2011-11-28, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det säkraste är ju att inte lämna någon information alls, men ringa till polisen och meddela vad som hänt och lämna dina uppgifter dit.
Du har självklart varken penna, papper eller möjlighet att lämna något på plats.

Om polisen får tag i ägaren så är det värsta som kan hända att du åker på att betala en självrisk på försäkring.
Möjligheten finns ju att ägaren inte svarar på det dolda numret av ren princip, kommer ut och ser sin bil skadad, svär ett tag och skiter i att anmäla. Alternativt upptäcker det långt senare. Då lär inget hända heller.

Citat:
Ursprungligen postat av kolzyra
Tack för svaren, tror kalmar2004 satte punkt för diskussionen

Svaret ovan är ett av de bättre. Du åker inte dit för smitning om du ringer och meddelar skadan till polisen. Du lämnar där uppgifter som gör att försäkringsbolag och utsatt får tag på dig.

På så vis smiter du inte.
Citera
2011-11-28, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Svaret ovan är ett av de bättre. Du åker inte dit för smitning om du ringer och meddelar skadan till polisen. Du lämnar där uppgifter som gör att försäkringsbolag och utsatt får tag på dig.

På så vis smiter du inte.

Jag hittade lite svar som lyder såhär: Att om du på en parkeringsplats backar på och skadar ett annat fordon och inte vidtar någon åtgärd så betraktas det som smitning.

Om du har orsakat en trafikolycka som endast medfört materiella skador, så är du likväl skyldig att uppge ditt namn och din adress till övriga inblandade, liksom att ge dem de upplysningar de önskar om det inträffade. Däremot behöver du inte meddela polisen eller ditt försäkringsbolag.
Citera
2011-11-28, 20:44
Medlem
Citat:
Jag hittade lite svar som lyder såhär: Att om du på en parkeringsplats backar på och skadar ett annat fordon och inte vidtar någon åtgärd så betraktas det som smitning.

Om du har orsakat en trafikolycka som endast medfört materiella skador, så är du likväl skyldig att uppge ditt namn och din adress till övriga inblandade, liksom att ge dem de upplysningar de önskar om det inträffade. Däremot behöver du inte meddela polisen eller ditt försäkringsbolag.

Ja, och denna skyldighet fullgör du genom att ringa och anmäla olyckan till polis.

http://www.lansforsakringar.se/priva...r/default.aspx
"Kontakta polis om du känner dig osäker eller om du vill att polisen ska dokumentera olyckan."

Genom att dokumentera skadan, ringa polis osv så har man just uppfyllt lagparagrafens krav på "att i mån av förmåga medverka till de åtgärder"

backar du på en bil, det blir en buckla eller slår upp dörren i en annan dörr så är det inte skäligt att du missar ditt flyg, därav möjligheten att anmäla skadorna till ex polis. Man fullgör sin skyldighet på detta sätt.
Citera
2011-11-28, 21:17
Medlem
Onutios avatar
Kontakta ägaren om verklig möjlighet finns. Det finns rättsfall där den som förorsakat en olycka dömts för smitning trots att denne inte hade för avsikt att smita från eventuella påföljder. Att i stället kontakta polisen i hopp om att på så sätt undslippa eventuella påföljder är bara okunnigt eftersom polisen ändå ska underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Lämnar du registreringsnumret på den skadade bilden så kommer den som lidit skada alltså med säkerhet att kontaktas. Lämnar du inget sådant så riskerar du att åtalas för smitning, och det hade i så fall varit bättre att inte kontakta polisen överhuvudtaget.
Citera
2011-11-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
Kontakta ägaren om verklig möjlighet finns. Det finns rättsfall där den som förorsakat en olycka dömts för smitning trots att denne inte hade för avsikt att smita från eventuella påföljder. Att i stället kontakta polisen i hopp om att på så sätt undslippa eventuella påföljder är bara okunnigt eftersom polisen ändå ska underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Lämnar du registreringsnumret på den skadade bilden så kommer den som lidit skada alltså med säkerhet att kontaktas. Lämnar du inget sådant så riskerar du att åtalas för smitning, och det hade i så fall varit bättre att inte kontakta polisen överhuvudtaget.

