2011-11-22, 23:13
Medlem
Jonirls avatar
Jag tog nu bort min facebook för ungefär tre veckor sedan och har sedan dess märkt av stora förändringar i mitt vardagliga liv. Värt att nämna är att jag har sedan 16 års ålder (är idag runt 20) haft en dygnsrytm där man lever på natten och sover på dagen i princip, paralellt med min skolgång. Men sen så tog jag bort min facebook, och helt plötsligt sover jag bättre, somnar i tid, är piggare på dagen. Visst, jag tillbringar stor del av min tid framför datorn fortfarande, men kan facebook orsaka sån stress som påbringar många av de problem jag upplevde tidigare?
Citera
2011-11-22, 23:15
Medlem
pineapple-expresss avatar
Jag tror att vissa mår bättre utan facebook då många lever rena sagoliven där.
Kan mycket väl tänka mig att det kan bidra till ångest och andra symptom
Citera
2011-11-22, 23:17
Medlem
Enskilds avatar
Grattis

Ja, för en del orsakar nog den ständiga sociala "närvaron" en del stress tror jag. Har observerat vänner som mått bättre efter att tex lagt undan mobiltelefonen några dagar.
Citera
2011-11-22, 23:22
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Men ta inte bort Flashback för då mår du inte så bra kanske.
Citera
2011-11-22, 23:41
Medlem
2012-12-12s avatar
Grattis! Har själv funderat många gånger på att göra det!
Hur tror ni att arbetsgivare agerar om man som ansökande inte har någon Facebook?
Räknar dom bort en direkt pga att de inte får något ansiktet att sätta på personen? Eller ser dom de möjligtvis positivt?
Det är den sista spärren för mig innan jag tar bort min Facebook...
Citera
2011-11-22, 23:55
Medlem
Men hur ska du nu lära känna nya människor? Träffa dem i verkligheten?
Har själv tänkt över detta, kommit fram till att jag bör ta bort den, men sedan backat ur.
Citera
2011-11-23, 00:02
Medlem
För mig räcker det att inaktivera kontot i nån månad. Tänk om man ändrar sig?

OT: Att radera sitt Flashback-konto är fanimig en synd!
Citera
2011-11-23, 00:03
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-12
Grattis! Har själv funderat många gånger på att göra det!
Hur tror ni att arbetsgivare agerar om man som ansökande inte har någon Facebook?
Räknar dom bort en direkt pga att de inte får något ansiktet att sätta på personen? Eller ser dom de möjligtvis positivt?
Det är den sista spärren för mig innan jag tar bort min Facebook...

Jag har fått tre olika jobb utan att ha ett Facebook-konto så det borde inte vara något problem. Man brukar vanligtvis få gå dit på intervju i vilket fall. Beror väl kanske lite på jobbet i och för sig. Ska du jobba som systemutvecklare med inriktning mot sociala medier är det kanske ingen jättebra start.

OnT: Har som sagt aldrig haft FB och tycker ganska många verkar må..kanske inte dåligt men i vilket fall hetsa upp sig över småsaker på grund av någons status på Facebook eller liknande. Lite ledsamt. Tror i vilket fall inte det kan bli värre för dig om du gör dig av med skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av herr.moroider
OT: Att radera sitt Flashback-konto är fanimig en synd!

Framför allt går det inte.
Citera
2011-11-23, 00:35
Medlem
Det är tämligen skönt att inte ha ett Facebook konto, har själv aldrig känt något behöv av det, mest för att jag inte förstår varför man skulle vilja lägga ut en stor del av sitt liv till allmän (om visst begränsad) beskådan. Vill nån veta nåt kan dom väl prata med mig IRL eller i alla fall ringa, trots det har det så klart både sina för-och nackdelar. Sen att jag är någorlunda språknazist av mig och ogillar starkt användning av !!!! och särskrivningar så sparar det nog lite på frustrationen också.

+
Jag behöver inte läsa vad folk proppar i sig för mat
Jag slipper allt jävla gnäll om barn, annan random skit och jobbiga tentor
Jag slipper få förfrågningar och prata med folk jag inte vill veta av alls mer (Det finns ju oftast en anledning varför man inte träffas IRL med vissa personer man "umgåtts" med i tidigare skola och dylikt tidigare)
En sak mindre "man" måste göra/hålla sig uppdaterad på i livet.
Jag kan inte fylleskriva till gamla flickvänner jag träffat på krogen

-
Missar festinbjudningar och tentalathundar eftersom folk lägger ut sånt på FB och inte någon annastans nuförtiden.
Kan inte tävla i vissa tävlingar för att de kräver FB konto
Gnäll från omgivning att jag ska fixa FB konto

Och nej jag e inte 5x år och bor i smålands skogar med en liten importhustru utan är en 2x IT-säkerhetsstudent boende i en mellanstor stad med sambo och husdjur och hyfsat stor vänkrets.

Så jo, det finns ett liv utan Facebook
Citera
2011-11-23, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk

Framför allt går det inte.
Framförallt går det.

http://websimon.se/radera-facebook-k...t-pa-facebook/

Något klurigare än att inaktivera men visst går det.
Citera
2011-11-23, 00:52
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Framförallt går det.

http://websimon.se/radera-facebook-k...t-pa-facebook/

Något klurigare än att inaktivera men visst går det.

Framför allt handlade mitt inlägg om FLASHBACK.
Citera
2011-11-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Framför allt handlade mitt inlägg om FLASHBACK.
Det har du rätt i ser jag.

Skulle kunna anmärka att du särskriver ''framförallt'' (ja den finns med i SAOL) men får väl erkänna mig besegrad. Ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in