2011-11-24, 00:55
Medlem
Hej! Fr det frsta ber jag om urskt om inlgget har hamnat fel eller om denna frga redan har behandlats 1000 gnger, dock frskte jag att ska men r halvt frstndshandikappad nr det gller datorer.

I alla fall,
Skall ka till Mexico om ca 1 mnad och kommer att mellanlanda i New York, och vara dr ca 2 timmar.
Behver jag ngot visa fr denna perioden, en vn talade om ngot transit-visa, men frstod inte s mycket.
S jag vnder mig till er experter, hur funkar det hr, vad behver jag, och behver man ta kontakt med ngon myndighet eller dylikt?

Tack p frhand,
peace!
Citera
2011-11-24, 01:08
Medlem
gambiafarfars avatar
Transit-visa behver du fr mellanlandning. Du fr ett formulr p flygplanet om du ber, den fyller man vackert i med uppgifter, samt anledning till varfr du ska in i USA.
Citera
2011-11-24, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gambiafarfar
Transit-visa behver du fr mellanlandning. Du fr ett formulr p flygplanet om du ber, den fyller man vackert i med uppgifter, samt anledning till varfr du ska in i USA.

S jag behver allts inte gra ngonting innan resan utan allting ordnar man p plats, alt. p flygplanet?
Citera
2011-11-24, 01:25
Medlem
Du mste anska om visum (ESTA) online https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ och betala $14.

Citat:
Do nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require travel authorization if they are only transiting the United States in route to another country?

Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should enter the words "In Transit" and his or her final destination location in the address lines in the Address While In The United States field on the application.

Citera
2011-11-24, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakayaro
Du mste anska om visum (ESTA) online https://esta.cbp.dhs.gov/esta/ och betala $14.

Dr ser man, tack!
D jag hller p att fixa ett nytt pass s kan jag inte fylla i formulret nnu, men kanske r det ngon som vet hur lng tid det tar att ordna ESTA visumet?
r inte s hajj p engelska.
Citera
2011-11-24, 01:52
Medlem
luckylucazs avatar
Begreppet "transit" existerar inte riktigt i USA. Du mste g igenom immigration ven vid mellanlandning. Med svenskt pass fr du normalt intrde fr 90 dagar (spelar ingen roll om du ska stanna dr 2h, du fr 90 dagar i alla fall). Detta intrde r inget visum; tvrtom, det r ett tillstnd att resa in utan visum.

Hur lng r din resa? Du mste ha en hembiljett inom 90 dagar.

Obs att tv timmars byte r ganska knappt! Det tar ofta en timme bara att ta sig igenom immigration, tror inte du skall behva hmta och checka in baggage, men tminstone mste du g igenom skerhetskontrollen igen. r ditt plan lite frsenat eller om du r lngsam r det risk att du missar ditt byte allts..

ESTA tar bara ngra minuter att fylla i och du fr svar inom en halvtimme eller nt.
Citera
2011-11-24, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Begreppet "transit" existerar inte riktigt i USA. Du mste g igenom immigration ven vid mellanlandning. Med svenskt pass fr du normalt intrde fr 90 dagar (spelar ingen roll om du ska stanna dr 2h, du fr 90 dagar i alla fall). Detta intrde r inget visum; tvrtom, det r ett tillstnd att resa in utan visum.

Hur lng r din resa? Du mste ha en hembiljett inom 90 dagar.

Obs att tv timmars byte r ganska knappt! Det tar ofta en timme bara att ta sig igenom immigration, tror inte du skall behva hmta och checka in baggage, men tminstone mste du g igenom skerhetskontrollen igen. r ditt plan lite frsenat eller om du r lngsam r det risk att du missar ditt byte allts..

ESTA tar bara ngra minuter att fylla i och du fr svar inom en halvtimme eller nt.

Resan r 30-40 dagar, s det blir tminstone inga problem. Knappt med tid sger du? Och fr en person som har lokalsinne i klass med en lingonbuske(vlknda fr dligt lokalsinne) s blir det antagligen nnu mer knappt. Hm, tack s mycket fr svaret.
Kanske fr boka om d, om det nu gr. Tack!
Citera
2011-11-24, 03:34
Medlem
Mellanlandade i Newark (New York) fr en vecka sedan och de tog inte mer n 50 minuter att ta sig igenom immigration, hmta upp bagage, igenom tullen, hitta rullband fr transit bagage, ka tg till ny terminal, checka in och fixa inrikesbiljett, igenom skerhetskontroll (inrikes), och hitta gaten.

Glad som fan att jag kom i tid s blir flyghelvetet 1 timme frsenat. Typiskt.
Senast redigerad av bakayaro 2011-11-24 kl. 03:38.
Citera
2011-11-24, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tibit
Hej! Fr det frsta ber jag om urskt om inlgget har hamnat fel eller om denna frga redan har behandlats 1000 gnger, dock frskte jag att ska men r halvt frstndshandikappad nr det gller datorer.

I alla fall,
Skall ka till Mexico om ca 1 mnad och kommer att mellanlanda i New York, och vara dr ca 2 timmar.
Behver jag ngot visa fr denna perioden, en vn talade om ngot transit-visa, men frstod inte s mycket.
S jag vnder mig till er experter, hur funkar det hr, vad behver jag, och behver man ta kontakt med ngon myndighet eller dylikt?

Tack p frhand,
peace!

Du mste ha antingen visum eller resa under "Visa Waiver Program", gr en Esta-anskan (ESTA r inget visum utan ett elektroniskt system fr godknnande av resa under "VWP" som betyder att man avsger sig rtten att ska visum nr man r i landet, man mste uppfylla vissa krav fr att resa under VWP.), kan Du inte resa under "VWP" eller inte fr anskan godknd (i regel fr man besked direkt men det kan ibland ta ngon dag) mste Du anska om Visum. "VWP" ger inte ett visst antal dagar i passet, Du ska se till sjlv att flja reglerna och vara ute ur Nordamerika inom 90 dagar.

Ordna nytt pass omgende s Du kan gra anskan, behver Du visum tar det nmligen lngre tid.

Vi mellanlandade likadant senast och det tog 54 minuter frn landning tills vi var vid nsta gate, detta kan s klart variera beroende p belastningen just d men det br funka med 2h.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in