2011-11-24, 09:33
Medlem
Citat:
Skoleledelsen ved Bjerke videregående skole i Oslo har samlet de etnisk norske elevene i to klasser for å hindre at de bytter skole.

Bakgrunnen er ifølge Eliassen at andelen etnisk norske elever over tid har falt og andelen ligger i dag på rundt 30 prosent.

- Både i fjor og året før førte dette til at etnisk norske elever sluttet og søkte seg til andre skoler. Noen ga uttrykk for at de følte seg ensomme som «hvite» nordmenn.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10040432

Var det rätt beslut av skolan? Hade de egentligen något annat val?
När jag läser artikeln får jag en känsla av att man inte säger hela sanningen. Har det så stor betydelse vilken färg på huden man har att eleverna slutade enbart p.g.a. detta eller har det med elevernas attityder mot varandra att göra och lärarnas oförmåga att hantera dem?
Citera
2011-11-24, 09:44
Medlem
Det är en rimlig uppdelning för att få de etniskt norska barnen att lära sig något i skolan.
Citera
2011-11-24, 09:52
Medlem
popeondopes avatar
Varför fanns inte detta när jag gick i skolan?

Mycket bra initiativ. Självklart ska norska barn gå i en skola med norska barn. De ska inte behöva plugga i ett zoo.
Citera
2011-11-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=10040432

Var det rätt beslut av skolan? Hade de egentligen något annat val?
När jag läser artikeln får jag en känsla av att man inte säger hela sanningen. Har det så stor betydelse vilken färg på huden man har att eleverna slutade enbart p.g.a. detta eller har det med elevernas attityder mot varandra att göra och lärarnas oförmåga att hantera dem?

Nu vet jag inte vad norsk skollag och läroplan säger om deras utbildning... Men i Sverige ska detta absolut inte förekomma då det går emot både skollag och läroplan.

Just i det där fallet är det ju åk1 i grundskolan man separerar. Ingen av eleverna tänker ens tanken på etnicitet.
Citera
2011-11-24, 09:55
Medlem
Okej... Men skapas inte främlingsfientlighet genom att hålla eleverna åtskilda på detta sätt i skolan?
Citera
2011-11-24, 10:03
Medlem
CmdrKeens avatar
Citat:
Okej... Men skapas inte främlingsfientlighet genom att hålla eleverna åtskilda på detta sätt i skolan?

Jag hoppas att du syftar på att det skapas fientlighet mot etniskt norska barn som blir främlingar i sina egna skolor.
Citera
2011-11-24, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CmdrKeen
Jag hoppas att du syftar på att det skapas fientlighet mot etniskt norska barn som blir främlingar i sina egna skolor.
Men varför känner de sig som främlingar när skolan är menad att vara till för både de etniskt norska och de som kommer från andra länder? Är det verkligen bara färgen på skinnet på de mörka barnen som gör att de norska vita barnen inte står ut och vill byta skola? För det nämns nämligen inga andra orsaker till förflyttningen i artikeln och det är det jag tycker verkar märkligt.
Citera
2011-11-24, 10:39
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Jag tror det skapar mer främlingsfientlighet när norska barn får uppleva mångkulturen på nära håll. Då handlar det inte längre om några fördomar utom om personliga erfarenheter från verkligheten.

Citat:
Men varför känner de sig som främlingar när skolan är menad att vara till för både de etniskt norska och de som kommer från andra länder? Är det verkligen bara färgen på skinnet på de mörka barnen som gör att de norska vita barnen inte står ut och vill byta skola? För det nämns nämligen inga andra orsaker till förflyttningen i artikeln och det är det jag tycker verkar märkligt.
Du förstår säkert själv att det är det ökända MENA-beteendet som är huvudproblemet. Men media och andra förnekare vill säkert spetsa till det lite genom att prata om hudfärg och apartheid.
Citera
2011-11-24, 10:45
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne

Du förstår säkert själv att det är det ökända MENA-beteendet som är huvudproblemet. Men media och andra förnekare vill säkert spetsa till det lite genom att prata om hudfärg och apartheid.
Araber och Européer är inte samma sak. Oavsett hur de olika grupperna beter sig ska de hållas åtskillda. Invandrarnas kriminalitet är vår räddning, en fungerande mångkultur skulle betyda att vi gick under.
Citera
2011-11-24, 10:59
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu vet jag inte vad norsk skollag och läroplan säger om deras utbildning... Men i Sverige ska detta absolut inte förekomma då det går emot både skollag och läroplan.

Just i det där fallet är det ju åk1 i grundskolan man separerar. Ingen av eleverna tänker ens tanken på etnicitet.

Självklart teoretiserar inte sjuåringarna om etnicitet. Men de upplever tillvaron på ett hudlöst och direkt sätt. Det är den brutala verkligheten som drivit fram denna i grunden helt naturliga separation mellan å ena sidan etniskt norska barn och å andra sidan afrikanska och västasiatiska barn. Många svenska föräldrar försöker "sabotera" den så kallade skollagen och läroplanen genom att om nödvändigt, och om de ekonomiska möjligheterna finns, flytta så att deras barn kan gå i skolor som ännu inte helt är ödelagda genom massiv kulturberikning av etniskt främmande element som rutinmässigt förvandlar de skolor där de dominerar till kroniskt dysfunktionella kloaker, där ingen kan lära sig något överhuvudtaget annat än hur illa det går när man försöker förverkliga de stupida dogmerna om att "alla människor är lika".
Citera
2011-11-24, 11:00
Medlem
Mad monks avatar
Får väl anta att skolans ursprungliga syfte var att utbilda norrmän och inte något aphus för babbar. Så ja rätt, men ännu mer rätt hade varit att de skeppades tillbaka igen där de hör hemma i djunglen, så låt oss slippa dessa happy go lucky niggers i våra läroverk.
Citera
2011-11-24, 11:03
Medlem
Mad monks avatar
Citat:

Nej, den skapade babbarna själva helt utan hjälp. Detta är en direkt konsekvens av babbarnas rasism mot vita.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in