SJälvfallet ska man lämna kontaktuppgifter och uppgifter om dig själv och egendomen som är skadad. Är det enbart egendomskador vid krocken, så kommer inte personen åka dit för smitning, om personen ringer och anmäler skadan.
Citera
2011-11-28, 21:29
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
SJälvfallet ska man lämna kontaktuppgifter och uppgifter om dig själv och egendomen som är skadad. Är det enbart egendomskador vid krocken, så kommer inte personen åka dit för smitning, om personen ringer och anmäler skadan.

Citat:
Att i stället kontakta polisen i hopp om att på så sätt undslippa eventuella påföljder är bara okunnigt eftersom polisen ändå ska underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Lämnar du registreringsnumret på den skadade bilden så kommer den som lidit skada alltså med säkerhet att kontaktas. Lämnar du inget sådant så riskerar du att åtalas för smitning, och det hade i så fall varit bättre att inte kontakta polisen överhuvudtaget.
Vad i det jag skrev var otydligt? Exakt vad har den som orsakat skadan att vinna på att kontakta polisen i stället för den som lidit skada om denne lämnar sådan information att risk för att göra sig skyldig till smitning inte finns?
Citera
2011-11-28, 23:00
Medlem
Citat:
Vad i det jag skrev var otydligt? Exakt vad har den som orsakat skadan att vinna på att kontakta polisen i stället för den som lidit skada om denne lämnar sådan information att risk för att göra sig skyldig till smitning inte finns?

Det finns nog säkert många tillfällen, som jag skrev tidigare om ägaren till den skadade bilen av princip inte svarar på skyddat nummer. Bilen kanske står på ett företag där någon vimsig växeltelefonist i andra delen av landet skiter i det eller att posten delas ut på ett slarvigt sätt, alternativt att ägaren till en lyxig benzo som nån berikare parkerat på handikapplatsen bara är en p-botsmålvakt som bor i ett cykelförråd.
Citera
2011-11-29, 00:41
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det finns nog säkert många tillfällen, som jag skrev tidigare om ägaren till den skadade bilen av princip inte svarar på skyddat nummer. Bilen kanske står på ett företag där någon vimsig växeltelefonist i andra delen av landet skiter i det eller att posten delas ut på ett slarvigt sätt, alternativt att ägaren till en lyxig benzo som nån berikare parkerat på handikapplatsen bara är en p-botsmålvakt som bor i ett cykelförråd.
Jo, för det är ju väldigt sannolikt scenarier du målar upp; att någon av principiella skäl överlag inte svara när någon annan ringer med skyddat nummer, att personen inte frångår sin starka principiella övertygelse i nära anslutning till att dennes fordon skadats, att posthanteringen hanteras undermåligt samtidigt som den skadedrabbade är en väldigt principfast person gällandes skyddade nummer, att en receptionist inte sköter sin primära arbetsuppgift - att vidarebefordra mottagna meddelande - särskilt när företaget lidit skada och den som lämnade meddelandet är polisen, eller att den som står uppskriven som ägare till det skadade fordonet är en målvakt som inte kontaktar den verkliga ägaren.

Dessa väldigt sannolika omständigheter är värda risken att det kan bedömas funnits någon närvarande som kunde ta emot uppgifter och upplysningar i direkt anslutning till olyckan, eller att det bedöms som att den som vållat skadan lämnade olycksplatsen utan att ha gjort något allvarligt försök att fullgöra sin underrättelseskyldighet gentemot ägaren.

Av ren nyfikenhet, hur stor procentuell chans att undslippa eventuella påföljder bedömer du att den som orsakat en trafikolycka har genom att kontakta polisen i stället för fordonets ägare?
Citera
2011-11-29, 08:44
Medlem
Citat:

Det finns en viss proportionallitetsprincip i det hela också som du helt ignorerar. Och du tolkar det lite som du vill.

