• 1
  • 2
2005-01-04, 08:51
Medlem
Capones avatar
Man kan ju köpa alkomätare på bensinmackar och liknande, och jag antar att det är nån sån variant som turkarna brukar stå med vid diverse festliga arrangemang och erbjuda alkomätning för en mindre summa pengar.

Dock så kan man inte lita på dessa mätinstrument, och om man blir stoppad av polisen och deras instrument ger utslag så hjälper det inte ett skit att skylla på att man testat med egen utrustning och att den visade grönt.

Min stilla undran är då: varför kan man inte köpa sådana mätare som polisen har? Vill de inte att man ska veta när man är nykter? Jag förstår inte. Hade man kunnat mäta själv så hade man ju kunnat försäkra sig på att man nyktrat till innan man satte sig i bilen. På det sättet hade vi säkert sluppit många fyllekörningar på vägarna, folk som kör "dagen efter" utan att veta säkert om de har alkohol kvar i blodet. Kan det finnas någon vettig anledning? Vad finns det för fördelar med att folk inte har egna mätinstrument?
Citera
2005-01-04, 08:57
Medlem
Polisen vill aldrig att man ska veta hur deras utrustning fungerar och därmed inte sälja såna alkoholmätare till allmänheten.
Citera
2005-01-04, 09:07
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpimmi
Polisen vill aldrig att man ska veta hur deras utrustning fungerar och därmed inte sälja såna alkoholmätare till allmänheten.

Vet du att det är så eller gissar du bara?
Den enda rimliga anledningen vore isåfall om utrustningen är så lätt att lura att de inte vågar låta folk klura med dem själva.
Citera
2005-01-04, 14:21
Medlem
Getings avatar
Kan det inte vara för att man inte ska kunna veta och utgå från att man inte kan köra ? Man kan ju vara rätt dassig utan alkohol i blodet dagen efter...
Citera
2005-01-04, 14:23
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geting
Kan det inte vara för att man inte ska kunna veta och utgå från att man inte kan köra ? Man kan ju vara rätt dassig utan alkohol i blodet dagen efter...

Man kan ju vara dassig av andra anledningar, det är väl ändå en bedömningssak som man själv får avgöra...
Citera
2005-01-04, 14:42
Medlem
Perriss avatar
Minns att jag blev mäkta irriterad för några år sedan på Hutsfredsfestivalen. Där stod farbror haffa i utfarten från den gigantiska parkeringen och lät folk blåsa på löpande band. Självklart strosar vi iväg på eftermiddagen och frågar om man inte kan få sig ett provblås så man vet att man verkligen är OK innan man sätter sig bakom ratten. Icke sa nicke, det gick ju såklart inte alls för sig. Pappa siren ville väl inte förlora sista chansen på den festivalen att sätta klorna i några pundarungar.

/perris
Citera
2005-01-04, 15:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Minns att jag blev mäkta irriterad för några år sedan på Hutsfredsfestivalen. Där stod farbror haffa i utfarten från den gigantiska parkeringen och lät folk blåsa på löpande band. Självklart strosar vi iväg på eftermiddagen och frågar om man inte kan få sig ett provblås så man vet att man verkligen är OK innan man sätter sig bakom ratten. Icke sa nicke, det gick ju såklart inte alls för sig. Pappa siren ville väl inte förlora sista chansen på den festivalen att sätta klorna i några pundarungar.

/perris

Lösning: Åk dit (i passagerarsätet) med nån som är helt nykter, och när polisen sticker fram mätinstrumentet rycker du åt dig det och blåser av bara fan
Citera
2005-01-04, 15:34
Medlem
TTKs avatar
Det måste väl vara så att polisens utrustning omkalibreras/underhålls med jämna mellanrum?

Om sen allmenheten skulle få köpa sånna så skulle de kanske sitta i ett skåp i ett halvår innan de används nästa midsommar, och då är de såpass igendammade att de inte ger utslag alls när man blåser. Och det i sin tur leder till att en massa fyllon beger sig ut på vägarna i tron om att de är helt nyktra och sen när olyckan är framme så gråter de ut i aftonbladet om hur polisens utrustning borde vara garanterat funktionsdugligt och pålitligt.
Citera
2005-01-04, 16:01
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Det måste väl vara så att polisens utrustning omkalibreras/underhålls med jämna mellanrum?

Om sen allmenheten skulle få köpa sånna så skulle de kanske sitta i ett skåp i ett halvår innan de används nästa midsommar, och då är de såpass igendammade att de inte ger utslag alls när man blåser. Och det i sin tur leder till att en massa fyllon beger sig ut på vägarna i tron om att de är helt nyktra och sen när olyckan är framme så gråter de ut i aftonbladet om hur polisens utrustning borde vara garanterat funktionsdugligt och pålitligt.

Har tänkt på det också, men är det verkligen den enda anledningen?
Citera
2005-01-05, 15:53
Medlem
CamoDrakes avatar
Kan det inte vara så att marknaden inte säljer Polisens utrustning pga priset. Jag menar snuten måste ju använda toppkvalitet och jag tvivlar på att den lokala bensinmacken skulle sälja en alkoholmätare för flera tusen när det finns enklare varianter. För övrigt är det ju inte tillräckligt med att blåsa, om man åker dit tar dem ju blodprov också.

//CamoDrake
Citera
2005-01-05, 15:59
Medlem
Mr Coffees avatar
Är i säkra på att de inte går att köpa? Även polisen måste väl ha en återförsäljare. Är de svensktillverkade?
Citera
2005-01-05, 16:15
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CamoDrake
Kan det inte vara så att marknaden inte säljer Polisens utrustning pga priset. Jag menar snuten måste ju använda toppkvalitet och jag tvivlar på att den lokala bensinmacken skulle sälja en alkoholmätare för flera tusen när det finns enklare varianter. För övrigt är det ju inte tillräckligt med att blåsa, om man åker dit tar dem ju blodprov också.

//CamoDrake

Jag tror många hade köpt mätare även om de kostar flera tusen.

Och angående blodprov så tar de inte blodprov om man är grön.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in