2011-11-29, 12:51
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Point proven.
I det fallet hade jag som vållande hellre polisen i telefonen än stått och försökt förklara situationen för någon som tappat fattningen även om resultatet är detsamma försäkringsmässigt.
Dessutom hade jag som vittne hellre anmält den smitande på en gång (och därmed fått veta om denne anmält skadan redan).
Det senare funkade en gång då jag såg en person backa rakt in i sidan på en väktarbil, följde efter dem samtidigt som jag ringde polisen med iakttagelsen. De kom och stoppade bilen på en gång, föraren påstod att han "inte märkt något" trots att förardörren på den påkörda bilen var så intryckt att den inte gick att öppna.
Har för mig en väktare senare nämnde att det blev dagsböter för smitning för föraren.
I det fallet hade jag som vållande hellre polisen i telefonen än stått och försökt förklara situationen för någon som tappat fattningen även om resultatet är detsamma försäkringsmässigt.
Dessutom hade jag som vittne hellre anmält den smitande på en gång (och därmed fått veta om denne anmält skadan redan).
Det senare funkade en gång då jag såg en person backa rakt in i sidan på en väktarbil, följde efter dem samtidigt som jag ringde polisen med iakttagelsen. De kom och stoppade bilen på en gång, föraren påstod att han "inte märkt något" trots att förardörren på den påkörda bilen var så intryckt att den inte gick att öppna.
Har för mig en väktare senare nämnde att det blev dagsböter för smitning för föraren.
Smitning är det ingen nåd på och det tycker jag är bra.
Tycker nästan man skall höja straffet för smitning bara för avskräckningens skull.
Det är ju trotsallt den oskyldiga som får pröjjsa självrisken (om bilen då ens har halvförsäkring, kanske bara har trafik!) medans den skyldiga till det hela kan glatt åka iväg utan några problem alls.
Orsakar någon en skada på min bil ska dom givetvis ta och pröjjsa ut skiten för att få det lagat.
Kvittar om det "bara" är en bil och inte en person. Vissa köper dyra och fina bilar av en anledning och den anledningen är inte att få bilen trashad av idiotiskt folk. Då kan alla lika gärna sitta och köra gamla rostburkar som knappt fungerar.
Var med när någon kärring ställde sin handväska på min fars bil (vad fan är det med det liksom!?) och min far blev flyförbannad på henne och hon förstod ju självklart inte. Det var ju "bara" en bil.