2005-01-04, 21:46
Medlem
Dexters avatar
Köpte en bit parmesanost för nån månad sen och efter användning lade jag den i en plastpåse i kylen. När jag skulle använda den idag var det en massa mögelfläckar på den... Iofs bara att skära bort möglet och använda, men...

...har jag förvarat den fel? Jag trodde att en sån torr/hård ost skulle hålla sig ungefär hur länge som helst..
Citera
2005-01-04, 21:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Köpte en bit parmesanost för nån månad sen och efter användning lade jag den i en plastpåse i kylen. När jag skulle använda den idag var det en massa mögelfläckar på den... Iofs bara att skära bort möglet och använda, men...

...har jag förvarat den fel? Jag trodde att en sån torr/hård ost skulle hålla sig ungefär hur länge som helst..
Det bästa borde väl vara att ha den i frysen om man inte använder det så mycket.
Citera
2005-01-04, 22:00
Medlem
Dexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Det bästa borde väl vara att ha den i frysen om man inte använder det så mycket.

Flyttar den genast från kylen till frysen....
Citera
2005-01-04, 22:02
Medlem
Boddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter
Flyttar den genast från kylen till frysen....

Kollade med min donna som är i "ostbranschen" och hon säger att det funkar utmärkt att ha den i frysen. Den kan ligga i max två månader och när du ska använda den så tina upp den i kylen för att göra det sakta!
Citera
2005-01-04, 22:14
Medlem
Dexters avatar
Behöver man ens tina den, om man ändå bara ska riva lite över pastan???
Citera
2005-01-04, 22:21
Medlem
Boddies avatar
Nja, den smulas sönder lättare då och det blir mindre smak på osten, mycket mindre!
Citera
2005-01-05, 20:37
Medlem
StigAllans avatar
Dela ostbiten och ha hälften i frysen och resten i kylen.
Då är det bara att plocka fram frysbiten när kylbiten håller på att ta slut.
Osten går även att dela i fler bitar än två om åtgången är liten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in