Citat:
Ursprungligen postat av Onutio
Vad i det jag skrev var otydligt? Exakt vad har den som orsakat skadan att vinna på att kontakta polisen i stället för den som lidit skada om denne lämnar sådan information att risk för att göra sig skyldig till smitning inte finns?
Det finns en viss proportionallitetsprincip i det hela också som du helt ignorerar. Och du tolkar det lite som du vill.
Om olycka har skett, ägaren finns inte i närheten. Du står en stund och väntar. Du har en flygtid som väntar och kommer närmare. Det är inte då smitning att ringa polis, be dom dokumentera och skriva ned. Varför? För du har helt plötsligt inte heller någon avsikt att smita. Ägaren till den skadade egendomen kommer vid anmälan till försäkringsbolag och polisanmälan (som alltid ska göras när skadan är orsakad av okänd) få reda på av polisen vem och vilket försäkringsbolag de ska vända sig till. Alternativt kommer en liten lapp från polisen att ditt fordon har varit inblandat i en olycka kontakta försäkringsbolaget/polisen på nummr nedan.
Givet är det alltid bättre med direkt kontakt, men det går inte alltid. och då är polis ett fullgott alternativ.
Om du visste hur ofta jag fått göra detta när jag basade över hemtjänsten.
Och ytterligare en länk:
Parkeringsolycka eller liknande
•Vid parkeringsolycka eller annan egendomsskada ska du kontakta ägaren till bilen eller det påkörda föremålet. Transportstyrelsen kan hjälpa dig att få fram ägaruppgifter från registreringsnumret.
•Sätt också en lapp med dina kontaktuppgifter på vindrutan/platsen.
•
Får du inte tag på ägaren ska du kontakta Polisen. De noterar olyckan, vilket gör att du inte anklagas för smitning.
http://korkortonline.se/teori/olyckor/