• 1
  • 2
2011-11-25, 04:30
Medlem
Drapåtrissors avatar
Ja i natt så sågas tyvärr den numera riksbekanta radiohuseken trots livliga protester ned. Den påstås vara tusen år gammal. Låter väldigt mycket t.om för ett träd. Så hur gamla kan våra ekar bli och vilken trädart har rekord i ålder? Och hur går det att tidsbestämma såpass gamla träd då jag gissar att räkning av årsringar är uteslutet så länge trädet inte sågats ned?
Citera
2011-11-25, 05:22
Medlem
JackBlacks avatar
Det finns typ 600 underarter av ek, sen beror det lite på hur man räknar. Det finns ekar där rotsystemet levt i 13000 år. Men räknar man bara med stammen så finns det ekar som beräknas vara 1500-2000 år.
Citera
2011-11-25, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ja i natt så sågas tyvärr den numera riksbekanta radiohuseken trots livliga protester ned. Den påstås vara tusen år gammal. Låter väldigt mycket t.om för ett träd. Så hur gamla kan våra ekar bli och vilken trädart har rekord i ålder? Och hur går det att tidsbestämma såpass gamla träd då jag gissar att räkning av årsringar är uteslutet så länge trädet inte sågats ned?

Kol14-metoden?

Borrkärneprov...

Man borrar och räknar årsringarna. Sedan så kan man nog med modern teknik scanna ett träd och på det sättet få fram hur gammal det är..

.
Citera
2011-11-25, 06:34
Medlem
twoeggss avatar
Inte äldre än nutidens politiker i alla fall.
Citera
2011-11-25, 06:36
Medlem
Fickludds avatar
Från svenska Wiki: Kvilleken, även kallad Rumskullaeken, i Norra Kvill i Småland anses vara den äldsta eken i Sverige och har beräknats ha en ålder på cirka 1 000 år och en omkrets på 14 meter.
Citera
2011-11-25, 07:01
Medlem
Sommar1193s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Från svenska Wiki: Kvilleken, även kallad Rumskullaeken, i Norra Kvill i Småland anses vara den äldsta eken i Sverige och har beräknats ha en ålder på cirka 1 000 år och en omkrets på 14 meter.
Ja fy fan vilken best den är! Riktigt majestätisk

OnT: Dom gamla ekarna man ser är allt mellan 500-1000 år gamla. Galet.
Citera
2011-11-25, 07:13
Medlem
xayps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Kol14-metoden?

Borrkärneprov...

Man borrar och räknar årsringarna. Sedan så kan man nog med modern teknik scanna ett träd och på det sättet få fram hur gammal det är..

.

Så vitt jag vet slutar man producera kol14 när man dör och sedan kan man genom att känna till halveringstiden räkna ut åldern. Borde alltså bara fungera på döda organiska föremål.
Citera
2011-11-25, 07:46
Medlem
"Ekar (Quercus) kan bli mycket gamla. Gamla ekar är oftast tunnväggiga, med hålrum ända ut i grenarna. Årsringar går därför sällan att räkna långt tillbaka i tiden. Ekars ålder brukar därför uppskattas utifrån deras växtplats, storlek och vitalitet. Ibland går det att använda gamla uppgifter om ett träds omkrets för en åldersuppskattning. "

http://norgig.com/national/se/old_trees.html

Dendrokronologi används ju annars för att bestämma när träd till byggnader fälldes

http://www.byggnadsvard.se/byggnadsk...ingar-ger-svar
Citera
2011-11-25, 09:42
Medlem
Thans avatar
Hade en föreläsare i veckan som påstod att alla träd i världen (iallafall västvärlden) är planterad av människan, dvs har blivit skövlad och omplanterad. Nu tvekar jag på att detta stämmer men det skulle innebära att det inte skulle finnas några ekar äldre än >2000(?) år, eller hur länge människan nu har skövlat träd i större skala.
Citera
2011-11-25, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd

Vårt egna redwood!
Citera
2011-11-25, 10:22
Medlem
En ek kan bli uppemot 1000år, även om de flesta träden aldrig når den åldern.
Man brukar säga att en ek växer under 300år, lever under 300år och sedan långsamt dör under 300år.

Andra träd, tex de amerikanska redwoodträden har jag för mig kan bli mellan 3-5000år gamla.

Åldern kan bedömas på flera olika sätt, mäter man åldern på rotsystemet så kan vissa träd bli ännu äldre än så.

Jag har tex för mig att några forskare kom fram till att världen äldsta träd växer i Sverige. Det var en grupp granar i dalarna som tydligen var uppemot 12000år gamla. De menade att träden stått upp, vält, blivit buskar, rest sig igen och sedan fortsatt så gång på gång under 12000år. Man "bevisade" detta genom att DNA-testa kottar och andra träbitar man hittade direkt under som man KOL14 daterade till den åldern, och DNA-testerna visade tydligen på att det rörde sig om exakt samma träd.
Citera
2011-11-25, 11:03
Medlem
Taktils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elias
En ek kan bli uppemot 1000år, även om de flesta träden aldrig når den åldern.
Man brukar säga att en ek växer under 300år, lever under 300år och sedan långsamt dör under 300år.

Andra träd, tex de amerikanska redwoodträden har jag för mig kan bli mellan 3-5000år gamla.

Åldern kan bedömas på flera olika sätt, mäter man åldern på rotsystemet så kan vissa träd bli ännu äldre än så.

Jag har tex för mig att några forskare kom fram till att världen äldsta träd växer i Sverige. Det var en grupp granar i dalarna som tydligen var uppemot 12000år gamla. De menade att träden stått upp, vält, blivit buskar, rest sig igen och sedan fortsatt så gång på gång under 12000år. Man "bevisade" detta genom att DNA-testa kottar och andra träbitar man hittade direkt under som man KOL14 daterade till den åldern, och DNA-testerna visade tydligen på att det rörde sig om exakt samma träd.

http://info.adm.umu.se/Nyheter/Press...e.aspx?id=3061
http://norgig.com/national/se/old_trees.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här