• 1
  • 2
2011-11-26, 14:33
Medlem
Romiregnets avatar
I tisdags (22/11) var jag hos tandläkaren och drog ut en hörntand i underkäken.
Nu fyra dagar senare tycker jag att läkningprocessen skulle kommit lite längre än vad den gjort.

Har en molande värk när jag inte går på värktabletter.
I hålet efter tanden är det en gråbrun fast "sörja" med vita prickar på typ.
Det luktar och smakar skit.
Jag har ingen feber eller några andra tecken på infektion.

Tandläkaren missade visst att informera om att man skulle ha ett bakteriedödande munskölj efteråt.
Det tog jag reda på dagen efter, köpte nån colgateflaska som det stod att
det var bakteriedödande på.
Har sköljt med whiskey ett par gånger också, känns lite bättre

Är detta normalt för läkningsprocessen eller har jag fått en infektion?
Citera
2011-11-26, 14:34
Medlem
tzjs avatar
Det hände mig när jag drog ut en visdomstand för många år sedan.
Det visade sig att jag fått en infektion i hålet, och fick spola rent det hos tandläkaren.

Det var inte alls bekvämt tyvärr. Kontakta din tandläkare, så ordnar det sig.
Citera
2011-11-26, 14:39
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det hände mig när jag drog ut en visdomstand för många år sedan.
Det visade sig att jag fått en infektion i hålet, och fick spola rent det hos tandläkaren.

Det var inte alls bekvämt tyvärr. Kontakta din tandläkare, så ordnar det sig.

Vad gör dom när dom spolar då. Öppnar dom upp såret och kör högtryckstvätten?
Citera
2011-11-26, 14:40
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romiregnet

Typ. På mig klippte han upp stygnen och spolade rent med en saltvattenlösning.
Citera
2011-11-26, 14:41
Medlem
25TaLifes avatar
Citat:

Typ!
Citera
2011-11-26, 14:42
Medlem
Tupelo80s avatar
kan vara normalt, kan vara tecken på infektion. att det luktar illa är inget ovanligt då matrester fastnar i hålet.

har du ingen feber eller kraftig värk tycker jag du kan vänta och se.
att man ska ha bakteriedödande munskölj efter en tandborttagning är inget som man brukar rekommendera utom i speciella fall och oftast då efter operationer.
Citera
2011-11-26, 14:50
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
kan vara normalt, kan vara tecken på infektion. att det luktar illa är inget ovanligt då matrester fastnar i hålet.

har du ingen feber eller kraftig värk tycker jag du kan vänta och se.
att man ska ha bakteriedödande munskölj efter en tandborttagning är inget som man brukar rekommendera utom i speciella fall och oftast då efter operationer.

Nej jag skulle inte kalla det kraftig värk. När iprenen slutar värka så är det mer en molande värk.
Men som sagt inte någon feber eller annat tecken.

Angående matrester i hålet. Är det inte det som skapar infektionen i längden eller kan det läka fint även om det ligger matrester i hålet.
Jag var tvungen att trycka i mig en burksoppa 2-3 timmar efter jag dargit ut tanden för jag skulle dra till jobbet. Då kom det i lite skit i hålet men jag sköljde det rent med vanligt kranvatten.

Operation? Man delade min tand i tre delar, kronan sågade de av, och bände sedan av de två rötterna och drog upp en i taget. Räknas det som operation?
Citera
2011-11-26, 14:58
Medlem
Tupelo80s avatar
vid operation fäller man lambå, dvs skär loss en bit av tandköttet för att blotta käkbenet så man kan borra bort lite för att få bort tanden sen syr man efteråt.

matrester går som inte att undvika att få i hålet=) så det är ingen fara..

det viktigaste är att det går åt rätt håll, dvs smärtan idag ska inte vara värre än igår. Man kan ha rejält ont ett par dagar men det ska inte bli sämre och sämre utan snarare bättre och bättre.

som sagt, svårt via dator att ställa diagnos men har du ingen feber, svullnad eller jävulskt ont så tycker jag du kan avvakta, men är det värre idag än det var igår kan det vara tecken på att det går åt fel håll. I så fall bör du kontakta din tandläkare.
Citera
2011-11-26, 15:24
Medlem
Romiregnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tupelo80
vid operation fäller man lambå, dvs skär loss en bit av tandköttet för att blotta käkbenet så man kan borra bort lite för att få bort tanden sen syr man efteråt.

matrester går som inte att undvika att få i hålet=) så det är ingen fara..

det viktigaste är att det går åt rätt håll, dvs smärtan idag ska inte vara värre än igår. Man kan ha rejält ont ett par dagar men det ska inte bli sämre och sämre utan snarare bättre och bättre.

som sagt, svårt via dator att ställa diagnos men har du ingen feber, svullnad eller jävulskt ont så tycker jag du kan avvakta, men är det värre idag än det var igår kan det vara tecken på att det går åt fel håll. I så fall bör du kontakta din tandläkare.
Ok. Tack för bra svar.
Min stads tandvård har bestämt att man inte har tandproblem över helgen så det är ingen som svarar där. Då är flashback bäst.
Citera
2011-11-26, 21:53
Medlem
Nennenes avatar
Tandläkarna brukar säja att man ska köpa Corsodyl på Apoteket....det är bakteriedödande.
Citera
2011-11-29, 18:35
Medlem
Romiregnets avatar
Har köpt Corsodyl och har använt det i två dagar och smaken och lukten är sånär som borta nu. Däremot gör det fortfarande ont. Och det är ett hålrum där tanden satt. Kommer det hålet att växa igen?
Citera
2011-11-29, 19:53
Medlem
MisterMGMTs avatar
Citat:
Har köpt Corsodyl och har använt det i två dagar och smaken och lukten är sånär som borta nu. Däremot gör det fortfarande ont. Och det är ett hålrum där tanden satt. Kommer det hålet att växa igen?

Har också opererat bort båda mina visdomständer i underkäken. Hade ont konstant i 6-7 dagar med de värsta smärtorna de första dagarna. Blev ganska många smärtstillande tabletter så klart. Fick rådet att variera med tabletterna. Var tredje gång var tabletten av ett annat märke (Alvedon 2 gånger och sedan 1 Ipren). Men som någon skrev så ska det bli bättre med smärtan för varje dag som går.

Drog också på mig en infektion som innebar att jag fick ta Pencillin efter första operationen på höger sida. Och självklart att du har ett hål eftersom en tand som satt där precis tagits bort. Det är det stygnen är till för, att dra ihop "huden" så det läker ihop och tandköttet täcker över hålet.
Kan uppstå problem med hålet med matrester som tar sig in beroende på hur lång tid det tar tills hålet är täckt men när allt är läkt så löser sig problemet.
Kommer ihåg att jag fick dra till tandläkaren någon vecka efter att stygnen tagits bort (operation nummer 2 på vänster sida, någon månad efter första operationen på höger sida) och spola rent det och de la sedan en bomullstuss där, det läkte efter någon dag och har sedan aldrig haft problem med "hålen" som inte finns kvar längre.
Hade turen att vara under 20 år när operationerna ägde rum, var nog 17-18 år så det blev gratis som tur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in