2011-11-22, 22:17
Medlem
Hej! Har länge stört mig på personer runt om på nätet.
Speciellt på Facebook. Där skriver personer som är över 30+ så himla dåligt?
Nu menar jag verkligen inte alla 30 plusare, utan en viss del. Sen finns det även
ett gäng som är yngre som också skriver likadant. Mycket särskrivning ser man överallt.

Vad stör jag mig på då?
Dom skriver alltid punkten med ett mellanslag.
"Alltså så här ." Sen skriver dom även utropstecken med ett mellanrum?
"Hej, vad heter du ?" Sen är det även många som skriver åxxå? Förstår inte riktigt?
Fick inte dessa personer lära sig hur man skrev när dom gick i skolan?
Har vi fått en bättre undervisning i stavning?

Är det någon som känner igen sig?
2011-11-22, 22:21
Medlem
Kungensbordells avatar
Min mamma gör precis likadant, Försöker lära henne men det är helt omöjligt.

Hennes statusuppdateringar ser ut ungefär såhär "ååh....underbar dag idag!!! ska bli skönt att komma ut i solen......hihi"

Hon fyller ändå snart 50 så jag tycker att det är dags att lära sig svenska. Att man får in lite grammatiska fel i det hela är okej, det gör jag också. Men att stava ordentligt är enligt mig inte för mycket begärt.
2011-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Min mamma gör precis likadant, Försöker lära henne men det är helt omöjligt.

Hennes statusuppdateringar ser ut ungefär såhär "ååh....underbar dag idag!!! ska bli skönt att komma ut i solen......hihi"

Hon fyller ändå snart 50 så jag tycker att det är dags att lära sig svenska. Att man får in lite grammatiska fel i det hela är okej, det gör jag också. Men att stava ordentligt är enligt mig inte för mycket begärt.

Det där känner jag igen också.
Min mamma skriver precis likadant.

Sen det där med punkterna och frågetecknen är min äldre bror.

Någon mer som känner igen det här?
2011-11-22, 22:33
Medlem
2012-12-12s avatar
För att det på internet inte känns lika nära inpå för de som inte är uppväxt med datorer som barn.
Därför kan man skriva "tbx" "!!!!!!!", för det inte är "på riktigt"?
2011-11-22, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2012-12-12
För att det på internet inte känns lika nära inpå för de som inte är uppväxt med datorer som barn.
Därför kan man skriva "tbx" "!!!!!!!", för det inte är "på riktigt"?
Den där förklaringen tyckte jag var riktigt dålig.
Det är väl ändå lika viktigt att stava lika bra överallt?
2011-11-22, 23:21
Medlem
2012-12-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Den där förklaringen tyckte jag var riktigt dålig.
Det är väl ändå lika viktigt att stava lika bra överallt?
Att det är lika viktigt att stava lika bra överallt enligt dig? Men även enligt mig? Svar ja.
I gemene mans ögon, nej, uppenbarligen inte.
De äldre, som jag redan sagt, gör det antagligen för att nätet inte känns lika påtaglig som verkligheten. Eller har du observerat samma "30 plusare" lämnat in rapporten till chefen där de redogör för årsbudgeten, men att ekonomin "åxxå" snart kommer "tbx"?
Självklart har vi bättre undervisning i skolan och ja "30 plusarna" har nog med all säkerhet fått lära sig läsa och skriva i skolan.
Men jag tror fortfarande inte att du kommer ifrån att många "äldre" känner sig distanserade från verkligheten när de sitter vid nätet vilket är en stor bidragande faktor.

Angående de yngre som du nämner i din text, så stavar de antagligen som de gör för att dom inte vet bättre?
Eller vilken ålder menar du lite mer specifikt?
Vad i förklaringen tycker du inte håller?
2011-11-23, 00:11
Medlem
För att de flesta som skriver riktigt illa på nätet består av ungdomar. Och dessa ungdomar tycker väl att det är coolt att skriva förkortningar och sånt. Det där med punktfel och sär skrivning har jag aldrig förstått mig på - dyslexi?

