2012-11-23, 15:48
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
- Erik låg för ankar i förra veckan. Han mådde tjyvis.

Att ligga "för ankar" används nog fortfarande. Däremot att "må tjyvis" är nog ett uttryck, som håller på att försvinna. Själv roas jag av att ibland använda varianten "må tjyvtjockt"..

"Fikon fick du, Zacharias!", sade man förr i tiden, till någon, som man antingen lurat, eller till någon, vars förväntningar inte infriats. uttrycket fick emellertid dålig klang, kom kanske att betraktas som lite antisemitiskt, varpå det kortades ned till "där fick du fikon!"

Uttrycket "må tjyvis" använder både jag och min sambo i förekommande fall. Det är däremot sällan jag hör någon annan använda det. Det är väl en förkortning av "må tjyvtjockt".

Med Vänlig Hälsning

Petter Eremiten
Citera
2012-11-24, 03:48
Medlem
"En schysst kille!" säger nog en hel del av oss än i dag.

Men hur många är bekanta med den gamla korrekta skriftformen - juste?
Citera
2012-11-24, 09:29
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Romani-kopplingen i språket måste ha sociologiska orsaker – vilket är en truism. Som så ofta har sociologin praktiska moment. Jag kan tänka mig att en viss andel romer fann plats i det vi i dag kallar serviceyrken, samtidigt som boendet blev stationärt i storstaden Stockholm.

Vad jag vet så är inflödet av romani-ord helt marginellt i göteborgsk slang.
Härom dan råkade jag bli varse att Syrak var en biblisk figur och på katekesläsningstiden och innan, en någorlunda väletablerad mytisk och språklig referens. Jag hade tidigare alltid trott, som andra här ovan, att slanguttrycket bara var en variant på sur. Jag grubblade och kunde inte förstå vad den vise Syrak skulle kunna ha med surhet att göra. Referensen till romani som jag fann här är mycket upplysande.
Även om jag bara hört uttrycket i Göteborg så kan jag nu erinra mig att jag hört det i mindre bemedlade kretsar och bland människor som kommer ur ganska rotlösa släktförhållanden. Platsen för min observation ger alltså inget stöd för att uttrycket ursprungligen skulle ha etablerats i Göteborg.
Citera
2012-11-24, 11:14
Medlem
Barney Calhouns avatar
"Spisa plattor" var ju faktiskt ett tag sen man hörde,

Ordet Digitalkamera är väl starkt försvinnande med.
Hör visserligen någon gamling säga det ibland.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2012-11-24 kl. 11:15. Anledning: stavfel
Citera
2012-11-24, 13:23
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
"Spisa plattor" var ju faktiskt ett tag sen man hörde,

Ordet Digitalkamera är väl starkt försvinnande med.
Hör visserligen någon gamling säga det ibland.
Ja, numera kallas det att käka lasagne när man spisar plattor.

Det är när man behöver ange en speciell kategori som man säger digitalkamera eller analogkamera. På 1980-talet var det ingen som fotograferade med analogkamera, trots att det var precis vad de gjorde. När bicykeln dominerade helt över andra cyklar så släppte man prefixet bi- utom för trehjulingar etc.
Citera
2012-11-24, 15:22
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quality1939
"En schysst kille!" säger nog en hel del av oss än i dag.

Men hur många är bekanta med den gamla korrekta skriftformen - juste?

Jag förknippar stavningarna schys(s)t och sjyst med betydelsen "snäll" och juste med betydelsen "hederlig", fast det är samma uttal och i grunden samma ord. Stavningen just har jag stött på, men ganska sällan. Jag har då alltid läst det som det andra ordet just (som i "just nu"), för att några ord senare komma på att det är schyst skribenten menar.
Citera
2012-11-24, 15:33
Medlem
aisha51s avatar
Jag har inte läst hela tråden men däremot läste jag en gammal deckare för några veckor sedan.
Ursäkta om de här orden redan tagits upp men bovarna var rädda för bylingen, att någon hade tjallat. De höll till i en liten lya och frågade vad skorpan gäspade och fick till svar" kvart över draghålet". Det fanns många fler gamla slanguttryck som jag inte minns.
Citera
2012-11-24, 15:34
Medlem
BerusadeNisses avatar
Ingen säger nog 'Hyvens' längre. Eller?
Edit: Förutom jag, alltså.
Senast redigerad av BerusadeNisse 2012-11-24 kl. 15:36.
Citera
2012-11-24, 15:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
"Pluska" är det enda jag hört om den saken.

Hur är det med "dora" för fönster, används det fortfarande?

Den hade jag glömt. Inte hört den sen jag var liten.
Citera
2012-11-24, 15:56
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag ber om ursäkt om någon redan tagit upp dem men "sala" och "hela" är uttryck som jag var för ung för i början på 90-talet. En äldre soldatbroder på en repövning frågade om vi skulle sala till en hela, vilket det tog lite följande prat för att jag skulle förstå vad det betydde.
Citera
2012-11-24, 15:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Säkert mossigt idag: Vad gäspar skorpan?

Fast det var väl påhittad slang i Trazan och Banarne.
Citera
2012-11-24, 16:04
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKjell
Lägg ägg, vad det (tack och lov) länge sedan man hörde.

Lägg två, det tjänar bonden på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in