• 2
  • 3
2011-11-29, 12:51
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Point proven.
I det fallet hade jag som vållande hellre polisen i telefonen än stått och försökt förklara situationen för någon som tappat fattningen även om resultatet är detsamma försäkringsmässigt.
Dessutom hade jag som vittne hellre anmält den smitande på en gång (och därmed fått veta om denne anmält skadan redan).
Det senare funkade en gång då jag såg en person backa rakt in i sidan på en väktarbil, följde efter dem samtidigt som jag ringde polisen med iakttagelsen. De kom och stoppade bilen på en gång, föraren påstod att han "inte märkt något" trots att förardörren på den påkörda bilen var så intryckt att den inte gick att öppna.
Har för mig en väktare senare nämnde att det blev dagsböter för smitning för föraren.

Smitning är det ingen nåd på och det tycker jag är bra.
Tycker nästan man skall höja straffet för smitning bara för avskräckningens skull.
Det är ju trotsallt den oskyldiga som får pröjjsa självrisken (om bilen då ens har halvförsäkring, kanske bara har trafik!) medans den skyldiga till det hela kan glatt åka iväg utan några problem alls.
Orsakar någon en skada på min bil ska dom givetvis ta och pröjjsa ut skiten för att få det lagat.
Kvittar om det "bara" är en bil och inte en person. Vissa köper dyra och fina bilar av en anledning och den anledningen är inte att få bilen trashad av idiotiskt folk. Då kan alla lika gärna sitta och köra gamla rostburkar som knappt fungerar.
Var med när någon kärring ställde sin handväska på min fars bil (vad fan är det med det liksom!?) och min far blev flyförbannad på henne och hon förstod ju självklart inte. Det var ju "bara" en bil.
Citera
2011-11-29, 14:07
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Det finns en viss proportionallitetsprincip i det hela också som du helt ignorerar. Och du tolkar det lite som du vill.

Om olycka har skett, ägaren finns inte i närheten. Du står en stund och väntar. Du har en flygtid som väntar och kommer närmare. Det är inte då smitning att ringa polis, be dom dokumentera och skriva ned. Varför? För du har helt plötsligt inte heller någon avsikt att smita. Ägaren till den skadade egendomen kommer vid anmälan till försäkringsbolag och polisanmälan (som alltid ska göras när skadan är orsakad av okänd) få reda på av polisen vem och vilket försäkringsbolag de ska vända sig till. Alternativt kommer en liten lapp från polisen att ditt fordon har varit inblandat i en olycka kontakta försäkringsbolaget/polisen på nummr nedan.

Givet är det alltid bättre med direkt kontakt, men det går inte alltid. och då är polis ett fullgott alternativ.

Om du visste hur ofta jag fått göra detta när jag basade över hemtjänsten.

Och ytterligare en länk:
Parkeringsolycka eller liknande
•Vid parkeringsolycka eller annan egendomsskada ska du kontakta ägaren till bilen eller det påkörda föremålet. Transportstyrelsen kan hjälpa dig att få fram ägaruppgifter från registreringsnumret.
•Sätt också en lapp med dina kontaktuppgifter på vindrutan/platsen.
Får du inte tag på ägaren ska du kontakta Polisen. De noterar olyckan, vilket gör att du inte anklagas för smitning.

http://korkortonline.se/teori/olyckor/

1. Först skriver du att svaret som i alla situationer rekommenderar att inte kontakta ägaren direkt eller lämna en lapp med nödvändig information på den skadade bilen, i syfte att försöka undslippa påföljder, "är ett av de bättre".

2. När rekommendationen ifrågasätts - då den i princip är verkningslös vad gäller att undslippa ansvar, utan i stället leder till att den som vållat skadan riskerar att göra sig skyldig till smitning - byter du fot, vilket inte är ovanligt när det gäller just dig, och målar i stället upp en specifik situation i en tråd där TS undrade om någon generell underrättelseskyldighet gentemot ägaren finns.
Vad du dock helt missat är att jag inleder mitt första inlägg i tråden med att skriva "kontakta ägaren om verklig möjlighet finns", vilket alltså betyder att jag lämnade det generella rådet att kontakta ägaren direkt, samtidigt som jag tog hänsyn till omständigheter där sådan kontakt inte kan krävas på grund av specifika omständigheter.