Fjortisar ska vi inte ens tala om...
2011-11-23, 00:57
Medlem
det finns nog nästan lika många orsaker till att man skriver slarvigt somd det finns individer som skriver slarvigt.

på nätet blir text mer som att prata och därför skriver man på talspråk och slarvar lite.

i verkligheten skapas dialekter. varför vet jag inte eftersom jag inte är nån sociolog, men jag tror det handlar om att skapa sig en grupptillhörighet.
vissa förkortningar på nätet kan vara som "text-dialekter" som uppstått.

okunskap. det finns nog många som inte vet exakt hur man skriver. speciellt om man skriver riktigt, riktigt mycket vilket de flesta gör nu för tiden. Om 90% av det man skriver inte rättas av en lärare så är det antagligen svårare att lära sig eftersom man i rent kvanitet räknat gör mer fel än rätt.

morsor och farsor som försöker lära sig sociala medier. jag har märkt hos min mamma och mina mostrar att de "försöker snacka så som ungdomarna gör på nätet". de ser hur folk som är 20-25 år yngre än dom gör och försöker härma för att de tror att man gör så.

trötthet. där kommer jag själv in. jag sitter uppe vid datorn på tok för sent på nätterna och då smyger sig lätt slarvfel in. så ha lite överseende om det dykt in nåt konstigt här.
2011-11-23, 01:00
Medlem
Pastellfisks avatar
Finns det någon förklaring till mellanslaget mellan sista ordet i en mening och ett fråge-/utropstecken? Har själv erfarit det ett antal gånger men kan inte komma på var man plockar upp en sån ovana. Finns väl inga texter överhuvudtaget som skrivs så?

Var härstammar det ifrån?
2011-11-23, 01:19
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Finns det någon förklaring till mellanslaget mellan sista ordet i en mening och ett fråge-/utropstecken? Har själv erfarit det ett antal gånger men kan inte komma på var man plockar upp en sån ovana. Finns väl inga texter överhuvudtaget som skrivs så?

Var härstammar det ifrån?
Från Frankrike. Ett land som producerar 300 sorters ost har en varierad kultur.

Ett par klipp från Le Figaro (fliken Madame – en händelse som ser ut som en tanke):
On mange quoi cet hiver ?
Bon shopping !
Jämför: https://www.flashback.org/sok/mellanslag+utropstecken?f=88

Mitt eget argument om mellanslag mellan rak stapel och »!« får mothugg.
https://www.flashback.org/sp30422102
Senast redigerad av egon2b 2011-11-23 kl. 01:26.
2011-11-23, 08:57
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PringlesMannen
Hej! Har länge stört mig på personer runt om på nätet.
Speciellt på Facebook. Där skriver personer som är över 30+ så himla dåligt?
Nu menar jag verkligen inte alla 30 plusare, utan en viss del. Sen finns det även
ett gäng som är yngre som också skriver likadant. Mycket särskrivning ser man överallt.

Vad stör jag mig på då?
Dom skriver alltid punkten med ett mellanslag.
"Alltså så här ." Sen skriver dom även utropstecken med ett mellanrum?
"Hej, vad heter du ?" Sen är det även många som skriver åxxå? Förstår inte riktigt?
Fick inte dessa personer lära sig hur man skrev när dom gick i skolan?
Har vi fått en bättre undervisning i stavning?

Är det någon som känner igen sig?
Jag strök under några av de fel jag såg direkt i din text. Utöver det faktum att du inte kan använda radbyte korrekt har du dessutom ingen vidare kunskap i meningsbyggnad.

Varför skriver folk illa på internet? Ja, du kan ju börja med att fråga dig själv. Varför skriver du illa?
2011-11-23, 09:30
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Jag strök under några av de fel jag såg direkt i din text.
Det är inte fel att skriva 'sen' eller 'dom'.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in