2011-11-24, 23:19
Medlem
Hej,

Har en liten fundering ang inkomstkatten.
Jag slutade på mitt fasta jobb efter 4år i juni 2009, vad jag minns så betalades ca 32% av min månadslön i skatt.
Tjänade 24200kr innan skatt, fick ut ca 17000 vad jag minns.
Har precis börjat jobba igen och fått fast jobb med fast månadslön. Fick lönebesked idag då min första lön kommer imorrn, 22000 innan skatt och får ut typ 16800kr efter skatt, kan det verkligen stämma? drygt 23%skatt om jag inte räknat fel.
Förlåt mig men har som sagt vart borta från arbetslivet ett tag och är inte särskilt politiskt insatt what so ever, men är inte 23% på tok för lite?! Har alltid vart inställd på 32-33%skatt?

Har det blivet något fel eller är det bara jag som inte hänger med?
Citera
2011-11-25, 07:01
Medlem
GoteborgsKexs avatar
Det beror lite på. Man har olika skattetabeller för olika stora inkomster. (Bl.a för att inte de som arbetar extra ska betala samma skatt som heltidsanställda.)

Svaret på din fråga är att skatten kommer höjas, antagligen, nästa månad, om inte det så höjs den väl successivt tills den når rätt nivå.
Citera
2011-11-25, 08:08
Medlem
Hej,

Jag har skattetabell A32, lyckades hitta den på skatteverket och de verkar ju stämma i den tabellen..

Hur menar du med att det kommer att gå upp senare? Borde ju vara en och samma % de Drar hela tiden?
Vet ju om att det skiljer mellan olika församlingar, men finns väl inte en chans i havet att det skiljer 10%. Plus att jag bor i samma lägenhet nu som när jag jobbade förut..
Citera
2011-11-25, 08:39
Medlem
leprasjuklings avatar
Du minns helt enkelt fel. Kommunalskatten var kanske 32%, men innan dess skall man dra av grundavdrag och jobbskatteavdrag.

Statens bidrag till att betala kommunalskatten aka jobbskatteavdraget har höjts med några hundralappar sedan 2009. Samtidigt har den allmänna löneavgiften höjts, men det märker man inte på lönebeskedet eftersom arbetsgivaren betalar in den skatten direkt.
Citera
2011-11-25, 09:20
Medlem
Din nuvarande arbetsgivare kan ju omöjligen veta vad du tjänat innan, därför drar de skatt efter en tabell vad du tjänar just nu. Denna tabell är utformad så att det i nästan alla fall betalas in för mycket skatt pga grundavdraget, jobbskatteavdraget osv som du sedan får tillbaka vid deklaration.

23% skattetryck låter normalt för den lönen du har.

http://www.hurmycketskatt.se/
Citera
2011-11-25, 22:53
Medlem
Tror det är jag som är efter, jävligt efter...!

Kan inte få in nånstans i huvet att de bara drar 23% skatt när man alltid (generellt) fått räkna på 32-33%. Har kollat runt på 3-4 olika sidor för att räkna ut lönen, alla säger näst intill likadant. Likaså din du länkade där Kalmar... Har dock lagt märke till att det står 0% på statlig skatt?

Alltså;
Jag kommer att få ut ca 16900kr efter skatt på min 22000kr lön? Ist för de ca 14900kr jag räknat med på 32-33% skatt (som jag kan ta gift på att alla andra jag känner lägger)? Kanske får ringa till skatteverket och höra efter?
Vill inte ha en käftsmäll senare när deklarationen kommer, därför jag undrar lixom. Annars är jag ju bara glad att man tjänar mer - missförstå mig rätt

EDIT-> Jobbskatteavdrag, vad är det?
Senast redigerad av NooBody 2011-11-25 kl. 23:15.
Citera
2011-11-27, 17:18
Medlem
Skatten är progressiv.
Gå in och titta i din tabell för att se vilken skatt arbetsgivaren ska dra på din inkomst.
Observera att skatten endast är preliminär. När du sedan ska deklarera för årets totala inkomster m.m
kan det bli en helt annan skatt.
Citera
2011-11-28, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themillionar
Skatten är progressiv.
Gå in och titta i din tabell för att se vilken skatt arbetsgivaren ska dra på din inkomst.
Observera att skatten endast är preliminär. När du sedan ska deklarera för årets totala inkomster m.m
kan det bli en helt annan skatt.
Har beställt en A-skattesedel och skickat in den till min arbetsgivare, dubbelkollat på lönespecen och det stämmer. Vart inne och kollat i tabellen och det stämmer exakt på kronan, så allt stämmer! Saken är den att jag inte kan få in i huvet att man "bara" betalar 23% nu helt plötsligt när jag alltid fått pynta 32-33% tidigare?

Jag har jobbat lite timmar hos en annan arbetsgivare och han har dragit 33% skatt, detta var senast för ca 1 mån sen...

Om jag frågar såhär då; Hur mycket skatt på eran inkomst lägger ni i månaden om ni kollar på era lönespec?
Citera
2011-11-28, 16:22
Medlem
Här kan du se hur många % det blir i skatt på årsinkomst.

http://www.skatteverket.se/download/...abell+2011.pdf

Din huvudarbetsgivare ska dra efter tabell och sidoarbetsgivare ska dra 30% i prel. skatt.
Citera
2011-12-02, 17:32
Medlem
Shadowruns avatar
TS: Du har varit borta ett tag.

Jobbskatteavdraget har ökat.
Du kommer inte få några obehagliga överraskningar, snarare sagt tvärtom, arbetsgivaren som drog 32% eller vad det var...ptja, det är för mycket så good times vid skatteåterbäringen :-)
Citera
2011-12-03, 18:49
Medlem
Någon mer en jag som håller med och får mer pengar i plånboken efter att regeringen tillämpat sina avdrag etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in