2011-11-28, 00:48
Medlem
Hej!

Har under de senaste månaderna märkt att mina händer reagerar onormalt vid kyla:

*I somras när jag hjälpte till att måla huset kunde jag inte klättra barhänt uppför ställningen på morgonen för att kylan från järnrören framkallade smärta i händerna. Var tvungen att gå och och skölja med varmt vatten för att bli av med smärtan.

*I slutet av sommaren när det fortfarande var gränsfall att ha T-shirt på sig och jag cyklade märkte jag när jag kom hem att jag hade exem över armarna, som avtog efter hand som jag blev varm igen.

*Ikväll när jag och några vänner var nere vid stranden och tittade på stormen Berit kände jag hur händerna började svullna igen. När vi kom hem var de så svullna att jag inte ens kunde se knogarna på min vänstra hand, och knappt på den högra. Fingrarna var säkert 20% tjockare än vad de brukar vara också.

Är det någon som vet vad detta beror på? Känns inte som något allvarligt, men är lite obehagligt just för att ingen annan verkar uppleva det.
Citera
2011-11-28, 00:50
Medlem
johanness avatar
jag vet inte vad dina symptom beror på men i ditt ställe skulle jag nog använda handskar i förebyggande syfte i stället för att blaska med varmvatten etc.
Citera
2011-11-28, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
jag vet inte vad dina symptom beror på men i ditt ställe skulle jag nog använda handskar i förebyggande syfte i stället för att blaska med varmvatten etc.

Det är ju inte där problemet ligger. Självfallet vet jag att jag kan förebygga det, men jag vill veta vad det beror på.
Citera
2011-11-28, 01:55
Medlem
trallskruvs avatar
Kan det vara så att du är allergisk mot kyla? Det kallas köld urtikaria, svullnad och utslag är symtom man kan få. Kan vara värt att kolla upp lite nogrannare kanske?
Citera
2011-11-28, 03:44
Medlem
bleh1s avatar
Jag har ett liknande problem även fast det inte verkar vara precis samma då inte mina fingrar sväller upp. Men jag knäckte knogarna mycket när jag var yngre.

Hursomhelst när jag fryser om händerna och dom börjar värmas upp igen så ilar det i alla knogarna så jag vet inte vad jag skall ta mig till knappt. Om det är någon som vet om det finns något att göra åt det vore jag tacksam.
Citera
2011-11-28, 08:17
Medlem
Köldallergi? Det har jag och det är riktigt jobbigt på höst och vinter. Vantar och halsduk åker på tidigt och jag har alltid antihistamin med mig som jag kan stoppa i mig om jag känner att jag börjar bli dålig.
Citera
2011-11-28, 09:20
Medlem
Tack så mycket för alla svaren! Låg och funderade innan jag somnade igår, och ju längre jag tänkte desto fler tillfällen när detta inträffat kom jag på, t. ex. utslag över bröstet när jag badat på sommaren osv. Ska gå till en läkare med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in