• 1
  • 2
2011-11-26, 15:19
Medlem
Jag har en hel rådjurssadel och tänkte använda ben och rens för att koka en rådjursfond imorgon. Min plan är att göra den som en vanlig kalvfond men utan tomatpure. Hade tänkt sjuda cirka 8 timmar.

Låter detta vettigt eller har någon bättre förslag? Fonden ska sedan få bli bas till en förrätt med rådjur på nyår...

/Martin
Citera
2011-11-26, 15:33
Medlem
carlankas avatar
Rådjursfond heter det, det är bara att lägga i vatten så det precis täcker, häll i några pepparkorn och lite lök
Var det kanske rödvinssås du tänkte på när du skrev kalvfond?
För du ska inte ha någon tomatpuré i fonden, du kan dock ha det i rödvinssåsen.
Citera
2011-11-26, 16:15
Medlem
svinpäls7s avatar
Håller precis i detta nu att koka en fond enligt detta recept.

http://birgittahoglundsmat.wordpress...or-och-soppor/

Har tyvärr inte tillgång till rådjur utan får nöja mig med ben av nöt
Citera
2011-11-26, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka
Rådjursfond heter det, det är bara att lägga i vatten så det precis täcker, häll i några pepparkorn och lite lök

Ok, i min värld bränner man kalvbenen med tomatpure innan man kokar kalvfond men det kan göras på olika sätt.

Någon synpunkt på koktiden? Borde den kortas eftersom rådjuret har spädare ben än kalv?

/Martin
Citera
2011-11-26, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Håller precis i detta nu att koka en fond enligt detta recept.

http://birgittahoglundsmat.wordpress...or-och-soppor/

Har tyvärr inte tillgång till rådjur utan får nöja mig med ben av nöt

Tack, ser bra ut!

/Martin
Citera
2011-11-27, 13:08
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Ok, i min värld bränner man kalvbenen med tomatpure innan man kokar kalvfond men det kan göras på olika sätt.

Någon synpunkt på koktiden? Borde den kortas eftersom rådjuret har spädare ben än kalv?

/Martin

8h är lite överkurs för rådjur. Jag skulle säga 4-5h. Då kommer du fått ut alla smaker. Anledningen till att man kokar t.ex kalvfond/oxefond o kyckling 8h beror på att man vill få ut alla lim ämnen som finns i benen så fonden blir tjock o fin i konsistens. Men rådjur/ren har inte lika kraftiga lim ämnen så därför behöver man inte koka fonderna lika länge
Dock skadas ju inte fonden ifall den sjuder 8h men de behövs bara verkligen inte
Citera
2011-11-27, 13:48
Medlem
christerys avatar
En trevlig mire poix är ju nödvändig, tiden för rådjur har jag inte koll på. Men tomater skulle jag tillreda vid sidan om när man rostar. Tiderna har jag en känsla av är olika.

Men funkar det utan att tomaten känns rå, så why not...
Citera
2011-11-27, 19:31
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlanka

Tomatpure kan, och brukar man ha i diverse olika fonder.
Citera
2011-11-28, 00:06
Medlem
Apppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martin.F
Jag har en hel rådjurssadel och tänkte använda ben och rens för att koka en rådjursfond imorgon. Min plan är att göra den som en vanlig kalvfond men utan tomatpure. Hade tänkt sjuda cirka 8 timmar.

Låter detta vettigt eller har någon bättre förslag? Fonden ska sedan få bli bas till en förrätt med rådjur på nyår...

/Martin
Spara lite fond och gör en gräddsås också , blir svin bra
Citera
2011-12-03, 20:21
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Att göra en god fond är enkelt, men resultatet är underbart, och man kan använda det till massor av olika såser, vill man att det ska gå något snabbare kan man använda en tryckkokare.
Citera
2011-12-03, 21:14
Medlem
erlgs avatar
Du skall inte bryna benen i smör, det begränsar hållbarheten betydligt och tillför inget i smakhänseende. Ta i stället ungefär två kilo ben och ett halvkilo senor och partyrer och kör in i ugnen på 200C i en timme. Lägg sedan i en kastrull och fyll på med vatten så att det täcker. Tillsätt en morot, en palsternacka, lite selleri, ett halvt äpple och en lök eller två. Gör en bouquet garnie på 10 färska lagerblad, timjan, rosmarin, purjoblad, persilja och några enbär. Släng i några vitpepparkorn och en stjärnanis. Låt koka i ett par timmar. Sila fonden och låt koka ner till en fjärdedel.
Citera
2011-12-04, 14:16
Medlem
Bedragens avatar
Jag håller just nu på att koka fond av två hjortsadlar, följer: http://birgittahoglundsmat.wordpress...or-och-soppor/ recept.

Min fråga är när det står o kokar i 5-6 timmar ska det kokas med eller utan lock? Just nu kör jag med lock för att det inte ska reduceras förens det har silats, någon med bättre vetande?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in