Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2011-11-29, 17:09
  #37
Medlem
brianmolkos avatar
Skaffar gärna barn+ en massa text om påven och kristendomen och Genesis p-piller och Hitler, men hör kanske inte hit. Snarare är man ororolig för hur isolerad världen mer och mer blir. Hade så gärna gått in dit med barnvagnen sen gå tillsammans dit med barnet när det blir äldre

Därför är man oroad för vad barnet nu kommer få för intressen ..
Vill inte gå förbi där och säga hö hö hö här låg en gång en hö hö hö

Skulle inte inte skaffa barn och adoptera
bara för vissa ändå trots allt inte kan hålla sig och sen inte kan ta hand om resultatet
__________________
Senast redigerad av brianmolko 2011-11-29 kl. 17:12.
Citera
2011-12-01, 15:48
  #38
Medlem
Så här är dets avatar
Denna fråga kanske inte är riktad till mig, men jag skriver ett inlägg i alla fall:

Framtiden ser mörk ut inom många områden. Vi har en pågående finanskris med länder som går i konkurs och faller ihop, hotande miljöproblem och alla andra domedagsprofetior som ekar. Men jag tror inte att världen kommer att gå under, människan har haft problem förr och överlevt om man ser till historien. I Europa härjade digerdöden på 1300-talet och slog ut en tredjedel av vår befolkning vilket ledde till en agrar kris. Så har världen sett ut, ekonomin har gått upp och ner samtidigt som riken har växt och fallit. När vi går in i en högkonjunktur konsumerar vi mer och äter kött vilket kräver mycket resurser. Idag har vi ett överflödigt välstånd och hela världen håller faktiskt på att bli bättre, mindre krig, demokrati sprider sig och länder i tredje världen har ekonomisk tillväxt. Även Afrika växer ekonomiskt även om det inte märks än. USA:s maktposition håller på att försvagas och kanske är vårt nästa centrala bankväsende i Shanghai.

Men bara Sverige är ett land i förfall, enligt min åsikt. Europa kommer antagligen bli en tuffare kontinent när vi är bankrupta efter alla finanskriser. Samhället och världen har förändras vilket har medfört segregation, växande arbetslöshet och bostadsbrist i folkhemmets Sverige. Bostadsbrist borde egentligen inte ha uppstått, för generationen som vill ha bostäder idag föddes ju för över 20 år sedan, varför planerade man inte för fler bostäder då? Jag tror inte att jorden går under då den är väldigt stor och innefattar länder och världsdelar med väldigt olika historia. Europa hade ingenting från början utan koloniserade stora delar av världen för att bygga upp ett välstånd. Idag är kolonierna fria och det är dessa länder som sitter på naturresurser.

Energiproblematiken kommer att lösas då solceller utvecklas och blir mer effektiva, oljeberoendet kommer att minska i takt med att priset ökar och andra alternativ utvecklas. Det som oroar mig är ekonomin snarare än naturresurser. Varför har människan lyckats bygga ett ständigt hållbart välstånd i Europa när vi aldrig har lyckats med det förut? Måhända att vi har gjort tekniska och vetenskapliga framsteg, men historien finns där ändå. Människan har inte upphört att existera utan världsordningen har bara förändrats under kriser. Att utbilda sig och skaffa ett bra jobb är en bra tanke, men jag kommer antagligen inte skaffa barn i Sverige. Välståndet kommer att förflyttas, inte försvinna och våra barn kommer antagligen få en tuffare ungdom än vad dagens 40-åringar hade, men jag ser ändå ljust på framtiden
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback