lever man väl ett jägarliv där man jagar andra djur som står längre ned i näringskedjan? nä, skämt åsido.

Jag tror att frågan om meningen med livet är bland de mest grundläggande. Dock tror jag inte att man i sitt subjektiva tänkande undrar om just denna ganska luddiga fråga. När jag ställer existentiella frågor så undrar jag mer vad meningen med just mitt liv är, hur viktigt det är för världen att just jag finns till och vad som skulle hända om jag dog osv.
Citera
2011-11-30, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bajskotte

När jag ställer existentiella frågor så undrar jag mer vad meningen med just mitt liv är, hur viktigt det är för världen att just jag finns till och vad som skulle hända om jag dog osv.

Just denna inställningen gäller för alla.
Men ändå inte åt för alla...
Om man ställde en frågan till sig själv om vad man vill göra är det mest grundläggande frågan för alla!
Citera
2011-11-30, 20:00
Medlem
Pawlees avatar
“There is but one truly serious philosophical problem, and that is suicide. Judging whether life is or is not worth living amounts to answering the fundamental question of philosophy. All the rest – whether or not the world has three dimensions, whether the mind has nine or twelve categories – comes afterwards."
- Albert Camus

Jag tror han har en poäng.
Citera
2011-11-30, 20:05
Medlem
MeineMeinungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pawlee
“There is but one truly serious philosophical problem, and that is suicide. Judging whether life is or is not worth living amounts to answering the fundamental question of philosophy. All the rest – whether or not the world has three dimensions, whether the mind has nine or twelve categories – comes afterwards."
- Albert Camus

Kan vara bra att börja här ja.
Citera
2011-11-30, 22:37
Medlem
Citat:
- Albert Camus

Intressant perspektiv. Men samtidigt tror jag det finns ett antagande implicit i Camus fråga som skulle kunna leda till en mer grundläggande fråga, nämligen något förknippat med glädje, välmående, meningsfullhet eller något i den stilen. För vilken slutsats man än drar när det gäller att leva eller inte leva kan man alltid fråga sig varför? Varför är livet värt att leva eller inte?
Citera
2011-12-01, 09:19
Medlem
...För att tillägga, Camus fråga är livet värt att leva? beror på hur man värderar livet. Så frågan som borde komma innan är hur ska man värdera livet?
Citera
2011-12-01, 12:51
Bannlyst
Själv undrar jag varför man ens lever, varför finns det liv.
Citera
2011-12-01, 12:57
Medlem
Illusioners avatar
Jag hoppas ju att jag inte är ensam om att ifrågasätta vår existens.
Citera
2011-12-01, 22:31
Medlem
Svar på inlägg: Allt som vi inte förstår, först och främst döden och gud.

Camus har såklart en poäng, existensen omgärdas ständigt av frågor, och orsaken är nyfikenheten. Kanske är det den som gör allt gott och väl.
Citera
2011-12-01, 22:32
Medlem
Nalle-Brums avatar
Citat:
- Albert Camus

Problemet är att bästa sättet att ta reda på huruvida livet är värt att leva är enligt mig att faktiskt leva det. Det är först i efterhand som man på goda grunder kan ta ställning i frågan.
Citera
2011-12-01, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nalle-Brum
Problemet är att bästa sättet att ta reda på huruvida livet är värt att leva är enligt mig att faktiskt leva det. Det är först i efterhand som man på goda grunder kan ta ställning i frågan.

Även om din inte är en fråga i sig så tycker jag att synsättet är väldigt sunt. Det är såklar bara i efterhand som man kan ta ställning till ens livs värde. Så frågan varför leva? verkar inte ha något svar i förhand eftersom man inte har upplevt dess värde än och då inte kan uttala sig om det.
Min trådstart var iof ämnat att fastställa den mest grundläggande frågan för människans existens under antagandet att man faktiskt ska leva den. Så det kanske är så att jag själv i min frågeställning drog förhastade slutsatser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in