Om olycka har skett, ägaren finns inte i närheten. Du står en stund och väntar. Du har en flygtid som väntar och kommer närmare. Det är inte då smitning att ringa polis, be dom dokumentera och skriva ned. Varför? För du har helt plötsligt inte heller någon avsikt att smita. Ägaren till den skadade egendomen kommer vid anmälan till försäkringsbolag och polisanmälan (som alltid ska göras när skadan är orsakad av okänd) få reda på av polisen vem och vilket försäkringsbolag de ska vända sig till. Alternativt kommer en liten lapp från polisen att ditt fordon har varit inblandat i en olycka kontakta försäkringsbolaget/polisen på nummr nedan.

Givet är det alltid bättre med direkt kontakt, men det går inte alltid. och då är polis ett fullgott alternativ.

Om du visste hur ofta jag fått göra detta när jag basade över hemtjänsten.

Och ytterligare en länk:
Parkeringsolycka eller liknande
•Vid parkeringsolycka eller annan egendomsskada ska du kontakta ägaren till bilen eller det påkörda föremålet. Transportstyrelsen kan hjälpa dig att få fram ägaruppgifter från registreringsnumret.
•Sätt också en lapp med dina kontaktuppgifter på vindrutan/platsen.
Får du inte tag på ägaren ska du kontakta Polisen. De noterar olyckan, vilket gör att du inte anklagas för smitning.

http://korkortonline.se/teori/olyckor/
Senast redigerad av tardumej? 2011-11-29 kl. 08:46.
Citera
2011-11-29, 09:37
Medlem
Citat:
Av ren nyfikenhet, hur stor procentuell chans att undslippa eventuella påföljder bedömer du att den som orsakat en trafikolycka har genom att kontakta polisen i stället för fordonets ägare?

Jämfört med att stanna kvar tills ägaren kommer eller lämna uppgifter direkt till ägaren. Ja du.
Det ena alternativet har en minimal chans att slippa några som helst åtaganden.
Det andra alternativet har en minimal risk att träffa på en psykiskt instabil och möjligen beväpnad person.

Små marginaler, men det är ändå de som finns att räkna med.
Citera
2011-11-29, 11:55
Medlem
Facades avatar
Citat:
Är det en skyldighet att göra detta?

Men är du helt jävla pantad i huvudet eller? Klart som fan det är det!
Du har ju för fan orsakat en skada på en annan persons bil!
Jagade för några dagar sen en kärring som gjorde det mitt framför ögonen på mig. Fick ju självklart tag på henne och var rent utsagt flyförbannad.
Om du orsakar skada på min bil, VARFÖR ska jag JAG betala MIN självrisk för att få min bil lagad när DU har orsakat skadan!?
Fan vad jag hatar rötägg som dig.
Citera
2011-11-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Men är du helt jävla pantad i huvudet eller? Klart som fan det är det!
Du har ju för fan orsakat en skada på en annan persons bil!
Jagade för några dagar sen en kärring som gjorde det mitt framför ögonen på mig. Fick ju självklart tag på henne och var rent utsagt flyförbannad.
Om du orsakar skada på min bil, VARFÖR ska jag JAG betala MIN självrisk för att få min bil lagad när DU har orsakat skadan!?
Fan vad jag hatar rötägg som dig.

Point proven.
I det fallet hade jag som vållande hellre polisen i telefonen än stått och försökt förklara situationen för någon som tappat fattningen även om resultatet är detsamma försäkringsmässigt.
Dessutom hade jag som vittne hellre anmält den smitande på en gång (och därmed fått veta om denne anmält skadan redan).
Det senare funkade en gång då jag såg en person backa rakt in i sidan på en väktarbil, följde efter dem samtidigt som jag ringde polisen med iakttagelsen. De kom och stoppade bilen på en gång, föraren påstod att han "inte märkt något" trots att förardörren på den påkörda bilen var så intryckt att den inte gick att öppna.
Har för mig en väktare senare nämnde att det blev dagsböter för smitning för föraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in