2011-11-25, 19:45
Medlem
Hallå.

Råkade köpa fel magnesium idag(magnesiumhydroxid) då jag besökte det nya apoteken eller "droghandeln".

Har för mig denna magnesium form inte är något höjdare som tillskott och konfronterade hon i kassan men enligt henne var detta bra som tillskott så då köpte jag en burk.

Min fråga då, ska jag slänga skiten eller fortsätta äta den?.

Äter det förövrigt i "terapi" syfte så ligger på en 600mg men äter även conserta för adhd symptom.

Märket är är Gevita 300mg magnesium (80% magnesiumhydroxid).

Otroligt Tacksam för svar.

Mvh
Citera
2011-11-25, 20:53
Medlem
Jag läste att magnesiumcitrat har bättre upptag än magnesiumhydroxid. Dock tror jag inte att det spelar någon större roll.

De flesta människor skulle nog känna av din mängd (600 mg) ganska snabbt när magnesium är laxerande, ät föda &/ sur juice till.
Citera
2011-11-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smorkex
Jag läste att magnesiumcitrat har bättre upptag än magnesiumhydroxid. Dock tror jag inte att det spelar någon större roll.

De flesta människor skulle nog känna av din mängd (600 mg) ganska snabbt när magnesium är laxerande, ät föda &/ sur juice till.

Tack för svar!

Så du tror det är okey att äta ändå då?

Har fått intrycket av att magnesiumhydroxid är en big no no.

Har du någon matnyttig länk kanske? Finns väldigt lite info på nätet om just hydroxid.

Mvh
Citera
2011-11-26, 10:35
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/Milk_of_Magnesia
Citera
2011-11-26, 19:16
Medlem
Hej! Släng skiten. Det är ingenting att ha, kroppen kan inte tillgodogöra sig magnesium i denna förbindelse. Detsamma är det med -karbonater.-oxider är inte bra heller. Magnesiumcitrater fungerar, men man får lätt lös avföring av de. De bästa är chelate (sojaproteinbundna) eller glycinate eller något som är bundet till amino acid. Det finns otroligt många fina preparat, bl.a. transdermal magnesium eller Epsom salt. Om du också behöver calcium, då är det -chelate som är bra eller också sjökoraller, som är en naturpreparat (men dyrt).
Citera
2011-11-26, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irit
Hej! Släng skiten. Det är ingenting att ha, kroppen kan inte tillgodogöra sig magnesium i denna förbindelse. Detsamma är det med -karbonater.-oxider är inte bra heller. Magnesiumcitrater fungerar, men man får lätt lös avföring av de. De bästa är chelate (sojaproteinbundna) eller glycinate eller något som är bundet till amino acid. Det finns otroligt många fina preparat, bl.a. transdermal magnesium eller Epsom salt. Om du också behöver calcium, då är det -chelate som är bra eller också sjökoraller, som är en naturpreparat (men dyrt).

Så kroppen tar inte upp ett skvatt?

Hmm lust att åka tillbaka och köra ner burken i halsen på lkärringen, hur fan får dom sälja det på apoteket isåfall?

Tack så mycket!.
Citera
2018-07-11, 21:17
Medlem
Pudersockers avatar
Jaha har just köpt denna Gevita sju år senare än TS för att den utländska apotekskvinnan inte förstod att jag frågade efter magnesiumcitrat fast jag sa tydligt citrat flera ggr så upprepa hon att den innehåller magnesium... jag hade inte glasögonen med mig så kunde inte läsa själv, men vad jag läser nu verkar inte alla eniga om att de är totalt värdelösa, däremot verkar de sätta bra fart på tarmarna, men det var inte riktigt det jag ville men de ska nog kunna tillföra lite nyttig magnesium kanske ändå lite alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in