3. Därefter skriver du det jag från början hävdat; att ägaren ska kontaktas om verklig möjlighet finns.

4. I vanlig ordning när du står med byxorna nere så försöker du öka din trovärdighet genom att skriva att du minsann flera gånger gjort så själv. Jag vet inte hur det är för övriga läsare, men jag har efter flera år i Juridik-forumet svårt att ta dina försäkringar på allvar.

5. Avslutningsvis länkar du till en sida som skriver exakt det jag hävdat hela tiden; att ägaren ska kontaktas i första hand, och att polis ska kontaktas om ägaren inte går att få tag på.

6. Niggah, pleaze.

Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Jämfört med att stanna kvar tills ägaren kommer eller lämna uppgifter direkt till ägaren. Ja du.
Det ena alternativet har en minimal chans att slippa några som helst åtaganden.
Det andra alternativet har en minimal risk att träffa på en psykiskt instabil och möjligen beväpnad person.

Små marginaler, men det är ändå de som finns att räkna med.
För oss som lever i den verkliga världen är sannolikheterna så små att de är försumbara, särskilt som vi även tar risken att göra oss skyldiga till smitning i beaktande.
Senast redigerad av Onutio 2011-11-29 kl. 14:12.
Citera
2011-11-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
För oss som lever i den verkliga världen är sannolikheterna så små att de är försumbara, särskilt som vi även tar risken att göra oss skyldiga till smitning i beaktande.

Du kan omöjligt dömas för smitning om du meddelat polis innan du avvikit från olycksplatsen, den risken är lika med noll.
Även om jag skulle ha både papper och penna i bilen så är det inte särskilt sannolikt att pennan fungerar efter att ha legat oanvänd genom två vintrar.

Finns gott om exempel på folk som inte kan bete sig civiliserat när något händer:
https://www.flashback.org/t1214242
https://www.flashback.org/t1158618
Bara några exempel ur den verkliga världen utan att ens något fordon blivit skadat.

Förutom att köra försiktigt tänker jag aldrig ta risken att bli påhoppad av någon adrenalinpumpad berikare på en parkeringsplats.
Citera
2011-11-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
1. Först skriver du att svaret som i alla situationer rekommenderar att inte kontakta ägaren direkt eller lämna en lapp med nödvändig information på den skadade bilen, i syfte att försöka undslippa påföljder, "är ett av de bättre".

2. När rekommendationen ifrågasätts - då den i princip är verkningslös vad gäller att undslippa ansvar, utan i stället leder till att den som vållat skadan riskerar att göra sig skyldig till smitning - byter du fot, vilket inte är ovanligt när det gäller just dig, och målar i stället upp en specifik situation i en tråd där TS undrade om någon generell underrättelseskyldighet gentemot ägaren finns.
Vad du dock helt missat är att jag inleder mitt första inlägg i tråden med att skriva "kontakta ägaren om verklig möjlighet finns", vilket alltså betyder att jag lämnade det generella rådet att kontakta ägaren direkt, samtidigt som jag tog hänsyn till omständigheter där sådan kontakt inte kan krävas på grund av specifika omständigheter.

3. Därefter skriver du det jag från början hävdat; att ägaren ska kontaktas om verklig möjlighet finns.

4. I vanlig ordning när du står med byxorna nere så försöker du öka din trovärdighet genom att skriva att du minsann flera gånger gjort så själv. Jag vet inte hur det är för övriga läsare, men jag har efter flera år i Juridik-forumet svårt att ta dina försäkringar på allvar.

5. Avslutningsvis länkar du till en sida som skriver exakt det jag hävdat hela tiden; att ägaren ska kontaktas i första hand, och att polis ska kontaktas om ägaren inte går att få tag på.

6. Niggah, pleaze.

Vet du vad. HAr du läst ens mina inlägg?

1. Jag tycker fortfarande att Harelquins är ett av de bättre som fanns. Att kategoriskt gå på det kalmar2004 skrev blir fel. § låter hårdare än vad verkligheten är. Jag har inte någonstans skrivit om några generella tips. Det jag hävdat längs vägen är att rapportera till polis, är att fullgöra sin skyldighet om ägaren inte nås. detta finns i mitt inledande inlägg nr 13.

2. nummer 13 och 17 säger samma sak, kontakta polisen innebär att du itne döms för smitning. 17 var en kommentar direkt på dit inlägg nr 16 där du påstår "Att i stället kontakta polisen i hopp om att på så sätt undslippa eventuella påföljder är bara okunnigt" rättsfallen i samma inlägg, får du gärna publicera för där påstår just du, ,att " Det finns rättsfall där den som förorsakat en olycka dömts för smitning trots att denne inte hade för avsikt att smita från eventuella påföljder". Vilket i sig inte stämmer, så länge du fullgjort din plikt att lämna nummer till ägaren/polis.

