2011-11-24, 22:51
Medlem
Hej!

Jag har anslutit en extra intern hårddisk till datorn. På den här extra disken finns material som jag behöver komma åt väldigt sällan kanske typ någon gång per månad eller så därför känns det onödigt att den extra disken snurrar på hela tiden (nöts i onödan, alstrar värme, tar energi osv) Operativsystemet i datorn är XP PRO. Där finns ju en funktion man kan ställa in så att hårddisken stängs av/går i vänteläge om datorn inte används även om den är påslagen MEN det går inte att ställa in för en hårddisk separat.

Undrar nu om det finns någon möjlighet, kanske med hjälp av ett program eller något, att jag kunde ställa in så att den extra hårddisken stängdes av när jag inte använder den, så att den bara finns som en ikon under "min dator" och när jag går in där och klickar på den så vaknar den till liv och börjar snurra och jag kan komma åt vad som finns på den går detta att fixa på något sätt ??
Citera
2011-11-24, 23:07
Medlem
hoomiiis avatar
Hårddiskar har det redan inbyggt alltså idle läge när de inte används.
Vad är det som får dig att tro att den snurrar?
Lättaste är att öppna lådan, sätt igång datorn. gör det du brukar. sedan efter ett par minuter sätter du handen på hårddisken och känner om den vibrerar. Ett annat sätt är att starta något från den hårddisken, om det tar ett par sekunder extra är det för att den varit idle.

Vad är det för hårddisk?

Edit:
Kan det vara så att du stänkt av funktionen?
Högerklicka på skrivbordet, properties, screen saver, power
Senast redigerad av hoomiii 2011-11-24 kl. 23:11.
Citera
2011-11-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoomiii
Hårddiskar har det redan inbyggt alltså idle läge när de inte används.
Vad är det som får dig att tro att den snurrar?
Lättaste är att öppna lådan, sätt igång datorn. gör det du brukar. sedan efter ett par minuter sätter du handen på hårddisken och känner om den vibrerar. Ett annat sätt är att starta något från den hårddisken, om det tar ett par sekunder extra är det för att den varit idle.

Vad är det för hårddisk?

Edit:
Kan det vara så att du stänkt av funktionen?
Högerklicka på skrivbordet, properties, screen saver, power

Det är en PATA disk (heter väl så?) köpt ny 2009 så den är ändå inte jättegammal men den är ansluten med IDE kabel. Känns nog som om den snurrar hela tiden och känns ordentligt varm också. Har testat att koppla ur den mauellt och datorn blev genast tystare. Nåja det här är ju inget stort problem egentligen. Skall kolla vidare imorgon. Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in