• 1
  • 2
2011-11-26, 16:25
Medlem
TransitGlorias avatar
från http://www.svd.se/kultur/ny-tjejtidn...ment-372703803

" Den nya tidningen Lotus Magazine påminner om de andra tjejtidningarna på marknaden, men trots liknande innehåll är skillnaden stor. Den är för tjejer som gillar tjejer. Med hjälp av bidrag från EU-projektet Ung och aktiv har Cajsa-Lisa Linder Lodén, Klara Rosenlund och Christoffer Friman startat ett helt nytt livsstilsmagasin. Grundarna hoppas att magasinet ska vara ett alternativ till de tidningar som unga kvinnor läser i dag.

Lotus ska kännas som en vanlig tjejtidning, fast för lesbiska tjejer, säger chefredaktören Cajsa-Lisa Linder Lodén. "

Diskussionsunderlag:

Är detta ett krystat men lyckat sätt att parasitera på samhället på ett politiskt korrekt sätt, eller har denna tidning faktiskt någon plats i marknaden? Betrakta omslaget, som verkar gjort av en 12-åring:

http://lotusmagazine.se/frontpage.html

Det vore toppen om några flashbackflator kunde delge sin åsikt!
Citera
2011-11-26, 16:35
Medlem
Vill tillräckligt många betala för tidningen så är det bra och då behövs den. Behöver den EU-bidrag för att överleva så är det fel.

Att dom skriver om en ”bidrottning” redan på omslaget avskräcker mig lite, jag vill läsa om fina femme-flator och inte bisexuella som velar fram och tillbaka.

Papperstidningar köper jag inte, om den kommer som elektronisk utgåva kanske jag kan köpa några provnummer.
Senast redigerad av Silikat 2011-11-26 kl. 16:41.
Citera
2011-11-26, 16:36
Medlem
HerrPs avatar
Magasin av alla de slag dyker upp. Inget konstigt med det. Kan finnas bra med annonspengar i det. Jag är förvånad att det inte redan finns en sån här tidning redan.

Troligen kommer den inte att överleva särskilt länge, men den kan nog hinna dra in lite stålar i alla fall innan den somnar in.
Citera
2011-11-26, 16:52
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Vill tillräckligt många betala för tidningen så är det bra och då behövs den. Behöver den EU-bidrag för att överleva så är det fel.

Det var detta jag tänkte på. Enligt skaparna:

"Vår tanke är att fylla ett tomrum som länge funnits i medievärlden, där det i dagsläget finns 3 tidningar för HBTQ personer. Den ena är ett renodlat magasin för gaykillar, den andra tycker vi inte tar sig an intressefrågor för tjejer (homo/bi och queer), den tredje är en tidning som ges ut av RFSL och skildrar HBTQ samhället i Sverige och världen ur ett mer eller mindre aktivistiskt perspektiv. Dessutom finns det idag en rad magasin riktat till heterosexuella tjejer (magasin som i regel är oerhört stereotypa)."

Jag är förvisso ingen flata, men jag har svårt att se tomrummet. Om det hade funnits så länge borde väl normala marknadskrafter ha fyllt det för länge sedan? Det renodlade lesbiska magasinet "Corky" t ex som RFSL forcerade verkar ha tynat bort i glömska, hade de inte tillräckligt med glamourreportage?
Citera
2011-11-26, 16:54
Medlem
F-U-2s avatar
Jag kommer lätt köpa den
Tycker att det verkar vara en trevlig liten blaska dom knåpat ihop.
Perfekt att ligga å slöläsa liksom, inte massa politik å sånt som man långt ifrån alltid sugen på att diskutera.
Lite fina kläder, nån gullig story, lite sex och sen nåt litet oseriöst test att sitta å kryssa.
Shit vad jag längtar till sommaren, detta skulle vara en toppentidning att läsa på stranden
Lättsmält och glatt.
Citera
2011-11-26, 17:14
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-U-2
Jag kommer lätt köpa den
Tycker att det verkar vara en trevlig liten blaska dom knåpat ihop.
Perfekt att ligga å slöläsa liksom, inte massa politik å sånt som man långt ifrån alltid sugen på att diskutera.
Lite fina kläder, nån gullig story, lite sex och sen nåt litet oseriöst test att sitta å kryssa.
Shit vad jag längtar till sommaren, detta skulle vara en toppentidning att läsa på stranden
Lättsmält och glatt.

Ok, cool. Är du lesbisk?
Citera
2011-11-27, 00:03
Medlem
Kingen_kings avatar
Igår när jag var och handlade så räknade jag till 26 olika tidningar för heminredning, en tjock månadstidning om whiskey och 7 olika tidningar om historia...

Så, ja. Det kommer att finnas folk som köper den här tidningen också.
Citera
2011-11-27, 16:33
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Igår när jag var och handlade så räknade jag till 26 olika tidningar för heminredning, en tjock månadstidning om whiskey och 7 olika tidningar om historia...

Så, ja. Det kommer att finnas folk som köper den här tidningen också.

Tja, jag vet inte.. Även om jag blev smått chockad av den vulgära tonen på framsidan så är det väl inte omöjligt att ngt sånt här kan flyga. Men tveksamt skulle jag säga. Det där med heminredning och whiskey är ju rätt trendigt nu, så målgruppen är betydligt större. Jag gissar att den inte kommer bära sig själv.
Citera
2011-11-30, 23:49
Medlem
Devochkas avatar
Jag kommer lätt köpa den!

Vi lever i ett heteronormativt samhälle och därmed är veckotidningarna inriktade på heterosexuella tjejer. Så det är fan på tiden att där iaf kommit EN svensk tjejtidning som inriktar sig speciellt till bi-sexuella och gay tjejer.

Kan ju även vara bra och intressant för t. ex föräldrar vars barn, familjemedlem kommit ut, eller något ditåt.
Citera
2011-12-01, 00:06
Medlem
Flator är en högljudd men lite grupp,blaskan läggs ner snart om dom inte får statligt presstöd!
I redaktionen består 33 % av en man!!!Han är säkert bajspackare,men flator gillar ju inte bajspackare!
Citera
2011-12-01, 01:01
Medlem
F-U-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Ok, cool. Är du lesbisk?
Jag är bi, men föredrar brudar på det stora hela kan man väl säga...
Citera
2011-12-01, 12:56
Medlem
Iron1707s avatar
Tjena,
jag har köpt tidningen och läst den och tyckte att den var ganska bra. Den var som nån sa tidigare lite väl inriktad till bi och femme tjejer men annars rätt nice.

Jag tycker att det är viktigt att det finns såna tidningar på marknaden. Homosexuella tjejer är också en del av samhället, lika mycket som whisky älskande gubbar.

Har många gånger läst Cosmopolitan och Glamour och stört mig på att allt hela tiden handlar om att en mode medveten tjej har en fotbolls intresserad kille. Kanske flera börjar tänka i nya banor och den här tidningen hjälper till.

Iron
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in