3. Detta har jag hävdat sedan inlägg 15, innan du ens skrev första inlägget.

4. Egen emperi är en evidensgrund, jag har iaf backat upp detta med källor. Vilket förresten du har gett föga få.

5. återigen se inlägg 15, detta har jag hävdat sen början.

För oss som diskuterar juridik så spelar egentligen inte det du kallar verklighet så mycket roll, såvida det inte finns något att backa upp det med.
Citera
2011-11-29, 19:53
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Vet du vad. HAr du läst ens mina inlägg?

1. Jag tycker fortfarande att Harelquins är ett av de bättre som fanns. Att kategoriskt gå på det kalmar2004 skrev blir fel. § låter hårdare än vad verkligheten är. Jag har inte någonstans skrivit om några generella tips. Det jag hävdat längs vägen är att rapportera till polis, är att fullgöra sin skyldighet om ägaren inte nås. detta finns i mitt inledande inlägg nr 13.

2. nummer 13 och 17 säger samma sak, kontakta polisen innebär att du itne döms för smitning. 17 var en kommentar direkt på dit inlägg nr 16 där du påstår "Att i stället kontakta polisen i hopp om att på så sätt undslippa eventuella påföljder är bara okunnigt" rättsfallen i samma inlägg, får du gärna publicera för där påstår just du, ,att " Det finns rättsfall där den som förorsakat en olycka dömts för smitning trots att denne inte hade för avsikt att smita från eventuella påföljder". Vilket i sig inte stämmer, så länge du fullgjort din plikt att lämna nummer till ägaren/polis.

3. Detta har jag hävdat sedan inlägg 15, innan du ens skrev första inlägget.

4. Egen emperi är en evidensgrund, jag har iaf backat upp detta med källor. Vilket förresten du har gett föga få.

5. återigen se inlägg 15, detta har jag hävdat sen början.

För oss som diskuterar juridik så spelar egentligen inte det du kallar verklighet så mycket roll, såvida det inte finns något att backa upp det med.
1. Nu får Einstein bestämma sig, är det generellt bättre att ”kontakta ägaren om verklig möjlighet finns”, eller är det bättre att ” inte lämna någon information alls, men ringa till polisen och meddela vad som hänt och lämna […] uppgifter dit [i stället]”? Att du inte personligen skrivit det generella rådet förtar inte omständigheten att du uppenbarligen anser det i egenskap av ett generellt råd vara ett bra sådant. Så hur ska du ha det?

2. Ditt problem är att du inte förstår att jag inte skrivit att den som kontaktar polisen i stället för fordonets ägare kommer att dömas för smitning, utan endast skrivit att det finns en risk att så sker om det bedöms som att skadevållaren faktiskt kunde lämna sådana nödvändiga upplysningar på plats, genom att till exempel fästa en lapp på det skadade fordonet, om än att risken är en liten sådan. Vidare skrev jag att denna risk inte är värd den närmast obefintliga chansen att eventuellt undkomma påföljder genom att kontakta polisen i stället för fordonsägaren.
Du kan läsa NJA 1974 s. 115 av vilket det framgår att den som förorsakat en olycka dömts för smitning trots att denne inte hade för avsikt att smita från eventuella påföljder.

3, 5. Du får gärna citera den mening i inlägg 15, alltså innan jag äntrade tråden, där du skriver att det är bättre att kontakta fordonsägaren framför polisen om möjlighet finns. Antingen är jag blind eller så far du med osanning.

4. Din egna så kallade empiri är inte vatten värt då det för det första inte är någon rättskälla, och för att du för det andra bevisligen tolkat dina sådana direkt felaktigt tidigare. I framtiden kan du med fördel helt avstå från att lämna sådana som argument för din tes.

6. ”Ni som diskuterar juridik”? Du menar en foliehatt som är rädd för stora stygga invandrare och baserar sina juridiska råd på osannolika scenarier, samt en i bästa fall glad amatör som byter fot snabbare än Juholt och som antingen pyser iväg från trådar där han bevisats ha fel eller in i absurdum insisterar på att han har rätt för att ”han faktiskt varit med om …”?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in